چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۸:۰۱
سهروردی، زبان فارسی را توسعه داد

صاحب نظران شركت كننده در بزرگداشت سهروردي به بیان دیدگاه های خود درباره او پرداختند. دکتر نجفقلی حبیبی در این نشست بر بکارگیری سهروردي از زبان فارسی اشاره کرد و گفت:او می خواست زبان فارسي را به زبان علم تبديل كند و ظرفيت و قابليت اين زبان را نشان داده و آن را توسعه دهد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، اين نشست با حضور دكتر اكبر ثبوت، دكتر پرويز عباسي داكاني، دكتر نجفقلي حبيبي، دكتر يحيي يثربي و جمع كثيري از علاقه مندان و دانشجويان ايراني و خارجي زبان ادبيات و فارسي در سرای دائمی اهل قلم برگزار شد.

در اين جلسه صاحب نظران به بيان پاره‌اي از زندگي و فلسفه و عقايد سهروردي پرداختند.

در اين نشست دكتر نجفقلي حبيبي استاد دانشگاه به خاطر حضور گسترده دانشجويان خارجي ادبيات فارسي سعي كرد با زبان ساده‌تر به زندگي‌نامه سهروردي بپردازد و گفت: سهروردي مي‌گويد باطل زياد است و حق كم، و ما اگر اين را آويزه گوشمان كنيم در زندگيمان كارهاي زياد و بزرگي مي توانيم انجام دهيم. سهروردي در چند جا مي‌گويد كه وقت كم است و بيشتر بايد دنبال حقيقت باشيم.

وي ادامه داد: مخالفين سهروردي هم حرف‌هايي درباره زندگی و شخصیت سهروردي مي‌زدند كه بايد اينجا عرض كنم تمام اين حرف‌ها بيشتر شبيه ترور شخصيت بوده است.

وي افزود: سهروردي خودش را مربوط به يك نسل نمي‌داند و به همه تاكيد مي كند كه بايد اختلافات را کنار گذاشت. عمر ما كوتاه است و بايد بيشتر قدر عمرمان را بدانيم و خودمان را بهتر بشناسيم. نفس انساني از عالم برين است پس خودت را بيشتر بشناس.

این استاد دانشگاه افزود: سهروردي به تهذيب نفس و سلوك اشاره مي‌كند. سلوك يعني رفتن و سلوك معنوي يعني نفس را به سمت معنويات بردن و از چيزهاي ضدانساني رها شدن. سهروردي گفته بايد به سمت نور خدا رفت و اگر فكر كني نور در قلب معنوي تو پيدا شده آنگاه به تهذيب نفس و سلوك رسيده‌اي.

دكتر حبيبي در ادامه ‌افزود: امروزه در تركيه، اروپا و امريكا هم فلسفه و كتب سهروردي مورد بررسي قرار مي‌گيرد و صدها رساله در مورد او و آثارش نوشته مي‌شود.

در ادامه حبيبي به عمر كوتاه سهروردي اشاره كرد و ‌گفت: سهروردي حدود 35 سال بيشتر عمر نكرد. آدم با اين عمر کم تاثيری زیادی در تاریخ گذاشت و می بینید که چقدر منطقي از عمرش استفاده كرده است.

در ادامه دكتر اكبر ثبوت به بيان فلسفه و اعتقادات سهروردي پرداخت و گفت: امام اول ما مي‌گويد: مقلد ديگران نباش، حق را از روي افراد نشناس و ارزشي كه روي افرادي گذاري بايد براساس حق باشد. سهروردي شاگرد مجدالدين جيلي و فخر رازي اهل تشكيك بود. مجد الدين جيلي شاگرد امام محمد يحيي و امام محمد يحيي شاگرد غزالي است و...

در ادامه دكتر حبيبي گفت: سهروردي چرا به فارسي نوشته؟ چون مي خواسته زبان فارسي را به زبان علم تبديل كند و ظرفيت و قابليت اين زبان را نشان داده و با اين نمايش زبان فارسي، آن را ارتقا و توسعه دهد. سهروردي همچنین در مجموع آثارش به آثار ايراني توجه زيادي نشان مي‌داد.

وي ادامه داد: سهروردي به غناي زبان فارسي كمك كرد و گشودن زبان رمزي و تمثيلي از ديگر كارهاي مهم سهروردي در كمك به زبان فارسي بوده است. خيال نكنيد، كسي كه به صورت رمزي مطلبي را مي‌گويد و تاليف مي‌كند، ترس و واهمه‌اي دارد. فيلسوف از هيچ چيز هراسي ندارد حتي مرگ.

وی افزود: حال چرا وی به زبان رمزي مي‌گويد؟ چون معتقد است فهم عامه ظرفيت لازم را ندارد كه من به صورت فاش شده بگويم. ممكن است بسياري از اين مطالبم، سردرگم شوند. آن‌هايي كه اهل راز و رمز نيستند مي‌توانند به زيبايي آثار سهروردي توجه كنند و آن‌هايي كه اهل راز و رمز هستند مي‌توانند به راحتي ارتباط برقرار كنند. براي مثال توجه داشته باشيد كلماتي همچون ناكجاآباد يكي از كلماتي است كه سهروردي در فرهنگ فارسي جا انداخت.

دكتر يثربي نیز در سخنانی گفت: به قلعه حلب قتلگاه سهروردي كه هنوز باقي مانده اشاره می كنم. افكار عمومي در آنجا هنوز بر اين باورند كه خون سهروردي در اينجا مي‌جوشد و اين قضيه شبيه به يك افسانه شده است. در سه كيلومتري همين قلعه حلب جاي كوچكي است كه در آنجا سهروردي به خاك سپرده شده‌ است. در ضمن بايد اشاره كنم كه قبر سهروردي آن قدر كوچك است كه به نظر قبر كاملي نيست.

دكتر پرویز عباسی داكاني نیز در اين جلسه گفت: داستان‌هاي كوتاه بخش بزرگي از ادبيات جهان است و شما دانشجويان زبان و ادبيات فارسي اگر خواستيد از آثار سهروردي كتابي را بخوانيد جلد سه مصنفات وي را توصيه مي‌كنم و ببينيد اگر اين داستان‌هاي كوتاه سهروردي با آن زبان ادامه پيدا مي‌كرد ما امروز در زبان فارسی چه غنايي داشتيم؛ به خصوص در سمبوليسم.

وی افزود: من شرح قصه غربت غربي سهروردي را نوشتم و در آن كتاب تفسيرهايي از سهروردي آمده كه مي‌توانيد در كتاب، اين تفسيرها را بخوانيد.

دكتر داكاني ادامه داد: تعبير سيمرغ در تاليف سهروردي و شاهنامه و منطق الطير متفاوت است. سيمرغ در منطق‌الطير عطار رمز حلوليت، در شاهنامه فردوسي مرغ متافيزيكي و سيمرغ سهروردي به معناي جبرييل است و مي‌بينيم كه تفاوت‌هاي جدي در معاني دارند.

این استاد دانشگاه افزود: تمام تفكرات سهروردي به نور خدا برمي‌گردد و معتقد است ما همه چيزمان را از نور خداوند داريم يعني اصل نور خداست و معتقد است ما تا وقتي كه به خدا متصليم، هستيم و وقتي از او قطع شويم ديگر نيستيم. ما آدم‌هاي كوچك مي‌توانيم به حقيقت برسيم.

دکتر عباسی داکانی تصریح کرد: سهروردي اين سوال را مطرح مي‌كند كه دل ما هم سهمي از زندگي ما دارد. دل درونياتي دارد كه درون از هضم آن عاجز است. سهروردي راه عقل به حقيقت را قبول دارد و مي‌گويد اگر دل صاف باشد خدا با آن‌ها ارتباط دارد و اگر پاك و زلال شدي حتما خدا با تو صحبت خواهد كرد.

دكتر ثبوت نیز در این نشست پس از قرائت چند بيت از سهروردي، گفت: بدترين زمان آن روزگاري است كه بساط اجتهاد در آن روزگار گسترده نباشد. اين از بيانات سهروردي است. اجتهاد يعني به كار گرفتن عقل براي كشف حقيقت و حقايق. يعني دعوت كردن از استعداد قلب برای درك حقايق. پيام فيلسوف در مقابل كساني است كه بنياد كار را در تبعيت كوركورانه گذاشته بود.

وي در ادامه ‌گفت: در تاريخ خودمان با يك صحنه پيكار مواجهيم. صحنه‌اي كه در يك سو عقل‌گرايي است با اتكا به منطق و برهان و تمام قواي روحي و عقلي و از طرفي ديگر تبعيت كوركورانه استفاده از قدرت و سطحي نگري. سخن سهروردي حلقه‌اي است از سلسله مبارزاتي كه عليه استفاده از قدرت براي به كرسي نشاندن سطحي نگري بوده است.

سرای دائمی اهل قلم که به همت موسسه خانه کتاب افتتاح شده، در خیابان انقلاب اسلامی، بین فلسطین و صبای جنوبی، کوچه خواجه نصیر شماره 10 واقع شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها