دوشنبه ۱۳ دی ۱۳۸۹ - ۰۹:۵۴
راکعی: هنجارشکني‌هاي نیما يوشيج، ستودني‌ است

فاطمه راکعی، نیما يوشيج را شاعری هنجارشکن معرفي كرد و گفت: هنجارشکنی‌های نیما در بخش واژگان و ساختار دستوری جملات ستودنی‌ست. او دایره واژگان زبان شعر را نيز غنا بخشیده است.\

راکعی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: نیما علاوه بر آن‌که شاعر بزرگی است نظریه‌پرداز بزرگی نیز در عرصه ادبیات به حساب می‌آید. نیما نوآوری‌های بسیاری در قالب‌شکنی و کوتاه و بلند کردن مصرع‌ها داشته و آراء بنیادین و ارزشمندی در ادبیات و شعر ارائه کرده است. به عبارت دیگر نیما در معنای واقعی کلمه پدر شعر نو  به حساب می‌آید.

این شاعر جریانات شعر امروز را مرهون تلاش‌های نیما دانست و توضیح داد: آن‌چه در جریان‌های پویای شعر امروز چه پیش از انقلاب و چه پس از انقلاب شاهد آن هستیم همگی مرهون تلاش‌های علمی نیما یوشیج است. او در حوزه آثار ادبی جهان به ویژه آثار سمبلیک شاعران فرانسه مطالعاتی داشته و خود نیز در عرصه شعر نمادگراست.

وی اظهار داشت: نیما ضوابطی را که نمادگرایان در شعرهایشان رعایت می‌کنند در شعرش به‌کار بسته و در این کار تنها تقلید نکرده بلکه آن‌را بومی نیز کرده و در شعرش از این ویژگی بهره گرفته است. نمادهایی از جانداران و استفاده از واژه‌های محلی منطقه یوش همگی نمونه‌هایی از این دست هستند.

راکعی از نیما به عنوان شاعری هنجارشکن یاد و تصریح کرد: هنجارشکنی‌های نیما در بخش واژگان و ساختار دستوری جملات ستودنی‌ست. تمام این نوآوری‌ها را تحت تاثیر نمادگرایی در شعرش به‌کار گرفته و مهم‌تر از آن دایره واژگان زبان شعری ما را غنا بخشیده است.

وی کتاب «خانه‌ام ابری است» را یکی از کتاب‌های موفق و جامع در زمینه بررسی نماد و نمادگرایی در شعر نیما برشمرد و تشریح کرد: تقی پورنامداریان در این کتاب به‌طور علمی و ضابطه‌مند به تحلیل شعر نیما پرداخته است. البته در بررسی آثار نیما کتاب‌های بسیار منتشر شده و در تمامی کتاب‌های معرفی و نقد آثار شاعران معاصر پس از مشروطه یادی از نیما نیز شده است.

این پژوهش‌گر به برگزاری دو دوره همایش علمی نیما‌شناسی در دانشگاه مازندران اشاره کرد و گفت: برگزاری این همایش‌ها نیز از اقدامات مناسب در زمنیه شناخت بیشتر نیما به حساب می‌آید. مقالات ارزشمندی به دبیرخانه این دو همایش ارسال شد و در نهایت نیز دو مجموعه مقاله جامع پیرامون محورهای علمی همایش منتشر شد.

وی در ادامه درباره رساله دکترای خودش که در قالب کتاب منتشر می‌شود توضیح داد: «آوا و معنا در شعر نیما» را بر مبنای رساله دکترای خود تالیف کرده‌ام. در این کتاب نمادهای شعر نیما و شعرهای نمادین او را بر اساس روش‌های علمی هرمنوتیکی بررسی کرده‌ام. حجم بیشتر این کتاب سروده‌های سال‌های آخر عمر نیما از سال 1316 به بعد را در بر می‌گیرد.

راکعی افزود: این کتاب در مرحله تنظیم نهایی است و توسط نشر مروارید به چاپ می‌رسد. همچنین علاوه بر این کتاب چندین مقاله علمی نیز دارم که در نشریات مختلف علمی و پژوهشی منتشر شده‌اند و یا در دست چاپ هستند.

وی در پایان درباره عنوان برخی از این مقاله‌ها توضیح داد: مقاله «نیمای معترض» مقاله‌ای درباره «تاویل هرمنوتیکی شعر ککی نیما یوشیج»، «جلوه‌هایی از نمادگرایی در شعر نیما یوشیج»(دو تاویل ممکن با روش‌های هرمنوتیکی و زبان‌شناسی از قطعه شعر «هفت شب») و «‌"شب‌پره" و "سیولیشه": دو نماد برای یک موقعیت» عنوان برخی از این مقالات هستند. 

امروز، ۱۳ دی ۱۳۸۹، پنجاه و یکمین سالروز درگذشت نیما یوشیج است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط