چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۰:۳۱
اصول ساختارشناختي مثنوي منتشر مي شود

کتاب "اصول ساختار شناختی مثنوی" تأليف دكتر "سلمان صفوي" با مقدمه پروفسور سیدحسین نصر در مركز پژوهشي میراث مکتوب منتشر مي‌شود. گروه متن پژوهی در مرکز پژوهشی میراث مکتوب راه اندازی شده است. این گروه، کتاب‌هایی را براي انتشار به تصویب شورای علمی مرکز رسانده كه در سال جاری منتشر خواهد شد.

"شهروز نباتي" مدير روابط عمومي و امور بين‌الملل مركز پژوهشي ميراث مكتوب با بيان اين مطلب به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) گفت: اين كتاب تألیف دکتر «سلمان صفوی» استاد دانشگاه لندن (SOAS) است.

نباتي يادآور شد: استاد «نصر» در مقدمه‌ای که بر متن چاپ شده انگلیسی این اثر نوشته، بر اهمیت این نگرش تازه به مثنوی اشاره کرده است. 

نصر در مقدمه خود آورده: در طول قرن‌ها فارسی زبانان و دیگران که مثنوی را به زبان‌های ترکی، انگلیسی و غیره خوانده‌اند، به عنوان یک کل با مجموعه‌ای تصادفی از حکایات آن بهره برده‌اند ولی دکتر «صفوی» با طرح این دیدگاه امکان درک و شناخت مثنوی را در بیش از یک سطح فراهم می‌آورد و آن سطح ساختار کلی هر دفتر و مثنوی به عنوان یک کل است. 

مؤلف در این روش ما را به خواندن مثنوی با رویکرد کلی نگر به جای بیت بیت خواندن با توجه به ارتباط معنای هر جزء و به تعبیری دیگر با یک هوشیاری همه جانبه نسبت به متن دعوت می‌کند. از این نوع نگاه یک نظم ساختاری مبتنی بر اصول پاراللیسم و انعکاس متقاطع آشکار می‌شود.

دکتر صفوی معتقد است مولوی عمدا عناوین پاراگراف‌ها و گفتمان‌ها را پنهان داشته که از این طریق می‌توان پاراگراف‌ها و گفتمان و بخش‌های پنهانی اثر را آشکار کرد و می‌توان دریافت که مثنوی یک مجموعه تصادفی ساده از حکایات نیست؛ بلکه این اثر بر اساس یک سمبولیسم عددی و ریاضی نوشته شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط