پنجشنبه ۲ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۶
کتاب در ابرکوه جان دوباره‌ای می‌گیرد

مسوول کتابخانه‌های ابرکوه در استان یزد گفت: همزمان با آغاز هفته دولت(2 تا 9 شهریور) کتابخانه‌های ابرکوه برنامه‌های ویژه‌ای‌ مانند برگزاری مسابقه کتابخوانی، توزیع بروشور کتابخانه‌ای و نمایشگاه کتاب را به‌اجرا می‌گذارند._

قاسم برزگر در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد: به‌ مناسبت هفته دولت عضویت نیم بها در کتابخانه‌های ابرکوه انجام و همچنین مسابقه‌ کتابخوانی ویژه شهیدان دولت در این هفته برگزار می‌شود.
 
وی افزود: تجدید میثاق با شهیدان همراه با پوشش رسانه‌ای، نمایش کتاب درباره شهدای دولت از منظر کاربران، توزیع ویژه‌نامه و بروشور کتابخانه‌ای، نصب بنر کتابخانه‌ها در سطح شهرستان با موضوع تبریک هفته دولت، ارسال پیامک تبریک به کاربران متولد هفته دولت و ارسال پیام تبریک به‌ مناسبت هفته دولت به همکاران شهرستان از طرف نهاد کتابخانه‌های عمومی شهرستان ابرکوه، از جمله برنامه‌های کتابخانه‌های ابرکوه محسوب می‌شوند. 

برزگر با بیان این‌که اداره کتابخانه‌های شهرستان ابرکوه مشغول برنامه‌ریزی برای جذب حداکثری دانش‌آموزان به کتابخانه‌ها با شروع سال تحصیلی جدید است، عنوان کرد: برگزاری جشن الفبا ویژه مقطع اول ابتدایی در بعضی مدارس و عضویت رایگان یا نیم‌بها و برپایی جشن عاطفه‌ها در کتابخانه‌های شهرستان، ازجمله برنامه‌های پیشنهادی شروع مدارس است. 

وی گفت: از آن‌جا که کتابداران تعامل بیشتری با کاربران و درک نیازهای آن‌ها دارند، شایستگی بیشتری برای نیازسنجی کاربران خواهند داشت. متاسفانه رسیدگی‌های لازم به درخواست‌های مکرر کتابداران در حوزه نیازسنجی توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور صورت نگرفته و به پیشنهادات کتابداران درباره منابع مورد نیاز توجه خاصی نشده و بیشتر کتاب‌هایی که ارسال می‌شوند، سلیقه نهاد مربوطه است تا سلیقه مخاطب که این موضوع مانع غنی‌سازی کتاب‌های مورد نیاز کاربران شده است.
 
برزگر به مشکلات طرح«کتاب من» اشاره کرد و گفت: هدف طرح «کتاب من» غنی‌سازی کتاب‌های مورد نیاز کتابخانه‌ها بود اما این طرح به‌ دقت کارشناسی نشده و مشکلات خاص خود از جمله ارسال با تاخیر کتاب‌های درخواستی و محدود بودن عنوان‌های کتاب را به‌وجود آورده است.
 
مسوول امور کتابخانه‌های شهرستان ابرکوه درباره تنوع کتاب در کتابخانه‌های این شهرستان نیز اظهار کرد: کتاب‌های ورزشی، زبان خارجی و علوم اجتماعی از لحاظ کمیت تقریبا در کتابخانه‌های شهرستان موجود‌ند اما برای ارتقای سطح کمی همچنان نیازمند همکاری مسوولانیم. همچنین با توجه به ضرورت به‌روز شدن و تجدید چاپ متناسب با شرایط فعلی جامعه و استقبال روزافزون کاربران در همه رده‌های سنی باید تدابیر شایسته‌ای در راستای ارتقای کیفیت و محتوای کتاب‌ها انجام شود.
 
برزگر درباره دریافت سهم نیم‌درصد کتابخانه‌ها از درآمد شهرداری‌ها عنوان کرد: در حالی‌ که تنها درآمد کتابخانه‌های عمومی شهرستان ابرکوه، واریز نیم‌درصد درآمد شهرداری‌ به حساب کتابخانه‌های عمومی شهرستان است، این نیم‌درصد نیز با تاخیر از سوی شهرداری پرداخت می‌شود. امسال با وجود گذشت چندماه از شروع سال، شهرداری ابرکوه هنوز بدهی سال پیش خود به کتابخانه‌های عمومی این شهرستان را تسویه نکرده است.
 
وی افزود: با توجه به برنامه‌های تعمیراتی و تجهیزات کتابخانه‌ها در سال‌های پیش که به ‌علت نبودن اعتبار مالی کافی اجرا نشدند، امور کتابخانه‌ها دچار مشکلاتی مانند تاخیر در اجرای برنامه‌های علمی و فرهنگی کتابخانه‌ها شده است که این بدقولی‌ها می‌تواند در روند ارتقای سطح مطالعه مفید و سایر اهداف کتابخانه‌ها اخلال ایجاد کند. 

برزگر درباره تعامل اداره کتابخانه‌های شهرستان ابرکوه با دیگر ادارات فرهنگی عنوان کرد: اکنون کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در راستای برگزاری کلاس‌های قصه‌گویی و نقاشی ویژه کودکان و نوجوانان با کتابخانه‌های عمومی ابرکوه همکاری بسیار خوبی دارد. 

وی ادامه داد: همچنین کتابخانه‌های ابرکوه با اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه برگزاری مسابقات و کتاب‌های مورد نیاز و اهدای جوایز و سایر خدمات همکاری تاثیرگذاری دارد. اداره آموزش و پرورش و مدارس شهرستان نیز در برگزاری مسابقات مختلف و بازدیدهای عمومی نهایت مساعدت را داند و پایگاه‌های مقاومت بسیج و کانون‌های مساجد سهم ویژه‌ای در ارتقای کیفیت امور مختلف کتابخانه‌ها ایفا می‌کنند.

برزگر با یادآوری اهمیت سواد رسانه‌ای کتابخوانان تشریح کرد: یکی از ابزارهای سریع و در دسترس مردم برای کسب اطلاعات، مطالعه روزنامه است. همچنین نهاد کتابخانه‌ها را می‌توان یکی از مهمترین مراکز اطلاع‌رسانی در کشور دانست اما متاسفانه در کتابخانه‌های شهرستان ابرکوه به ‌علت‌های مختلف از جمله پرهزینه بودن اشتراک ویژه کتابخانه و نبودن نیروی خدماتی برای تحویل و ارسال روزنامه‌ها، مشکلات زیادی در این زمینه به‌وجود آمده است که این مشکلات باعث قطع ارتباط کتابخانه‌ها با دفاتر روزنامه‌هایی مانند اطلاعات، جمهوری اسلامی ایران و همشهری شده است. اکنون نشریه‌هایی مانند «سلامت» به ‌همراه مجلات هفتگی برای کتابخانه‌ها ارسال می‌شوند که پاسخگوی نیاز کاربران نیستند.

وی درباره برنامه‌های جنبی کتابخانه‌های عمومی شهرستان ابرکوه گفت: خوشبختانه با همت و تلاش مسوولان شهرستان و زحمات بی‌دریغ کتابداران، نهاد کتابخانه‌ها همچنان در زمینه برنامه‌های جنبی فعالیت خود را ادامه داده و به ‌دنبال اشاعه فرهنگ و سنت ایرانی و اسلامی و ارتقای سطح مطالعه مفید است. برگزاری مسابقات و کلاس‌های فرهنگی، هنری و ادبی ویژه کاربران و برگزاری همایش‌ها و نمایشگاه‌های مختلف و همکاری با نهادهای فرهنگی برای رسیدن به اهداف کتابخانه‌ها، از جمله این فعالیت‌ها به شمار می‌آیند.  

این مسوول فرهنگی ادامه داد: شهرستان ابرکوه با توجه به جایگاه و سطح علمی بالایی که در استان یزد دارد، حق خود می‌داند که به همه امکانات پیشرفته در راستای ارتقای سطح علمی مجهز باشد اما با این وجود، کتابخانه‌های شهرستان در زمینه‌های مختلف از جمله زیرساخت‌های نشر الکترونیکی محروم‌اند و به ‌همین دلیل خواستار توجه و کمک مسوولانیم. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط