دوشنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۹ - ۱۵:۱۸
آثار جدید حمید کرمی از راه می‌رسد

حمید کرمی دو کتاب جدید در دست چاپ دارد. یکی از این کتاب‌ها «در رکاب آفتاب» نام دارد و منظومه‌ای عاشورایی است و کتاب دیگر با عنوان «حکایت‌های شاعران» دربرگيرنده حکایت‌های کوتاه طنزگونه از شاعران گذشته است._

کرمی در گفت‌‌‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره این منظومه عاشورایی توضیح داد: حدود دو سال پیش سرایش این منظومه به پایان رسید و اگر تاکنون اقدام به چاپ آن نکردم به این علت بود که سعی داشتم تعداد بندهای آن بیشتر شود تا بتوانم ماجرای عاشورا را بهتر به تصویر بکشم.

وی در ادامه توضیح داد: این کتاب دو بخش را شامل می‌شود. یک بخش منظومه «در رکاب آفتاب» را دربرمی گیرد و در بخش دیگر چند شعر عاشورایی در قالب‌های دوبیتی، رباعی، قصیده و غزل آمده است.

این شاعر درباره قالب و موضوع منظومه «در رکاب آفتاب» اظهار داشت: این منظومه در قالب ترجیع‌بند سروده شده و 70 بند را شامل می‌شود. موضوع این منظومه پیرامون داستان رشادت‌های حضرت ابوالفضل(ع)، امام حسین(ع)، حال و هوای شب عاشورا و حضرت علی‌اکبر(ع) است.

وی درباره ویژگی‌های ساختاری و زبانی این منظومه تشریح کرد: به‌طور کلی در شعرهایی که عمدتا محور عمودی خیال قدرت می‌گیرد نمی‌توان کاملا از زبان اشاره استفاده کرد و این شعرها نیازمند توضیح و بسط ماجراست. برهمین اساس ویژگی‌های زبانی در این منظومه تاحدودی کم‌رنگ و ضعیف شده است.

کرمی افزود: البته در این منظومه زبان اشارت جای خودش را به زبان عبارت داده و بخش داستانی شعر قوی‌تر شده است.

منظومه عاشورایی «در رکاب آفتاب» توسط انتشارات تجلی‌مهر در دست چاپ است و به احتمال زیاد تا پایان ماه محرم منتشر می‌شود.

وی در ادامه به کتاب دیگرش اشاره و تصریح کرد: «حکایت‌های شاعران» دربرگیرنده حکایت‌های کوتاه طنزآلود درباره شاعران معاصر و متقدم است. البته در جلد نخست آن تنها شاعران متقدم همچون فردوسی، سعدی، حافظ، ابن‌یمین و صائب تبریزی گنجانده شده‌اند.

این شاعر توضیح داد: کتاب حجمی در حدود 400 صفحه دارد و توسط نشر الهام تا هفته آینده منتشر می‌شود. این حکایت‌ها را از تمامی منابع موجود گردآوری و آن‌ها را بازنویسی کرده‌ام. به عبارت دیگر طی مطالعاتی که در دوره‌های مختلف داشتم هرکجا که با حکایت جالبی درباره یک شاعر برخورد می‌کردم آن حکایت را یادداشت می‌کردم. 

کوتاه، عبرت‌آموز و طنزآلود بودن از جمله ویژگی‌هایی بوده که کرمی برای انتخاب این حکایت‌ها در نظر گرفته است.

وی افزود: البته از همین مجموعه قرار است کتاب‌های دیگری درباره پادشاهان، عالمان و حکیمان نیز منتشر شود. در این مجموعه گردآوری حکایت‌هایی درباره شاعران برعهده من بوده است. حکایت‌های مربوط به شاعران معاصر نیز در کتاب دیگری منتشر می‌شود.

حمید کرمی متولد 1341 است. تصحیح «دیوان اشعار ناصر‌علی سرهندی» در 810 صفحه توسط نشر الهام و «گزیده‌ ادبیات‌ م‍ع‍اص‍ر»(م‍ج‍م‍وع‍ه‌ ش‍ع‍ر/ انتشارات ک‍ت‍اب‌ ن‍ی‍س‍ت‍ان‌) از دیگر آثار منتشر شده او هستند. وی همچنین رمان «تیغ و تبسم» (داستانی بر اساس زندگی طیب حاج رضایی) را توسط نشر الهام در دست چاپ دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط