دوشنبه ۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۰
انتشار سومین و چهارمین شماره فصلنامه نقد کتاب کودک در یک مجلد

سومین و چهارمین شماره فصلنامه نقد کتاب کودک و نوجوان در یک مجلد از سوی موسسه خانه کتاب منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) موسسه خانه کتاب شماره‌های سوم و چهارم فصلنامه نقد کتاب کودک و نوجوان را در یک مجلد و در قالب 15 بخش منتشر کرده است. در این فصلنامه 26 نقد بر کتاب‌های کودک و نوجوان، در کنار سه میزگرد، یک مصاحبه، سه گزارش و 10 مقاله در حوزه کتاب کودک و نوجوان دیده می‌شود.
 
در بخشی از سخن سردبیر می‌خوانیم: «فصلنامه می‌کوشد با پرهیز هرچه تمام‌تر از حضور نمایشی و فرمایشی کارکردی واقعی در عرصه کتاب کودک ونوجوان بیابد. قبل از هرچیز فصلنامه باید مخاطبان واقعی خود را پیدا کند. مخاطبانی که هرچند از نظر کمی محدود اما از نظر کیفی در ساحت و وضعیت نشر کتاب‌های کودکان موثرند؛ ناشران و همکارانشان، پدیدآورندگان، کتابداران، دانشگاهیان، موزعان، مروجان و منتقدان. فصلنامه می‌خواهد به شکلی روشن به مسئله یابی و ارائه راهکارهایی در عرصه کتاب کودک بپردازد، نقدهایی کاربردی درباره کتاب‌ها ارائه دهد و اخبار و تحولات کتاب کودک را رصد کند...»
 
یادداشت این شماره از فصلنامه بوسیله محمدعلی شامانی، مشاور عالی مدیر عامل کانون پرورش فکری با موضوع «فهم زندگی» نوشته شده است. در بخشی از این یادداشت آمده است: «تربیت عبور دادن کودک از دهلیزهای تنگ و تاریک و هزارتوی رنگارنگ زندگی گذشته و رساندن آنان به قله‌های فرداست. قله‌هایی که بر آسمان بوسه می‌زنند. شاید برخی این راه را برای تربیت، بسیار دشوار توصیف کنند. اما من عمیقا اعتقاد دارم همین راه صعب‌ است که تغییر مطلوب را در نسل آینده به وجود می‌آورد؛ چرا که زندگی همین گونه است، اگر درست آن را بفهمیم...»
 
مصاحبه این شماره نیز به گفت‌وگو با محمدرضا وصفی، رایزن فرهنگی ایران در اتریش و مدیرکل سابق مجامع و فعالیت‌های فرهنگی وزارت ارشاد اختصاص یافته است. وصفی در این گفت‌وگو ضمن تحلیل وضعیت موجود کتاب کودک در ایران تشکیل نهادهای بین وزارتخانه‌ای را در حوزه مسایل فرهنگی کودکان پیشنهاد داده است. به گفته وصفی نهادهای واسط و موسسات بین وزارتخانه‌ای می‌توانند به تحلیل، طراحی و برنامه ریزی امور فرهنگی کودکان و نوجوانان بپردازند و اجرای این برنامه‌ها را به نهاد‌های مدنی، انجمن‌ها و موسسات خصوصی بسپارند.
 
این مدیر باسابقه فرهنگی در گفت‌وگوی خود با فصلنامه نقد کتاب کودک و نوجوان ضمن تاکید بر پرهیز دولت و وزارت ارشاد از تصدی‌گری در حوزه فرهنگ به وزیر ارشاد پیشنهاد می‌دهد با تشکیل شورای کودک و نوجوان متشکل از نمایندگان معاونت‌های مختلف این وزارتخانه و نهاد‌های مدنی و سایر سازمان‌های مرتبط فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد و اسلامی را در زمینه کودکان و نوجوانان هماهنگ و کارآمد کند.
 
در ادامه مطالب فصلنامه به بخش‌های مختلفی مانند نقد داستان تالیفی، نقد داستان ترجمه، نقد شعر، نقد آثار غیرداستانی، نقد تصویرگری، نقد ویرایش، نقد شفاهی، وضعیت نشر، نقد شناسی، نقد پژوهی، نقد دیروز و اخبار کتاب کودک می‌رسیم.

در این شماره آثار نویسندگان و پدیدآورندگانی مانند شهرام اقبال‌زاده، عزت‌الله الوندی محمدرضا بایرامی، شان تن، پروین دولت‌آبادی، مهدی رجبی، کلر ژوبرت، علی‌اصغر سیدآبادی، سیدنوید سیدعلی‌اکبر، فضل‌الله صبحی، ژان کریستوفر، سیامک گلشیری، مهدی مرادی و محبوبه نجف‌خانی مورد نقد و بررسی قرار گرفته است.
 
«سنگ سلام»، «اسمت چیه؟ تربچه؟»، «فریبا دیندار»، مجموعه قصه‌های «بز زنگوله‌پا»، «سفر به سیاره یخی» و «جنگل ابر» عناوین کتاب‌هایی است که در بخش نقد داستان تالیفی و «راز صدای پا»، «نامه‌های فیلیکس» و «از من نخواهید لبخند بزنم» عناوین کتاب‌ها نقد و بررسی شده در بخش نقد داستان ترجمه این شماره از فصلنامه نقد کتاب کودک است.
 
همچنین مجموعه شعر سپید «دلتنگی‌های یک آپارتمان» در بخش نقد شعر و کتاب «برگ‌های ماندگار»، جلد نخست «دایره‌المعارف قهرمان‌های ایرانی» و مجموعه 6 جلدی نچه کار کنم اگر...» در بخش نقد آثار غیر داستانی بررسی شده‌ است.
 
در این شماره از فصلنامه توضیحاتی نیز درباره «جوایز بین‌المللی کتاب کودک: نمایشگاه بلونیا»، جایزه راگازی بولونیا، جایزه بنیاد اس. ام و جایزه کتاب دیجیتال به همراه ذکر تاریخچه آنها در بخش نقدشناسی بیان شده است.
 
در بخش نقد پژوهی برای کودکان نیز نقدهایی بر کتاب‌های تئوری نیمه نخست سال 1393، کتاب‌های «داستان‌نویسی برای کودکان»، «دویدن تا سرحد التهاب: نقد سه کتاب جان کریستوفر»، «فانتزی ژانری و عناصر آن در ادبیات کودک» و «نامه سی و سه تن از شاعران و قصه نویسان کودک و نوجوان» ارائه شده است.
 
محمدعلی بنی اسدی، مصطفی رحماندوست، محمدرضا زائری، سپیده خلیلی، دکتر محمدعلی شامانی، دکتر علیرضا کرمانی و سید صادق موسوی، هیات مشاوران علمی و تهمینه حدادی، مریم معمار، مهناز باقری، آصفه سادات بخارایی، ساعده بحر کاظمی، سحر برین‌خو و فطمه سادات میرصانع همکاران این شماره از فصلنامه هستند.
 
سومین و چهارمین شماره فصلنامه نقد کتاب کودک و نوجوان به مدیرمسئولی مجید غلامی جلیسه و سردبیری سیدعلی کاشفی خوانساری در قالب 320 صفحه و قیمت 6 هزار تومان منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها