سه‌شنبه ۳۰ آذر ۱۳۸۹ - ۱۰:۴۵
كتابي درباره «وايتهد» و الهيات پويشي

كتاب «آلفرد نورث‌وايتهد» از جمله آثار انگشت‌شماري است كه درباره اين فيلسوف و الهي‌دان انگليسي در كشورمان منتشر شده و به معرفي اجمالي وي و انديشه‌اش مي‌پردازد.\

ناصر زعفرانچي، مترجم اين اثر، در گفت‌وكو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين اثر را كم‌حجم و حاوي يك معرفي بسيار مختصر از انديشه وايتهد دانست و گفت: به دليل پرداختن به تفكرات شاگردان وايتهد در دانشگاه هاروارد نظير «جان كوب» و «هارتشون» سبك و سياقي آمريكايي بر كتاب حاكم شده است.

به گفته زعفرانچي كه ترجمه اين كتاب را هفت سال پيش به پايان برده است، تاكنون كتاب‌هاي كم‌شمار و مطالب معدودي درباره وايتهد منتشر شده‌اند كه از جمله آنها مي‌توان به چندين صفحه از كتاب «علم و دين» نوشته «يان باربو» با ترجمه بهاءالدين خرمشاهي اشاره كرد كه به اين انديشمند اختصاص داشت.

وي گفت: وايتهد پايه‌گذار الهيات پويشي است، الهیاتي كه برخلاف تفسير سایر مکاتب فلسفی درباره ذات خدا، معتقد به حرکت تدریجی به سوی کمال است.

وي يادآور شد: اليهات پويشي جزو فلسفه‌هاي مطرح آمريكا در چند سال اخير است.

زعفرانچي اين كتاب را از جمله آثار مجموعه «پديدآورندگان كلام جديد» برشمرد كه مسووليت چاپ آنها پيش از اين بر عهده انتشارات گروس بود، اما سپس نشر «حقيقت» انتشار آنها را به دبيري علمي شهرام پازوكي عهده‌دار شد.

به گفته اين مترجم، «مارتين بوبر»، «شلايرماخر»، «هايدگر» و «ويتگنشتاين» از جمله آثار منتشر شده اين مجموعه‌اند.

كتاب «آلفرد نورث‌وايتهد» به تازگي از سوي انتشارات حقيقت منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط