چهارشنبه ۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
شكست مرز واقعيت و خيال در مجموعه‌داستان «مُطَرّد»

مجموعه‌داستان «مُطَرّد» به قلم ستاره روشن همزمان با شروع دومین نمايشگاه كتاب از سوی انتشارات صداى معاصر منتشر شد.  

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اين مجموعه‌داستان که شامل پنج داستان كوتاه است به بررسى اختلالات روانى از جمله اختلال دوقطبی، اختلال اضطراب اجتماعی، نکروفیلیا (مرده‌خواهی)، اسکیزوفرنی و افراطی‌گری پرداخته كه از ديد اول و سوم شخص روايت می‌شود. داستان‌ها به صورت واقع‌گرايانه از ديد يا زاويه‌دید بيماران به رشته‌ی نگارش درآمده‌اند. معما، هيجان، ترس و گمانه‌زنى، بن‌مايه اصلي این كتاب است. 

در داستان «من، در اتاق شماره سیزده» با مردى روبه‌رو هستیم که در ذهن خود گم شده است. او با گربه‌اى سيگارى و بيمار در آپارتمان نمورش زندگى می‌كند؛ اما ناگهان آرامشش با حضور زنى چادر‌به‌سر كه گاهاً سروكله‌اش با سوت قطار در كوچه پيدا مى‌شود و از پنجره‌ی اتاقش او را ديد می‌زند بهم خورده و او مجبور مى‌شود براى كشف راز آن زن، اتاق شماره سیزده را پيدا كند.  

داستان «زندگى اسرار آميز دستيار خانم ميم» به خانم ميم می‌پردازد که در خانه‌ای اشرافى واقع در پلاک شماره سیزده زندگى می‌كند. او وانمود می‌كند كه عاشق آثار كامو و سارتر است و اساساً زندگى عمومى مردم را بى‌مايه می‌پندارد؛ اما دستيارش تنها كسی‌ است كه او را به خوبى می‌شناسد و به نظرات تندش احترام می‌گذارد. در همين روزهايى كه خانم ميم بيشترين احساس رضايت را دارد ناگهان دستيارش تصميم می‌گيرد تا استعفا بدهد.


«دخترى با بال‌هاى سنجاقک» داستان دخترى روستايى است كه 16 سال سن دارد و تحت‌تأثير و فشار پدرش در تلاش است تا پرواز كردن را ياد بگيرد؛ زيرا پدر او كه فرد معتقدى است ايمان دارد: «انسان از روز ازل قدرت پرواز داشته و خداوند به دليل گناهكار شدن آدميزاد بال‌هايش را از او گرفته است.» در شب سيزدهم ماه، پدر تصميم می‌گيرد دختر را از قله پايين بى‌اندازد تا پرواز كند؛ اما دختر نمی‌داند كه كارهاى پنهانی اخيرش گناه بوده يا نه! او جرات مطرح كردن خاطراتش را با پدرش ندارد. تنها كسى كه راز او را می‌داند دفترچه‌خاطراتش است.  
 
داستان «مُطَرّد» که نام کتاب هم از آن گرفته شده است به 13 دختر اعم از كودک و نوجوان در روستایی کم‌جمعیت و گم شده‌ می‌پردازد. در این داستان ما با مسائل اجتماعی روبه‌رو هستیم.

در «مصاحبه جنجالى با يک ديوانه» خبرنگار و داستانک‌نويسى 70 ساله تصميم می‌گيرد، رازهاى سیاسی زمان جوانی‌اش را برملا كند؛ اما می‌داند بابت شرايط سياسى، اقتصادى فعلى و همينطور گذر زمان، اعترافات او ديگر چندان اهميتى براى مردم نخواهد داشت. در نتيجه علت بدبختى خودش را در نگاه‌هايى متفاوت يادداشت می‌كند تا مقصر را پيدا كند. همين موقع می‌فهمد بدبختى او از زمان ازدواج با زنى كه سيزده سال از خودش كوچك‌تر بود آغاز شد.

در بخشی از این كتاب می‌خوانیم: 
«جهان برای او جای خطرناکی بود. او تنهایی‌اش را می‌خواست. وهمین‌طور انزوایش. در حق کسی بدی نکرده بود که حالا این‌طوردنبالش افتاده بودند. همه روزی می‌میرند. واقعاً خدا شاهد بود که از کشتن آن‌ها لذتی نمی‌بُرد. کاش پلیس هم مثل خدا این را می‌فهمید.»


مجموعه‌داستان «مُطَرّد»، اثر ستاره روشن با ویراستاری حامد مقامی و طراحی جلد فرهاد علیزاده در 136 صفحه و به قیمت 40 هزار تومان از سوی انتشارات صدای معاصر راهی بازار نشر شده است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها