پنجشنبه ۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
«گنطره» گذر دو نسل از مبارزان سنتی و مدرن عرب خوزستان است

هادی هیالی نویسنده خوزستانی معتقد است: «گنطره « گذر دو نسل از مبارزان سنتی و مدرن عرب خوزستان است که با نقب زدن به اعماق جامعه آنچه را که از یادها رفته دوباره با نگاهی هنرمندانه در قالب رمان در برابر چشم‌ها قرار می‌دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا ) در خوزستان، سال‌ها در مناطق حاشیه  اهواز ، آبادان و خرمشهر زندگی کرده و  از زمان بازنشستگی به مدت ده سال قدم به وادی نویسندگی گذاشته است. هادی هیالی که فراز و نشیب‌های زیادی از زندانی شدن در دوران رژیم پهلوی را پشت سر گذارانده است، به گفته‌ خودش در شش سالگی و پس از عملیاتی شدن طرح آمریکایی کشت شکر و مصادره‌ زمین‌های کشاورزی آبا و اجدادی‌اش مجبور به ترک منطقه شعیبیه در اهواز شد.

وی مراحل دیگر گذر زندگی خود را تا زمان گرفتن دیپلم درآبادان و خرمشهر سپری کرد و پس از  خدمت سربازی به عنوان معلم به استخدام آموزش و پرورش شیراز در آمد. این نویسنده خوزستانی پس از پیروزی انقلاب اسلامی جذب وزارت اقتصاد و دارایی شد. هیالی در دوران هشت سال دفاع مقدس در مناطق جنگی به دفاع پرداخته است. وی تاکنون چاپ آثاری چون: «مها» ، «راز مینا»، «رقص با کوسه‌ها» و «گنطره» را در پرونده کاری خود به ثبت رسانده است.

 هیالی که به تازگی کتاب «گنطره» توسط نشر نو را روانه بازار نشرکرده است درخصوص انگیزه اصلی‌اش که موجب نوشتن این رمان شد، می‌گوید: آنچه من را به سوی نوشتن این رمان سوق داد، به تصویر کشیدن مشکلات، مصایب و اعتراضات جمعیت قابل توجه‎ی جامعه عرب خوزستان با تاریخ وزین بود که با وجود تمامی این فراز و فرودها، همچنان توانسته است پویایی خود را حفظ کند و گواه این پویایی رشد نسل معتنابه دست به قلم در سال‌های اخیر است که تلاش می‌کنند با نقبی به اعماق جامعه خود آنچه را که از یادها رفته دوباره با نگاهی هنرمندانه در قالب رمان جلوی چشم‌ها قرار دهند.  

وی با اشاره به دیگر عوامل نوشتن کتاب «گنطره» تصریح می‌کند: ظلم و ستمی که حکومت پهلوی دوم نسبت به جامعه‌ اعراب داشت همچون: مصادره‌ زمین‌های آبا و اجدادی تحت عنوان مکانیزه کردن بافت کشاورزی، تحت پیگرد قرار دادن و شکنجه وحشیانه‌ی جوانان و سپردن به جوخه‌های اعدام به اتهام باطل جدایی‌طلبی همه ازجمله مواردی‌اند که سبب شد گذر دو نسل از مبارزان سنتی و مدرن عرب خوزستان را در این کتاب به رشته‌ تحریر درآورم.
 
هیالی با بیان اینکه عنوان گنطره در این کتاب وجه تمثیلی دارد، بیان می‌کند: گنطره گذرگاه تک‌نفره است که با استفاده از تنه خشکِ درخت نخل بر روی نهرهای کوچک برپا می‌شود. یکی از دلایل عمده عدم موفقیت جنبش‌های اعتراضی مردمی جامعه عرب خوزستان در آن دوره‌ تاریخی، پراکندگی، عدم انسجام و تک‌روی مبارزان در مقابل قوای سرکوب‌گر رژیم ستمشاهی بود.

مولف اثر «راز مینا» در جواب به این سوال که مهم‌ترین پیام کتاب گنطره برای نسل امروز چیست؟ اینگونه توضیح می‌دهد: در جواب این پرسش سخن اول من متوجه نسل پویای جامعه عرب خوزستان است. متاسفانه با توجه به اینکه به دلایل مختلف تاریخ نویسان برای تبدیل تاریخ شفاهی به تاریخ نوشتاری رغبتی از خود نشان نمی‌دهند؛ جوانان نباید منتظر مورخین بمانند؛ بلکه  باید این رسالت مهم را بر عهده گرفته و تلاش کنند  همه حوادث و رویدادهایی را که در اطرافشان اتفاق می‌اُفتد را به موقع ثبت ‌کرده و آن را در قالب داستان و یا رمان به ثبت تاریخ برسانند. اما در وجه دیگر تاکید پیام گنطره به کل جوانان برومند جامعه‌ نسل امروز است که ارزش تاریخ، فرهنگ، آداب و رسوم و سنن بومی خود را دانسته و از آن به عنوان یک گنجینه گرانبها محافظت کنند.

هیالی با اشاره به  مسیر پر تلاطمی که در نوشتن این اثر داشته است، اینگونه ادامه می‌دهد: در این کتاب تلاش کردم تا علت اصلی شکست و ناکامی دو نسل از مبارزان جامعه سنتی و مدرن عرب خوزستان را واکاوی کنم و هرچند در این مسیر سختی‌های زیادی متحمل شدم، اما ماحصل این تحقیقات طاقت فرسا، مدون کردن «گنطره» بود. با توجه به وسواس و احساس مسئولیتی که در برابر  آثارم به خرج می‌دهم، پس از سه ‌بار بازنویسی نوشتن این کتاب چهار سال به طول انجامید.

وی در پایان در مورد آثار جدیدش عنوان کرد: دو رمان دیگر که هرکدام حدود ۲۰۰ صفحه دارند، آماده‌ چاپ هستند و  یکی از این رمان‌ها  مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را دریافت کرده و در دست ناشر است و دومی مراحل رایزنی با ناشر را می‌گذراند.  
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها