سه‌شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۱
ورود دانش‌آموزان «مدرسه قديم» به كتابفروشي‌ها

«مدرسه قدیم» نوشته توبیاس ولف با ترجمه منیر شاخساری روانه بازار کتاب ایران شد. داستانی در مورد پسری جوان كه موفق می‌شود بورس تحصیلی یكی از مدارس معتبر آمریكا را دریافت كند و همین امر تغییرات زیادی را در زندگی‌اش به وجود می‌آورد.*

به گزارش خبرگزاری كتاب ایران (ایبنا)، این رمان نشان‌دهنده تغییر و تحول ايجاد شده در زندگی یک جوان علاقمند به ادبیات است كه ورودش به يك مدرسه مسیر زندگی او را تغییر می‌دهد.  «مدرسه قدیم» در كنار روایت زندگی شخصیت اول داستان، نوعی گرامی‌داشت ادبیات است. نویسنده در این داستان می‌خواهد معصومیت از دست رفته هنر و زندگی در كشورش را بازیابد و این كار را با استفاده از روایت زندگی پسری انجام می‌دهد كه ناگهان در زندگی خود با تغییرات بزرگی مواجه می‌شود و در صدد تطبیق دادن خود با این جریان برمی‌آید. 

داستان در دهه 60 میلادی اتفاق می‌افتد و نویسنده در خلال روایت ماجراهای داستانی، نام شخصیت اول خود را ذكر نمی‌كند. وقایع داستان در دوران قبل از جنگ ویتنام، ترور جان اف كندی و خودكشی ارنست همینگوی اتفاق می‌افتد و برای شخصیت‌های این داستان، ادبیات تمام زندگی است؛ گویی تمام آرزوی پسران جوان این مدرسه در زندگی، پیروز شدن در مسابقه‌ای است كه جایزه‌اش دیدار با ارنست همینگوی، نویسنده مطرح آن دوره، است.

توبیاس ولف در این اثر نه تنها مخاطب را به مطالعه آثار نویسندگان مهمی چون چخوف، فالكنر، همینگوی و جویس تشویق می‌كند، بلكه در بخش‌های زیادی از كتابش باعث می‌شود به این باور برسیم كه كسی نمی‌تواند بدون داستان و ادبیات در جهان زندگی كند. وی معتقد است خواندن داستان، ما را به درون زندگی خودمان می‌كشاند و سبب می‌شود نگاه دقیق‌تری به زندگی داشته باشیم. 

این داستان شخصیت‌های مطرحی نیز دارد؛ رابرت فراست، همینگوی و آین رند از جمله نویسندگانی هستند كه وارد روایت‌های توبیاس ولف شده‌اند. شخصیت‌هایی كه دانش‌آموزان مدرسه به امید دیدار آن‌ها داستان می‌نویسند و رویای نویسنده شدن را در سر می‌پرورانند. ولف در این اثر مخاطب را با حوادث عصری طلایی در ادبیات روبرو می‌كند كه در واقعیت هیچ‌گاه بدان شكل وجود نداشته؛ دورانی خیالی كه یكی از قوی‌ترین آثار توبیاس ولف بر اساس آن نوشته شده است. 

توبیاس ولف، نویسنده آمریكایی، در سال 1945 به دنیا آمد. وی كه با نوشتن خاطرات و داستان‌های كوتاهش در ادبیات آمریكا مطرح شد، دو رمان نیز منتشر كرده است. «مدرسه قدیم» رمانی است كه در سال 2003 منتشر شد و بیش از هر چیز به دلیل زاویه دید نویسنده مورد توجه قرار گرفت. مخاطب كتاب هیچ‌ ایده‌ای از ظاهر یا ویژگی‌های شخصیت اول كتاب به دست نمی‌آورد ولی با این وجود در تمامی داستان با او همراه می‌شود. 

این نوسنده تاكنون آثار زیادی را منتشر كرده است. «زندگی این پسر» مشهورترین اثر توبیاس ولف است كه خاطرات بخشی از دوران كودكی وی را تشكیل می‌دهد. نویسنده در این اثر از ماجراهای جدایی پدر و مادرش سخن می‌گوید و تغییراتی كه در زندگی جدیدش به وجود آمده را روایت می‌كند. 

منیر شاخساری، مترجم این اثر، پیش از این «شب مورد نظر» و «گداها همیشه با ما هستند» را از همین نویسنده به فارسی برگردانده است. 

«مدرسه قدیم» تابستان امسال (1390)، با ترجمه منیر شاخساری در 220 صفحه و با قیمت پنج هزار تومان از سوی نشر چشمه روانه بازار كتاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها