چهارشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۲:۵۹
«مهاتماگاندي» از كتاب تا قاب تصوير

«مهاتما گاندی» يکی از مطرح ترين چهره های سياسی در قرن بيستم است؛ آزاديخواهی که پس از سالها مبارزه با استعمار بريتانيا سرانجام موفق شد، در سال 1947 هند را از سلطه بريتانيا بيرون بکشد و استقلال هند را اعلام کند. فيلمسازان و نويسندگان داخلي و خارجي با خلق آثار تصويري و مكتوب متعدد، بارها زندگي و تفكرات رهبر انقلاب استقلال هندرا به نسل هاي پس از خود منتقل كرده اند.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، امروز مصادف است با سالروز ترور آموزگار بزرگ و رهبر انقلاب استقلال هندوستان. «مهاتما گاندی» در سال 1869 در هند متولد شد و در سال 1882 در سيزده سالگی ازدواج کرد.

گاندی بين سالهای  1888 تا 1891 در لندن به تحصيل حقوق مشغول بود و بين سالهای1893 تا  1914در آفريقای جنوبی در زمينه حقوق مشغول به کار شد. در همان سالها بود که فعاليت های سياسی – اجتماعی خود را برای به دست آوردن حقوق جامعه هنديان آفريقای جنوبی آغاز کرد.

وي در سال 1915 به هند رفت و به فعاليت های ناسيوناليستی خود شدت بخشيد تا سرانجام در سال 1930 به دليل مخالفت آشکارا با سلطه بريتانيا بر هند، به مدت دو سال به زندان افتاد. با پايان جنگ جهانی دوم روند انتقال قدرت به هندي ها آغاز شد و نهايتا اين کشور در سال 1947 مستقل اعلام شد.مهاتما گاندی در روز 30 ژانويه 1949 در سن 79 توسط يک هندوی افراطی به قتل رسيد.

تصوير پيرمرد سيه چرده و ريز نقشی با سر تراشيده و عينک پنسی اولين تصويری است که از گاندی، قهرمان ملی هند در ذهن مردم نقش می بندد. اين تصاوير از گاندی بدون شک نام هند و مبارزه با استعمار بريتانيا را تداعی می کند و او را به عنوان نماد ضد استعمار و ميهن پرستی قرن بيستم معرفی می کند.

در خصوص زندگي و انديشه هاي گاندي كتاب هاي متعددي چاپ و منتشر شده است كه كتاب « رومن رولان و گاندی» از آن جمله است.

اين كتاب، شامل نامه‌ها، گفت‌وگو، یادداشت‌های روزانه، مقاله‌ و... با پيش گفتاري از «جواهر لعل نهرو» به قلم «محمدتقی بهرامی حران» ترجمه و از سوی انتشارات مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران منتشر شده است.

چندي پيش نيز در سینمای هند فیلمی با اقتباس از كتاب‌هايي  در اين زمينه و در ارتباط با گاندي به نمایش گذاشته شد که البته اعتراض بسیاری از مردم اين كشور را به همراه داشت. این فیلم که «گاندی پدرم» نام دارد ساخته «فيروز عباس خان» است و داستان آن درباره روابط مهاتما گاندي رهبر فقيد هند با فرزند بزرگش را نمايش مي دهد.

در اين فيلم اصول عقايد گاندي و برخورد با پسر ولگرد وي و تعارض اين دو با يكديگر مورد كنكاش قرارگرفته است که در نهایت باعث شد گاندي پسر خود را طرد كند.

دوستداران گاندي از رييس جمهوري و نخست وزير هند درخواست كردند كه از توزيع اين فيلم جلوگيري كنند. اين افراد فيلم را غيرمحترمانه مي‌دانند و استدلال مي‌كنند، كه فيلم قوانين مربوط به منع استفاده از شخصيت‌هاي ملي براي منافع مادي را زير پا مي‌گذارد.

دبير مركز تحقيق گاندي در "پاتنا" در این باره می­گوید: ما بر اين نظريم كه هر گونه تلاش براي خدشه‌دار كردن چهره قهرمانان مجاز نيست. اما اين فيلم توانسته تاييد خانواده گاندي را بگيرد.

به نظر مي رسد با گذشت سالهاي بسيار از ترور گاندي، همچنان بازار انتشار كتاب هايي از زندگي و تفكرات اين رهبر ضد استعماري و اقتباس هاي متعدد از اين كتابها در سينما داغ است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط