دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۹:۴۹
يك كيك تولد با هفتادوهشت شمع برای نويسنده‌ی محبوب كودكان

ويرجينيا هميلتون نويسنده‌ي آمريكايي كتاب‌هاي كودك و نوجوان، 78 سال پيش در چنين روزي به دنيا آمد. او محبوب‌ترين نويسنده‌ي كتاب‌هاي كودك در آمريكاست.

ايبنا نوجوان: ويرجينيا هميلتون، 12 مارس سال 1934(برابر با 22 اسفندماه) در شهر يلو اسپرينگ به دنيا آمد، در دانشگاه ايالتي زادگاهش به تحصيل پرداخت و با شاعري به نام «آرنولد آدوف» ازدواج كرد.

نخستين شغل هميلتون پس از پايان تحصيل، فعاليت به عنوان مسوول پذيرش يك موزه بود. حساب‌داري و خوانندگي از ديگر كارهايي است كه اين نويسنده تجربه كرده است.

او بعدها به دليل علاقه‌مندي‌اش به نوشتن، يك دوره‌ي داستان‌نويسي را در آموزشگاهي با نام «مدرسه‌ي نوين تحقيقات اجتماعي» گذراند.

نخستين كتاب او براي كودكان و نوجوانان «يك رمان» نام داشت؛ او بعد از آن «زيلي» را نوشت كه در سال 1967 منتشر شد و بعدها جوايز ادبي متعددي مانند جايزه‌ي «اِدگار آلن‌پو» و «هانس كريستين آندرسن» را به دست آورد.

آثار هميلتون شامل كتاب‌هاي مصور، قصه‌هاي قومي و اسطوره تا داستان‌هاي علمي و رمان‌هاي واقع‌گرا و زندگي‌نامه است. يكي از مهم‌ترين ويژگي‌هاي كتاب‌هاي اين نويسنده توجه به سنت‌ها، خاطرات و ميراث سياه‌پوستان آمريكايي است.

از سال 1984 به بعد دانشگاه ايالت كنت هر ساله كنگره‌اي با نام «كنگره‌ي ويرجينيا هميلتون درباره‌ي ادبيات چندفرهنگي كودكان و نوجوانان»‌ براي بزرگ‌داشت اين نويسنده كتاب‌هاي كودك و نوجوان برگزار مي‌كند.

هميلتون سال 2002 در اثر سرطان از دنيا رفت. او در طول عمرش بيش از 41 كتاب براي كودكان و نوجوانان نوشت كه برخي از آثار او نيز به فارسي ترجمه شده است.

«قصه‌هاي عاميانه‌ي سياه‌پوستان آمريكا»، «خانه‌ي آقاي دايز درير» و «انسان‌هايي كه مي‌توانستند پرواز كنند» از جمله‌ي كتاب‌هاي اين نويسنده هستند كه به فارسي برگردانده شده‌اند.

«قصه‌هاي عاميانه‌ي سياه‌پوستان آمريكا» را محمود حبيبي ترجمه كرده و انتشارات «هرمس» اين كتاب را در 1381 سال منتشر كرده است.

«انسان‌هايي كه مي‌توانستند پرواز كنند» نيز با ترجمه‌ي طاهره نجيب‌منش توسط بنياد پژوهش‌هاي اسلامي انتشارات «آستان قدس رضوي» در سال 1381 منتشر شده است.

«خانه‌ي آقاي دايز درير» در سال 1386 با ترجمه‌ي ژاله نويني از سوي انتشارات قدياني به بازار كتاب عرضه شد.

منبع خبر: سايت ويرجينيا هميلتون

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها