سه‌شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۱
فقط مدارس مسوول گسترش فرهنگ كتابخواني نيستند

كارشناس مسوول فرهنگي ـ هنري اداره كل آموزش و پرورش استان فارس گفت: تمام افراد جامعه در هر سازمان و جايگاهي كه حضور دارند، بايد خودشان را در معرفي اهميت و جايگاه كتاب به عموم مردم به‌ويژه دانش‌آموزان با هدف ترويج نهضت مطالعه مفيد، موظف بدانند و نبايد تنها مدارس را مسوول اين امر دانست.-

محمدرضا كريمي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با بيان اين كه «ترويج نهضت مطالعه مفيد راهكارهايي دارد كه اين راهكارها بايد از سوي مدارس، خانواده‌ها و ناشران سراسر كشور به كار گرفته شوند» اظهار كرد: در مدارس بايد تمهيداتي انديشيده شود تا علاوه بر معاونان پرورشي، تمامي معلمان مانند معلمان فيزيك و شيمي نيز اهميت و جايگاه كتاب را به وضوح براي دانش‌آموزان تشريح كنند و دست‌كم يك جلسه از جلسه‌هاي كلاس خود را در طول هفته در كتابخانه برگزار كنند تا زمينه‌هاي برقراري ارتباط بيشتر دانش‌آموزان با كتاب‌ها فراهم شود.

وي ادامه داد: كتابداراني كه در كتابخانه خدمت‌رساني مي‌كنند، بايد كتاب‌هاي جديد و متناسب با گروه سني دانش‌آموزان را انتخاب كنند. همچنين بهتر است تا با هدف افزايش ترغيب مطالعه بيشتر از سوي دانش‌آموزان، كتاب‌هاي كم حجم در كتابخانه‌هاي مدارس ارايه شوند.

كارشناس مسوول فرهنگي ـ هنري اداره كل آموزش و پرورش استان فارس عنوان كرد: مدارس مي‌توانند هفته‌اي يك بار در برنامه صبحگاهي خود، كتاب مشخصي را به دانش‌آموزان معرفي و محتواي كتاب را به كمك دانش‌آموزان نقد و بررسي كنند. اين كار باعث ايجاد انگيزه و رقابت سالم در ميان دانش‌آموزان براي مطالعه بيشتر خواهد شد.

كريمي افزود: همچنين مدارس با استفاده از نيروي كتابيار(دانش‌آموزان كتابدار) براي مديريت كتابخانه‌ها مي‌توانند در جذب دانش‌آموزان براي شركت در مسابقه‌هاي كتابخواني و عضويت دانش‌آموزان در كتابخانه نقش مهمي را ايفا كنند. وقتي دانش‌آموزان ببينند كه افراد هم سن و سالشان مديريت كتابخانه را برعهده گرفته‌اند، استقبال بيشتري از كتاب‌ها خواهند كرد.

وي با بيان اين كه «را‌ه‌اندازي كتابخانه كلاسي از سوي وزارت آموزش و پرورش در چند سال اخير در ترويج فرهنگ مطالعه بسيار مفيد بوده است» ادامه داد: ارايه كتاب‌ به صورت سيستم باز و حضور معلم در كلاس درس باعث شده ‌است تا دانش‌آموزان بيشتر با كتاب‌هاي مناسب آشنا شوند. پيشنهاد مي‌كنم كلاس‌هاي تمام مقاطع تحصيلي به ويژه مقاطع راهنمايي و متوسطه نيز مجهز به كتابخانه شوند چون در اين صورت كتاب‌ها در كوتاه‌ترين زمان ممكن و بدون طي كردن سلسله مراتب كتابخانه‌هاي بزرگ آموزشگاهي در اختيار دانش‌آموزان قرار مي‌گيرند.

كارشناس مسوول فرهنگي ـ هنري اداره كل آموزش و پرورش استان فارس عنوان كرد: براي احترام به مخاطبان كتابخانه‌هاي مدارس و با هدف تشويق آن‌ها براي حضور در كتابخانه، لازم است در انتخاب و تهيه كتاب‌ها از آن‌ها در طول سال تحصيلي نيز نظرسنجي شود. اين امر هم به كتابداران در تهيه كتاب‌ها كمك مي‌كند و هم با انجام آن، كتابخانه‌ها با كتاب‌هاي مورد نياز دانش‌آموزان مجهز مي‌شوند.

كريمي بيان كرد: جلسات سير مطالعاتي دانش‌آموزان در مدارس و زنگ مطالعه نبايد به صورت مقطعي و در مناسبت‌هاي مختلف سال تحصيلي برپا شوند بلكه بايد به صورت مستمر، حتي در تابستان به كمك انجمن اوليا و مربيان مدارس برگزار شوند. اداره كل آموزش و پرورش استان فارس بخشي از مقدمات اجراي اين طرح را انجام داده است و اكنون جلسات مذاكره را با كارشناس‌هاي آموزشي مقاطع مختلف تحصيلي با هدف عملياتي شدن اين طرح برگزار مي‌كند. همچنين پيشنهاد مي‌كنم جلسات سير مطالعاتي براي فرهنگيان نيز برگزار شود تا بيش از پيش شاهد ترويج فرهنگ مطالعه در مدارس باشيم.

وي اظهار كرد: در حوزه انتخاب، توليد و چاپ كتاب ضروري است ستادي در ادارات كل آموزش و پرورش هر استان تشكيل شود. اين ستاد مي‌تواند با نظارت بر فرآيند انتخاب كتاب، زمينه‌ جلوگيري از ورود كتاب‌هاي نامناسب به مدارس را فراهم كند و همچنين باعث مي‌شود تا كتاب جنبه تجاري پيدا نكند و كتاب‌هايي متناسب با جنسيت، گروه سني و دوره‌هاي تحصيلي دانش‌آموزان در كتابخانه ارايه شوند.

كارشناس مسوول فرهنگي ـ هنري اداره كل آموزش و پرورش استان فارس افزود: معرفي كتاب‌هاي جديد به صورت پيامك در تلفن همراه دانش‌آموزان، تهيه بانك اطلاعاتي كتاب بر روي تلفن‌هاي همراه دانش‌آموزان، تهيه و معرفي كتاب‌هاي جديد در تابلوهاي اعلانات مدارس، معرفي كتاب‌هاي ديجيتال و معرفي پايگاه‌هاي الكترونيكي مفيد و فعال در حوزه كتاب و كتابخواني به دانش‌آموزان، از جمله فعاليت‌هايي‌اند كه اين ستاد مي‌تواند انجام دهد.

كريمي با بيان اين‌كه فضاي كوچك و تاريك كتابخانه‌ها باعث بي‌رغبتي دانش‌آموزان براي حضور در آن‌‌ها مي‌شود، ادامه داد: متاسفانه اغلب مدارس با گفتن وجود كتابدار در محيط آموزشي خود، رفع تكليف مي‌كنند و براي رسيدگي به فضاي فيزيكي كتابخانه‌ها و افزايش حضور دانش‌آموزان در آن‌ها اقدام چنداني انجام نمي‌دهند. اختصاص مكاني مناسب براي كتابخانه با نور و سيستم گرمايشي و سرمايشي مناسب، پاكسازي، پالايش و به روز كردن منابع كتابخانه‌ها، استفاده از ابزار فرهنگي تزييني و ايجاد فضاي معطر در محيط كتابخانه، نقش بسيار مهمي در افزايش سرانه مطالعه دانش‌آموزان ايفا مي‌كنند كه مدارس بايد بيش از پيش به آن‌ها توجه داشته باشند.

وي عنوان كرد: پيشنهاد مي‌كنم با هدف ترويج نهضت مطالعه مفيد در ميان دانش‌آموزان، مدارس همجوار تمامي استان‌ها، كتاب‌هاي موجود در كتابخانه‌هايشان را به يكديگر امانت دهند. اين كار باعث مي‌شود تا تمام دانش‌آموزان با تازه‌هاي نشر آشنا شوند. اداره كل آموزش و پرورش استان فارس اين طرح را در مدارس اين استان اجرا كرده و با استقبال چشمگيري نيز مواجه شده است.

كارشناس مسوول فرهنگي ـ هنري اداره كل آموزش و پرورش استان فارس با اشاره به نقش موثر والدين كتابخوان در تشويق دانش‌آموزان به مطالعه عنوان كرد: والدين بايد كتاب را نيز در سبد كالاي خانواده به عنوان اصلي‌ترين مخارج خانواده قرار دهند و فرزندان را تشويق كنند تا در خانه، كتابخانه‌ كوچك و شخصي تهيه كنند. والدين با آگاه كردن فرزندان از اهميت و جايگاه كتاب مي‌توانند آن‌ها را تشويق كنند تا پول‌هاي خود را با هدف خريد كتاب جمع كنند.

كريمي در پايان گفت: مدارس بايد جلسه‌اي از جلسه‌هاي انجمن اوليا و مربيان را به مباحث كتاب و مطالعه اختصاص دهند و در آن جلسه، كتاب جديدي را معرفي، نقد و بررسي كنند. همچنين در اين جلسه‌ها مي‌توانند از والدين كتابخوان برتر قدرداني كنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط