سه‌شنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۹
اعزام پیک کتاب به 10 تا 15 مسیر شهر تهران به صورت روزانه / اهدای بیش از 100 عنوان کتاب از طریق پیک کتاب در هفته

مسئول کتابخانه مرکزی پارک شهر گفت: خدمت «پیک کتاب» روزانه 10 تا 15 مسیر و در هفته 36 تا 40 مسیر را برای ارسال کتاب‌های امانی و دریافت آثار اهدایی طی می‌کند. کتاب‌ها در اسرع وقت و نهایت با دو روز تاخیر زمانی به دست مخاطبان می‌رسد. 

مرضیه یگانه، مسئول کتابخانه مرکزی پارک شهر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره طرح «پیک کتاب» عنوان کرد: «پیک کتاب» ماحصل شرایط کرونا بود؛ زیرا در شرایط کرونا برای همه افراد باید امکان ارسال و دریافت کتاب به وجود می‌آمد. این طرح همچنان ادامه دارد؛ افرادی مانند سالمندان، جانبازان، معلولان، خانم‌های باردار و دارای فرزند خردسال هستند که امکان مراجعه به کتابخانه را ندارند. امکان استفاده از «پیک کتاب» اکنون برای همه مهیاست اما این افراد در اولویت هستند.


وی اظهار کرد: طرح «پیک کتاب» از تیرماه سال 99 در کتابخانه مرکزی پارک شهر ایجاد شد. کتابخانه مرکزی پارک شهر اکنون 8700 عضو فعال دارد. این کتابخانه با هدف حفظ ارتباط کتاب با مخاطبان و توقف نداشتن دریافت و امانت کتاب، از ابتدای تیرماه همان سال با وجود یک کتابدار و یک نیرو برای انجام طرح «پیک کتاب» و براساس رنگ‌بندی کرونایی در کتابخانه شکل گرفت. این فعالت بعد از کاهش بیماری کرونا نیز ادامه پیدا کرد و در حال حاضر، اعضای کتابخانه می‌توانند کتاب‌های مورد علاقه خود را تا سقف پنج کتاب از طریق جست‌و‌جوی خود یا کتابدار سفارش دهند؛ هر تعداد کتابی که موجود باشد، حتی اگر یک کتاب باشد؛ براساس طرح برای مخاطبان ارسال می‌شود. 

 اعزام به 36 تا 40 مسیر در هفته برای ارسال و دریافت کتاب‌های امانی 
یگانه با بیان این‌که در طرح «پیک کتاب» علاوه بر ارسال کتاب؛ خدمت دریافت آثار را نیز انجام می‌دهیم، گفت: براساس این طرح اعضای کتابخانه‌های عمومی می‌توانند علاوه‌بر تحویل کتاب‌های امانی دریافتی؛ کتاب‌هایی را که مدت امانت آن‌ها به اتمام رسیده است؛ ازطریق «پیک‌ کتاب» برای کتابخانه ارسال کنند. نیروی «پیک کتاب» این کتابخانه  روزانه از 10 تا 15 مسیر و در هفته بیشتر از 36 تا 40 مسیر را برای ارسال و دریافت کتاب طی می‌کند. این خدمت سه روز در هفته و بر اساس آمار تماس‌‌‌هایی که منجر به اعزام پیک کتاب می شود؛ صورت می‌گیرد.کتاب‌ها در اسرع وقت و نهایت با دو روز تاخیر زمانی به دست مخاطبان می‌رسد. 

وی با بیان این‌که اکنون در سطح شهر تهران پنج کتابخانه طرح خدمت پیک کتاب را انجام می‌دهد، گفت: این کتابخانه‌ها فقط  به محل‌های نزدیک خود و یک روز در هفته این خدمت را ارائه می‌کنند اما کتابخانه مرکزی پارک شهر کل شهر تهران و همه مناطق 22 گانه این شهر را پوشش می‌دهد.  ساعت کار این کتابخانه در طول هفته از ساعت 7 و 30 دقیقه صبح تا 21 شب است . این کتابخانه در روزهای و پنجشنبه و جمعه و همچنین ایام تعطیل نیز تا ساعت 18  فعالیت می‌کند.

استقبال از پیک کتاب در دوران کرونا و اکنون متفاوت است
یگانه درباره استقبال از طرح پیک کتاب در زمان کرونا و پساکرونا اظهار کرد: در دوران کرونا به دلیل تعطیلی اجباری کتابخانه‌ها؛ خدمات امانت و دریافت کتاب  فقط از طریق پیک کتاب انجام می‌‌شد. در آن دوران حتی روزانه 10 اعزام به مناطق مختلف تهران هم داشتیم زیرا چاره‌ای نبود، اما بعد از واکسییناسیون  و بهتر شدن اوضاع کرونا این خدمت ادامه پیدا کرد به طوری که در حال حاضر نیز افرادی که شرایط آمدن حضوری به کتابخانه را به هر دلیلی ندارند ؛ می‌توانند از این طرح استفاده کنند.
 
یگانه درباره گروهی که بیشترین استقبال را از این طرح کردند، عنوان کرد: سالمندان بیشترین استقبال را از این طرح داشتند.  بعد از آنان ؛بیشتر افرادی که دارای معلولیت و بیماری هستند یا خواستار کتابی هستند که در کتابخانه پارک شهر موجود است و اما راهشان نسبت به کتابخانه دور است، ازاین خدمت استفاده می‌کنند.

 

دریافت بیش از 100 عنوان کتاب اهدایی در هفته
یگانه با بیان این‌که از طرح «پیک کتاب» برای دریافت کتاب‌های اهدایی نیز استفاده می‌کنیم، گفت: طرح دریافت کتاب‌های اهدایی نیز از طریق پیک کتاب انجام می‌شود. براین اساس؛ اعضایی که عضو کتابخانه نیستند، نیز می‌توانند برای اهدای کتاب از این طرح استفاده کنند و آثار اهدایی خود را بدون صرف هزینه به کتابخانه برسانند. کسانی که کتاب به کتابخانه‌های عمومی اهدا کنند؛ می‌توانند به‌صورت رایگان عضو کتابخانه‌های عمومی شوند. 
 
وی درباره آمار اهداء کتاب ازطریق پیک کتاب گفت: به صورت میانگین در هر هفته بیش از 100 عنوان کتاب از طریق مردم به کتابخانه اهدا می‌شود، به‌طوری که در هر هفته یک یا دو نفر از کسانی که برای طرح  «پیک کتاب» تماس می‌گیرند؛ خواستار اهدای کتاب به کتابخانه هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها