شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۰:۱۶
مساله‌ی مهمی به نام گرسنگی

«گفت‌وگو با پسرم درباره‌ي گرسنگي در جهان» نام كتابي است كه انتشارات آفرينگان با ترجمه‌ي مهدي ضرغاميان منتشر كرده است و تحليل‌هاي خوبي درباره‌ي گرسنگي و پيدايش آن در جهان در اختيار نوجوانان قرار مي‌دهد.

ايبنا نوجوان: ژان زيگلر، نويسنده‌ي اين كتاب در قالب گفت‌وگو و پرسش و پاسخ با پسرش اطلاعات كاملي را درباره‌ي علت‌هاي پيدايش فقر و گرسنگي، نقش جنگ‌ها، مزاحمت شركت‌هاي چند مليتي، دردسرهاي دولت‌هاي مستبد، عوامل آب و هوايي و بسياري سوالات ديگر كه ممكن است ذهن نوجوانان را نيز درگير كند، ارايه مي‌دهد.

در بخش نخست اين كتاب با عنوان «مساله‌اي به نام گرسنگي» اين‌طور مي‌خوانيم:
«سر در نمي‌آورم. چطور ممكن است در قرن بيست و يكم و روي سياره‌اي چنين ثروتمند اين همه آدم از گرسنگي بميرند؟»

«درست مي‌گويي كريم. از قحطي وحشتناك سومالي در بهار سال 1999 ميلادي (1378) كه مايه‌ي ننگ بود، چند سالي بيش‌تر نگذشته است. در آن زمان بعضي روزها تلويزيون با بي‌اعتنايي كامل تصاوير كوتاهي از مردها و زن‌ها و كودكان سوماليايي نشان مي‌داد كه مانند شبح روي پاهاي لاغرشان تلو تلو مي‌خوردند و راه مي‌رفتند. لابد چنين تصاويري را كه به جنوب مربوط بودند، ديده‌اي.»

«به همين دليل است كه مي‌گويم اين وضع نفرت‌انگيز است.»

«آهان همين طور است. گمان مي‌كنم در كشورهاي غربي با اين همه افراد ثروتمند كسي به قحطي سومالي كم‌ترين توجهي نكرد. به قحطي در كشورهاي ديگر مانند كره‌ي شمالي و سودان و سيرالئون و بعضي ديگر از كشورهاي جهان سوم هم اعتنايي نكردند.
دقيق‌تر بگويم: اگر گوشه‌ي چشمي هم داشته‌اند، با وجدان آدم‌ها به درد نيامده است. در واقع خانه‌خرابي و عذاب بي‌پايان گرسنگان جهان در حال تبديل شدن به امري عادي است.»

اين كتاب در 14 بخش با نام‌هاي «مساله‌اي به نام گرسنگي»، «گستره‌ي گرسنگي»، «منشأ گرسنگي»، «گرسنگي موقعيتي»، «گرسنگي ساختاري»، «توزيع عادلانه‌ي غذا»، «فائو»، «جنگ و گرسنگي»، «سلاح غذا»، «آلنده و سلاح غذا»، «سلاح غذا عليه مردم»، «پناهندگان زيست‌محيطي»، «گرسنگ و طبيعت» و «خاتمه» تنظيم شده است.
 
«چرا سالانه 30 ميليون نفر از گرسنگي مي‌ميرند؟»، «چرا صدها ميليون نفر از گرسنگي عذاب مي‌كشند؟»، «مگر ثروت در همه جاي دنياي امروز ما توزيع نشده است؟»، «اين همه مواد غذايي به كجا مي‌رود؟» برخي سوال‌هايي هستند كه در اين كتاب مطرح شده‌اند.

چاپ نخست كتاب «گفت‌وگو با پسرم درباره‌ي گرسنگي در جهان» توسط نشر آفرينگان در 84 صفحه با قيمت 1500 تومان منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها