دوشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۹:۲۲
همه چيز درباره «گزارش لحظه به لحظه از شهادت حضرت زهرا(س)»

نويسنده كتاب «گزارش لحظه به لحظه از شهادت حضرت زهرا(س)» اين كتاب را گزارشي مستند از وقايع زمان شهادت دختر نبي اكرم(ص) خواند كه بدون هيچ‌گونه تحليل يا عنصري از تخيل به رشته تحرير درآمده است و نكاتي از تاريخ اسلام را بازگو مي‌كند كه شايد كمتر مورد توجه قرار گرفته باشند، نكاتي كه اغلب تازه‌اند.

محمدرضا انصاري در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با اشاره به اين كه كمتر از يك ماه از نخستين چاپ اين كتاب مي‌گذرد و نشر آن از چاپ چهارم و شمارگان آن از 30 هزار نسخه گذشته است، اظهار داشت: در اين اثر كه شانزدهمين جلد از مجموعه «گزارش لحظه به لحظه از ...» است،‌ سعي كردم مانند ساير مجلدات كه با همكاري پدرم به رشته تحرير درآمده‌اند،‌ قطعه‌اي از واقعه تاريخي را با تمام جزئيات حقيقي و مستند آن روايت كنم.

وي درباره نام كتاب كه «گزارش لحظه به لحظه از شهادت حضرت زهرا(س)» است و اين كه آيا با گذشت چند قرن امكان ارايه گزارشي لحظه به لحظه وجود دارد يا خير، گفت: در اغلب موارد، بخشي از عنوان كتاب جنبه ادبي و بخش ديگر بعد معنايي دارد. در اين كتاب نيز مي‌توان گفت تا 70 درصد موفق شده‌ايم كه بار معنايي عنوان را به دوش بكشيم. به اين صورت كه بر اساس سير تاريخي وقايع، سعي كردم مطالبي را عنوان كنم كه بر اساس روايات‌هاي تاريخي به دست آمده‌اند و با رعايت اصل امانت‌داري به شدت از تخيل و تحليل وقايع پرهيز كرده‌ام.

پژوهشگر حوزه دين با اشاره به نوع نوشتار اين اثر، تمامي اقشار جامعه و علاقه‌مندان به اين حوزه را در شمار مخاطبان آن خواند و اظهار داشت: در بررسي‌ها و پژوهش‌هايي كه براي تاليف اين كتاب انجام دادم، با مطالبي مواجه شدم كه پيش از اين شايد حدود دو سوم آنها را در آثار گوناگون خوانده يا در مراسم و روضه‌خواني‌ها شنيده بودم، اما در مسير ترجمه عربي روايات و بازگردان واژه به واژه آنها بر اساس فرهنگ‌هاي عربي دريافتم كه بسياري از مطالب و حقايق به شكل كلي يا عاميانه منتقل شده‌اند. با ترجمه دقيق و جزئي لغات، دريچه‌هايي از عمق مصيبتي كه حضرت فاطمه(س) تحمل كردند و بارمعنايي كه برخي ائمه(ع) مانند امام صادق(ع) در روايات خود نقل كرده‌اند، بيشتر آشكار شد.

انصاري وقايع مرتبط با خانه فاطمه زهرا(س)، حوادثي كه پشت در خانه ايشان اتفاق افتاد و زماني كه امام علي(ع) را براي بيعت گرفتن مي‌برند را نقطه ثقل كتابش خواند و تصريح كرد: شايد به دليل برخي تحليل‌ها و توصيفاتي كه نويسندگان بر مطالب مي‌افزودند، عمق فاجعه شهادت حضرت(س) تا اين حد به تصوير كشيده نشده بود. در نگارش اين گزارش به نكاتي برخوردم كه براي خودم نيز عجيب و شگفت‌انگيز بود، از جمله اين كه خداوند در شب معراج براي حضرت محمد(ص) واقعه شهادت حضرت فاطمه(س) را بازگو كرد و پيشاپيش خبر آن را به امام علي(ع) نيز فرمود.

وي ادامه داد: بر اين اساس، به اين نكته دست يافتم كه اميرالمومنين امام علي(ع) علاوه بر ماجراي بيماري حضرت فاطمه(س) پس از رحلت پيامبر(ص)، از شهادت ايشان و مصايبي كه قرار بود تحمل كنند، خبر داشتند.

انصاري با اشاره به برخي از تازه‌هاي اين اثر پژوهشي در ترجمه روايات و احاديث عربي عنوان كرد: در ماجراي آسيبي كه به حضرت فاطمه(س) وارد شد و بيماري ايشان را ايجاد كرد، شنيده‌ايم كه ابوبكر و عمر  نزد حضرت(س) مي‌آيند و ايشان در بيانات خود ابراز نارضايتي از آنها مي‌كنند، در حالي ‌كه با مطالعه و بررسي كلماتي كه حضرت فاطمه(س) عنوان كردند و حدود يك صفحه مي‌شود، به اين نكته مي‌رسيم كه آن بيانات خطابه سنگيني بودند كه تا قرن‌ها حمله‌كنندگان به خانه حضرت فاطمه(س) و امام علي(ع) را محكوم مي‌كند.

نويسنده و پژوهشگر ديني در پاسخ به اين سوال كه «چگونه مي‌توان چنين كتابي را بدون تحليل نوشت؟» گفت: اكنون زماني نيست كه مخاطبان مطلبي را چشم بسته بپذيرند يا رد كنند، بلكه علاقه‌مندان به مطالعه و مسايل اعتقادي، اهل شناسايي اسناد و منابع پژوهشي‌اند و با دسترسي‌هاي اينترنتي و دستيابي به منابع ديجيتالي، از ميزان وثاقت مطالب اطمينان حاصل مي‌كنند، همچنان كه مخاطبان اين مجموعه با استقبال خوبي كه از آثار دارند، نشان مي‌دهند كه توانسته‌ايم تا حدي اين اعتماد را ايجاد كنيم.

وي يادآور شد: در طرحي كه براي نگارش اين مجموعه در نظر گرفته شده است، در صورت امكان تا صد جلد نگارش اين گزارشات ادامه مي‌يابد. البته اين مساله مستلزم دستيابي به منابع معتبر و مطالب كافي براي نگارش در اين زمينه است.

كتاب «گزارش لحظه به لحظه از شهادت حضرت زهرا(س)» را انتشارات دليل‌ما طي يك ماه اخير در چهار نوبت انتشار، شمارگان 30 هزار نسخه و 112 صفحه روانه بازار كتاب كرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط