دوشنبه ۴ مهر ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۴
ترويج كتاب‌های دفاع مقدس با برپايی مسابقات كتابخوانی

«مجتبي رحماندوست» نويسنده و پژوهشگر حوزه دفاع مقدس با بيان مشكلات موجود بر سر راه توزيع كتاب و ترويج كتابخواني، برگزاري مسابقات كتابخواني به مناسبت هفته دفاع مقدس يا سالگرد عمليات‌هاي مختلف را يكي از راه‌كارهاي مناسب براي ترويج مطالعه در بين كودكان و نوجوانان دانست.-

رحماندوست در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، درباره ميزان آشنايي كودكان و نوجوانان با موضوعات مرتبط به دفاع مقدس گفت: كتاب‌هاي درسي يكي از منابعي است كه مي‌تواند بچه‌ها را در كنار ساير رسانه‌ها‌ همچون راديو و تلويزيون با موضوعات مختلف از جمله دفاع مقدس آشنا ‌كند. اين نكته كه آيا كتاب‌هاي درسي به اندازه كافي به موضوع دفاع مقدس پرداخته‌اند، خود موضوع تحقيقي است كه گمان مي‌كنم تا كنون انجام نشده باشد. اين تحقيق مي‌تواند به دنبال پاسخ اين دغدغه‌ها باشد كه نوع معرفي دفاع مقدس در كتاب‌هاي درسي كافي است يا نه، نوع نگاه به اين واقعه مثبت است يا نه و اصلاً اين نگاه مناسب بچه‌هاست يا نه.

نويسنده داستان نوجوانانه «يك جفت و نيم» افزود: آنهايي كه كتاب درسي را مي‌نويسند از نگاه خودشان تلاش مي‌كنند حق مطلب را ادا كنند اما دست‌اندركاران خلق اثر نمي‌توانند داور آن آثار هم باشند. من فكر مي‌كنم تحقيق درباره جايگاه دفاع مقدس در كتاب‌هاي درسي مي‌تواند در مجموعه‌اي مانند «ايبنا» انجام شود. خبرگزاري تخصصي كتاب ايران بهترين جايگاه براي ارزيابي اين موضوع است. شايد هم انجام شده و من خبر ندارم!

او ميزان توليد كتاب كودك در حوزه دفاع مقدس را شايان توجه دانست و درباره ضعف‌هاي اين حوزه گفت: من فكر مي‌كنم كتاب‌هاي غيردرسي، در حوزه داستان، شعر و ...، متناسب با گروه سني كودك و نوجوان، به خوبي و به اندازه قابل‌توجهي به موضوع دفاع مقدس پرداخته‌اند اما در بخش كتاب‌هاي غيردرسي نيز مشكلاتي وجود دارد. مهم‌ترين مشكل در بخش كتاب‌هاي غيردرسي اين است كه بچه‌هاي ما به اندازه كافي به سراغ كتاب‌هاي غيردرسي نمي‌روند. در واقع كتاب‌هاي غيردرسي با موضوع دفاع مقدس توليد شده است اما معلوم نيست بچه‌ها آنها را خوانده باشند.

«رحماندوست» راه‌كار حل اين مشكل را اجراي برنامه‌هاي كتابخواني عنوان كرد و در اين‌باره توضيح داد: براي حل اين مشكل بايد علاوه بر توليد كتاب به عرضه و ترويج كتابخواني نيز توجه شود. براي ترويج كتابخواني به شكل عمومي مي‌توان ساعتي را با نام ساعت كتابخواني در ساعات آموزشي جاي داد يا برنامه‌هايي ‌چون مسابقات كتابخواني، ايجاد رقابت در ميان كتابخوان‌هاي كلاس يا مدرسه و ايجاد كتابخانه در كلاس درس را در دستور كار آموزشگاه‌ها قرار داد.

نويسنده «مفقود سوم» در ادامه افزود: برنامه‌هاي اختصاصي نيز براي تشويق كودكان و نوجوانان به مطالعه كتاب‌هاي دفاع مقدس انجام‌‌پذير است. برگزاري مسابقات كتابخواني به مناسبت هفته دفاع مقدس يا سالگرد عمليات‌هاي مختلف مي‌تواند كودكان و نوجوانان را به مطالعه آثار اين عرصه از ادبيات تشويق كند. در كنار اين ابزارهاي تشويقي مي‌توان كتاب‌هاي پرجاذبه دفاع مقدس و داستان‌هاي مناسب كودكان را در اختيار معلمان قرار داد و از آنها درخواست كرد زمينه خوانده شدن اين آثار را در مدرسه فراهم كنند.

به گفته نويسنده حوزه دفاع مقدس، خبرگزاري كتاب ايران مي‌تواند با برپايي مسابقات خاطره‌نويسي يا مشاركت در چنين برنامه‌اي سهم خود را در علاقه‌مندسازي بچه‌ها به موضوع دفاع مقدس ادا كند. مي‌توان در سايت‌هاي فعال در حوزه ادبيات دفاع مقدس با انتشار فراخواني از بچه‌ها دعوت كنند پاي حرف‌هاي بزرگ‌ترهايشان بنشينند و خاطرات‌ آنها را از جبهه‌هاي نبرد حق عليه باطل ثبت كنند. انتشار چنين خاطراتي علاوه بر اينكه كودكان و نوجوانان را به موضوع دفاع مقدس علاقه‌مند مي‌كند، نقش سازنده‌اي در تقويت مهارت‌هاي آنان در عرصه نوشتن خواهد داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها