دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۸۹ - ۲۰:۰۰
رشد جشنواره پروين، گواهي بر تحول جايگاه زنان در عرصه ادب و فرهنگ است

دكتر سيد محمد حسيني، وزير فرهنگ و ارشاداسلامي در آيين پاياني چهارمين جشنواره ادبي پروين اعتصامي كه ساعتي پيش در تالار وحدت تهران برگزار شد، رشد فرهنگي و ادبي بانوان را در عرصه فعاليت‌هاي ادبي و فرهنگي، گواهي بر تغيير جايگاه زنان در عرصه ادب و فرهنگ دانست و گفت: شايسته است اگر بگويم شعر پروين در اعتلاي اخلاقي جامعه در اين هشتاد ساله، نقش داشته است./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، آيين پاياني چهارمين دوره جايزه ادبي پروين اعتصامي،‌ امشب(دوشنبه 16 اسفند) با تلاوت آيات قرآن كريم آغاز شد و در ادامه با اجراي ژاله صادقيان همراه بود.
 
پخش فيلم مستندي درباره زندگي و آثار پروين اعتصامي، به كارگرداني سيدسعيد مير محمدصادق، ‌بخش ديگري از برنامه هاي آغازين اين مراسم را به خود اختصاص داد.
اين فيلم براي نخستين بار در چهارمين دوره اين جشنواره به نمايش درآمد.
 
در ادامه، بهمن دري، دبير هيات امناي جايزه پروين، ضمن خوشامدگويي به ميهمانان درباره تحول عرصه شعر پس از انقلاب گفت: پس از پيروزي انقلاب، ‌عرصه شعر توانست خود را همپاي انقلاب تطبيق دهد و دين خود را ادا كند، ولي ادبيات داستاني با همه ارزش‌هايي كه خلق كرد، پا به پاي شعر حركت نكرد.
 
وي افزود: اميدواريم كه اين همپايي با جوايز و جشنواره‌هايي مانند پروين و اقدامات و اعمال تغييراتي در اين زمينه مانند تقويت بنياد ادبيات داستاني ايجاد شود و در پنجمين دوره جايزه پروين مفتخر به انتخاب بهترين‌ها در عرصه شعر و داستان باشيم.
 
وي در پايان خاطرنشان كرد: حمايت‌هاي ويژه‌اي از برگزيدگان و تقدير شدگان در دستور كار معاونت فرهنگي قرار گرفته است. 

شعرخواني فريبا يوسفي،قسمت ديگري از مراسم اختتاميه بود. 

سپس عباسعلي وفايي، عضو هيات علمي جايزه پروين اعتصامي، طي سخناني گفت: در دوره‌هاي مختلف شعر فارسي از سبك خراساني، كه نخستين دوره شعري فارسي است، شاعران متعددي داشته‌ايم و در تذكره‌ها نيز اسامي بسياري از شاعران را مي‌بينيم .اين در حالي است كه حضور شاعران زن در تذكره‌هاي شعر فارسي بسيار كم است. 

وي افزود: واژه‌هاي شعري پروين فراتر از شعر مردان است و عناصر شعري او پر مفهوم و گوياست. اين شاعر به بركت نظام مقدس جمهوري اسلامي، الگوي زنان نويسنده و فرهيخته است؛ همچنان كه ارتقاي سطح علمي و ادبي آثار ارسالي به اين جشنواره نسبت به دوره گذشته فراوان بود. 

در ادامه اين مراسم، محمد دهقان، نماينده مردم در مجلس شوراي اسلامي ‌نيز در سخناني ضمن تشكر از معاونت امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و  دست‌اندركاران اين جشنواره، گفت: از جناب آقاي دكتر حسيني تشكر مي‌كنم؛ ‌چرا كه از زمان تصدي ايشان در اين مقام شاهد پيشرفت فرهنگ اصيل اسلامي در عرصه شعر و ادب هستيم. 

وي كه تعدادي از اشعار پروين اعتصامي را براي حاضران قرائت كرد، گفت: پروين اعتصامي با شعر «اشك يتيم»، ضربات انتقادش را بر پيكر شاهنشاهي وارد كرد و چهره نامطلوب اجتماع را درقالب شعر و بيانش نشان داد. وي در ديوانش هم جامعه و هم سياست و هم ديدگاه‌هاي جامعه توحيدي و اخلاق‌گرايي را نشان داد. 

مجيد حميدزاده، دبير علمي چهارمين دوره جايزه پروين اعتصامي نيز در قسمت ديگري از برنامه‌هاي اين مراسم با ارايه گزارشي از عملكرد دبيرخانه جايزه پروين، توضيح داد: در چهارمين دوره جشنواره پروين اعتصامي، حدود 5476 اثر به دبيرخانه راه يافتند كه توسط 518 نفر از داوران و كارشناسان مورد ارزيابي قرار گرفتند و در پايان 21 اثر گزينش و 14 اثر برگزيده و 7 اثر شايسته تقدير شناخته شدند. 

وي افزود: در اين دوره رشد چشمگير آثار تاليفي را نسبت به ترجمه شاهديم و رشدي 20 درصدي را نسبت به سومين دوره جايزه ادبي پروين ديديم. در  حوزه‌هاي مختلف مانند تاليف نيز رشدي 30درصدي داشتيم. اين رشد در عرصه ادبيات داستاني نيز 27 و 28 درصدي بود. البته در حوزه شعر نيز رشد چشمگيري را ديديم كه نشان از فعاليت عزيزاني است كه در اين عرصه فعاليت مي‌كنند.

دكترسيدمحمد حسيني نيز در سخنان مبسوطي، ويژگي‌هاي زباني و محتوايي و شخصيت اجتماعي و فردي پروين اعتصامي را در خطابه‌اي برشمرد و گفت: چهارمين دوسالانه جايزه ادبي پروين اعتصامي نيز بر اين نگاه تمكين دارد و بر ذات اين باور قرين است و رشد كمي حضور بانوان نويسنده و شاعر با 5476 اثر، گواه از تغيير اساسي جايگاه زنان در عرصه ادب و فرهنگ است.

بخش پاياني مراسم به اهداي جوايز اختصاص داشت و برگزيدگان اين جشنواره، جوايز خود راكه شامل 30 سكه بهار آزادي، لوح تقدير و تنديس زرين پروين اعتصامي بود، از دست سيد محمد حسيني، بهمن دري، دهقان، پروين سليحي، عضو هيات امنا جايزه پروين و مشاور امور زنان در سازمان صدا و سيما و مجيد حميدزاده دريافت كردند. 

در پايان اين مراسم نيز از بدرالزمان قريب، كه در اين مراسم حضور داشت، به عنوان بانوي نويسنده و اديب پيشكسوت و عضو گروه گويش‌ها و زبان‌هاي باستاني فرهنگستان زبان و ادب فارسي تقدير شد.

به شايسته تقديرها در اين جشنواره نيز 10 سكه بهار آزادي اهدا شد. 

گزارش تكميلي اين مراسم متعاقبا در «ايبنا» منتشر مي‌شود. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط