یکشنبه ۱۲ دی ۱۳۸۹ - ۱۵:۰۰
مطالعه زندگي بزرگان در سايه «حيات نيكان»

نويسنده پنج عنوان از مجلدات مجموعه «حيات نيكان» كه به معرفي شخصيت‌هاي برجسته حوزه دين و انديشه در قطعات پالتويي مي‌پردازد، آشنايي با فراز و فرود زندگي بزرگان را از جمله شاخصه‌هاي شناخت راه از بيراهه، به ويژه براي نسل جوان و از اهداف تاليف اين آثار خواند._

مهدي محدثي، نويسنده و پژوهشگر حوزه دين و عرصه‌هاي اجتماعي، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، درباره مجموعه حيات نيكان اظهار كرد: اين مجموعه را به سفارش مركز پژوهش‌هاي اسلامي صدا و سيماي قم نوشتم و هدف آن، معرفي چهره‌هايي از علماي شيعه به نسل جوان ايران زمين بود. 

وي درباره نحوه نگارش برخي از آثار اين مجموعه گفت: ابتدا قرار بود 30 نفر از شخصيت‌هاي فرهنگي و معنوي معاصر در اين مجموعه به قلم من معرفي شوند، اما بنا به دلايلي، از جمله عدم فرصت كافي اين پروژه، قرار شد نويسندگان ديگر نيز در اين كار سهيم شوند.

محدثي با اشاره به اين كه نام اين مجموعه را وي انتخاب كرده است، توضيح داد: با توجه به اين كه پيش‌تر مجموعه‌ پنج جلدي از زندگي معصومان(ع) با عنوان «حيات پاكان» را نوشته بودم، اين اثر را حيات نيكان نام گذاري كردم.

نويسنده حوزه اجتماعي و دين تصريح كرد: از اين مجموعه تاكنون بيش از 12 جلد چاپ و منتشر شده‌اند كه نگارش پنج مجلد آن را با عناوين «آيت‌الله عبدالكريم حق‌شناس»، «آيت‌الله محمدهادي معرفت»، «آيت‌الله سيد مهدي روحاني»، «آيت‌الله سيد مرتضي نجومي» و «آيت‌الله دواني» را من بر عهده داشتم كه واپسين عنوان هنوز به چاپ نرسيده است. 

محدثي درباره دليل تدوين چنين آثاري با وجود تاليف كتاب‌هاي متعدد و قطور و برپايي بزرگداشت‌هايي براي اين بزرگان، گفت: هدف از اين اقدام، ارايه آثاري مختصر براي مطالعات به اصطلاح «فست‌فودي» در زمان‌هايي است كه براي آنها برنامه‌ريزي خاصي نداريم، نظير هنگامي كه در وسايل نقليه به سر مي‌بريم يا در مطب دكتر و امثال آن در انتظار نشسته‌ايم، چرا كه اين آثار را در مدت زمان كمتر از نيم ساعت مي‌توان مطالعه كرد و با احوال، آراء، آثار و زندگي‌نامه‌ و رخدادهاي زمان حيات اين چهره‌هاي حركت‌آفرين بيشتر آشنا شد.

وي آگاهي از فراز و فرود زندگي بزرگان و علما و برخي از عملكردهاي آنان كه مانند چراغي روشن فرا راه زندگي قرار دارند را براي بازشناسي راه از بيراهه ضروري دانست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط