شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۷
«رواق هنر»، خالی از کتاب و تهی از هنرمند

فرهنگستان هنر در محل رواق هنر خود، به مناسبت ماه مبارک رمضان کارگاه و نمایشگاه هنرهای سنتی مربوط به کتاب، برگزار کرده است. این کارگاه از یکشنبه اول مرداد آغاز شده و تا پایان ماه مبارک رمضان از ساعت 16 تا 20 هر روز به جز جمعه‌ها و روزهای تعطیل میزبان علاقه‌مندان خواهد بود. آن‌چه درپی می‌آید، گزارش خبرگزاری کتاب از یک روز کاری این کارگاه است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، فرهنگستان هنر به مناسبت ماه مبارک رمضان در رواق هنر، کارگاه کتابت و کتاب آرایی، برپا کرده است. قرار بود در اين كارگاه و با حضور هنرمندان این حوزه علاوه بر آموزش شيوه‌های كتابت و كتاب‌ آرایی، آثاری از اين هنرمندان در رشته‌های «كتيبه نگاری»، «قطاعی»، «جلدسازی و نقاشی گل ومرغ» و « جلد سازی و صحافی» به نمايش گذاشته شود. همچنین در خبرهای ارسالی از روابط عمومی فرهنگستان هنر آمده بود که در این کارگاه قرار است استادانی چون «احد ترابی»، «بيژن چوبک»، «ايوب جوانكار»، (که در خبر ارسالی فرهنگستان به اشتباه نام او «عیوب» درج شده) «هادی عتيقی» و « چنگيز سليمانی» حضور داشته باشند. 

خبرنگار «ایبنا» چهارشنبه چهارم مرداد در این کارگاه حضور یافت. در غرفه ایوب جوانکار فومنی، مرمت‌گر آثار تاریخی، پسر او حضور داشت و به خبرنگار ما گفت: این برنامه دو، سه روزی است که در این مکان پر رفت و آمد برگزار می‌شود، اما اصلا مخاطب ندارد و نمی‌دانم این مساله چه دلیلی دارد. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا برای فروش آثار هم برنامه‌ای دارید، گفت: این کارگاه به مناسبت ماه رمضان برای به نمایش گذاشتن هنرهای سنتی چون کتابت و هنرهایی که مربوط به قرآن کریم است، راه‌اندازی شده است. به ما اجازه فروش آثار هم داده‌اند و ما تعدادی آثار لاکی و نقاشی گل‌ و مرغ، برای فروش آورده‌ایم.

علیرضا حق‌کردار هنرمند جوان قلمدان‌ساز و قاب آینه، در غرفه‌ای به نام هادی عتیقی، مشغول نقاشی روی قاب است.  عتیقی خود به این کارگاه نیامده و به گفته حق‌کردار مشغول انجام سفارشی است که از بیرون گرفته است. حق‌کردار خود را این‌گونه معرفی می‌کند: متولد 1356 هستم و حدودا 20 سال است که نقاشی روی جلد، گل و مرغ، قلمدان و قاب آینه انجام می‌دهم. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا طراحی جلد کتاب هم انجام داده، گفت: بیشتر گل و بته روی جلد برخی کتاب‌های نفیس انجام داده‌ام که تاکنون به صورت رسمی منتشر نشده و فقط برخی از مجموعه‌دارها آثارم را خریده‌اند. 

حق‌کردار در پاسخ به این سوال که آیا کتاب‌های آموزشی در نقاشی گل‌ومرغ و طراحی روی جلد کتاب، وجود دارد و تعدادشان کافی است، گفت: چند کتاب قدیمی در این موضوع موجود است، اما من کتاب جدیدي  ندیده‌ام. 

احد ترابی اراکی، هنرمند کتیبه‌نویس، یکی از هنرمندان حاضر در این کارگاه، به خبرنگار «ایبنا»، گفت: شغل من خوشنویسی و کتیبه‌نویسی است و تنها به این کار اشتغال دارم. یک کتاب نیز با نام «حافظ دل‌ها» با خوشنویسی من منتشر شده است. 

ترابی در پاسخ به این سوال که آیا کتابی که به طور تخصصی کتیبه‌نویسی را آموزش دهد، در ایران منتشر شده یا خیر، گفت: در کشورهای عربی چون عراق و سوریه و همین‌ط‌ور کشور افغانستان کتاب در این موضوع داریم، اما در ایران خیر. 

بیژن چوبک، هنرمند خرمشهری قطاع‌سازِ حاضر در این کارگاه هم می‌گوید: هنر قطاعی یک هنر قدیمی است و کارکرد اصلی‌اش تزیین حاشیه خطوط قرآن و کلام بزرگان بوده است. به نظر من در حال حاضر هم می‌توان از این هنر استفاده کرد به شرطی که اهميت بیشتر به این هنر بدهند. تنها کتابی که در این موضوع منتشر شده کتاب «هنر قطاعی یا کاغذ بری» اثر مرحوم یحیی ذکاء است. 

وی افزود: من هشت سال است که در این هنر مشغول به فعالیتم.

سعیده وکیلی‌ثانی هنرمند نگارگر است ولی تاکنون کتابی منتشر نکرده. وکیلی ثانی در پاسخ به این سوال که در دوران حاضر نگارگری چه ارتباطی با صنعت کتاب آرایی دارد، گفت: در قدیم این دو حوزه ارتباط بسیاری داشتند، اما در حال حاضر هیچ ارتباطی با هم ندارند. 

وی افزود: هنر نگارگری امروز مظلوم واقع شده و هیچکس کاری برای آن انجام نمی‌دهد. در حال حاضر برخی از دانشجویان و هنرمندان سعی دارند این هنر را زنده نگه دارند، اما عملا اتفاق خاصی نمی‌افتد. حتی کتاب پژوهشی مناسب در این حوزه بسیار کم است و این کمبود هم در کتاب‌های آموزشی و هم در کتاب‌های مجموعه آثار به چشم می‌خورد. 

این هنرمند نگارگر در ادامه گفت: حتی برای یادگیری مکاتب مختلف هنر نگارگری ایران کتاب مناسبی وجود ندارد. من پایان‌نامه دانشگاهی‌ام مربوط به مکتب تبریز بود ولی منبع مناسبی درباره آن نداشتم و صرفا در هر کتاب تاریخ هنری چهار خط از آن نوشته بودند، در حالی که مکتب تبریز بزرگترین مکتب نگارگری است. 

وکیلی‌ثانی گفت چندبار خواسته پایان‌نامه خود را که درباره مکتب نگارگری تبریز بوده منتشر کند، اما به دلیل مشکلات بسیار نتوانسته است این کار را به سرانجام بساند. 

در حاشیه این کارگاه فردی از سوی فرهنگستان هنر، مامور نظم و همچنین گرفتن برگه نظرخواهی از مراجعان کارگاه بود. خبرنگار «ایبنا» خواست درباره مشکلات موجود در این کارگاه با او صحبت کند، اما وی که مشاهده کرده بود انتقادات حاضران در این کارگاه از سوی خبرنگار «ایبنا» مشاهده و ضبط شده است، حاضر به همکاری نشد و با برخوردی نا مناسب از خبرنگار ما خواست محل را ترک کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها