سه‌شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۰:۵۲
دکتر محمود گلابچی:  بايد در توليد علم سهيم باشيم

نفر برگزیده کتاب سال، بهره‌گيري از دانش و اطلاعات روز دنيا و روزآمد بودن مولفان را از ویژگی‌هاي مهم کتاب‌هایی تاليفي كشور مي‌داند.

دکتر محمود گلابچی، استاد دانشگاه تهران و نویسنده کتاب "استاتیک کاربردی" که جايزه بیست و پنجمین دوره کتاب سال را دريافت كرده است، به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گفت: آموزش از طریق تالیف کتاب های علمی تخصصی، امروزه یک ضرورت به شمار می رود.

وی اذعان داشت: در بسیاری از زمینه های علمی خاص، نقش مصرف کننده از منابع خارجی را داریم، در حالی که از نظر نیروی متخصص كمبودي نداریم و باید در زمینه های تولید علم و گسترش مرزهای دانش در جامعه جهانی سهیم باشیم.

گلابچی، ویژگی کتاب خود را عمق محتوای تخصصی و علمی آن عنوان كرد و گفت: این کتاب، کاملا کاربردی است و در تدوین آن سعی کردم نیازهای اساسی دانشجویان مهندسی عمران و معماری را در نظر بگیرم تا برای فارغ التحصیلان این رشته قابلیت استفاده عملی را داشته باشد.

به گفته گلابچی، این کتاب به دانشجويان کشوری مانند ایران با سابقه ای طولانی در تولید علم و دانش، کمک می کند تا در شکستن مرزهای علم و تولید دانش و پیشرفت آن سهیم باشند.

وی، دیگر ویژگی این کتاب را معرفی دو اثر از شاهکارهای معماری جهان دانست و گفت: "استاتیک کاربردی" آخرین دستاوردها درباره معماری و مهندسی ساختمان ها را ارائه و مصادیق عنوان شده را بررسی می‌كند.

اين استاد دانشگاه تهران خاطر نشان كرد: کتاب "استاتیک کاربردی" حتی طرح هایی مانند طرح المپیک پکن را که هنوز به مرحله بهره برداری نرسیده نیز مورد بحث، بررسی و تحلیل تخصصی قرار می دهد.

به گفته گلابچي، "استاتیک کاربردی" در 18 فصل، تمام مباحث علم استاتیک شامل، معادلات تعادل تا مباحثی چون تعیین نیروهای داخلی اجزای سازه، تیرها و حتی قوس‌ها و کابل‌ها و همچنین مباحث پیشرفته استاتیک مانند اصطکاک و حتی انواع کاربردهای استاتیکی در مهندسی عمران و معماری را در برمی گیرد.

وی ادامه داد: تمام مباحث عنوان شده در اين كتاب براي دانشجویان دوره کارشناسی قابل استفاده نیست؛ ولی فارغ التحصیلان رشته مهندسی و معماری مي‌توانند از آن استفاده كنند. 

این کتاب، حاصل 20 سال تدریس این استاد دانشگاه است كه تاليف آن 3 سال به طول انجامید.

نفر برگزیده کتاب سال، تاکید معیارهای انتخاب را در این دوره از کتاب سال، بر تازه بودن و قرارگیری کتاب در مرزهای دانش از نقاط قوت آن دانست و خاطرنشان کرد: یک کتاب، باید دربرگیرنده آخرین رخدادها و دستاوردهای علمی جهان در موضوعات پایه و کتاب های مرجع باشد.

وی دلیل مراجعه دانشجویان کشورمان را به کتاب های خارجی، دست یابی به آخرین یافته ها دانست و تاکید کرد: اگر کتاب های ما در داخل کشور این نیازها را برآورده کنند دیگر نیاز نیست تا در بسیاری از مباحث به منابع خارجی مراجعه کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها