دوشنبه ۵ مهر ۱۳۸۹ - ۱۱:۴۹
كمال‌پورتراب: كتاب‌هاي آموزشي موسیقی، کپی است

به اعتقاد مصطفي كمال‌پورتراب، آهنگساز و پژوهشگر موسيقي، معتقد است همه كتاب‌هاي آموزشي در حوزه موسيقي تقليد آثار ديگر است و همه تكرار مكرارت.\

كمال‌پورتراب به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، گفت: متاسفانه كتاب‌هاي آموزشي در حوزه موسيقي تقليد آثار ديگري است. حتي افرادي كه ادعا دارند كتاب سطح بالاتري نوشته‌اند و به خود مغرورند عين مطلب كتاب‌هاي خارجي را كپي كرده‌اند.

وي ادامه داد: حتي خود اين افراد خيلي از اصطلاحات فني موسيقي را درك نمي‌كنند و بدون اينكه دليل بیاورند چرا خوب است و چرا بد، اين آثار را آموزش مي‌دهند از اين رو شاگردان مسايل زيادي را در زمينه موسيقي ياد نمي‌گيرند.

كمال‌پورتراب با بيان اينكه آموزش در كشور ما امري پيچيده و وسيع است و بسياري از معلمان ابتكاري ندارند و نكاتي را نمي‌دانند، اظهار داشت: شاگردان موسيقي به لحاظ تئوري موسيقي ضعيف‌اند و نمي‌دانند قواعد را چگونه بايد رعايت كرد.

وي ادامه داد: بزرگان موسيقي چيزهاي زيبايي نوشته‌اند ولي آيندگان فقط از آنها تقليد كردند و به اين جهت پيشرفتي در موسيقي رخ نداد و همزمان با پيشرفت تكنولوژي تغيير نكرد.

كمال‌پورتراب توضيح داد: در تقليد ابداعي وجود ندارد و نوآوري رخ نمي‌دهد. موسيقي‌دانان بايد به همه جوانب موسيقي آگاهي داشته باشند تا موجب پيشرفت اين هنر شوند.

وي گفت: هر شخصي كه مي‌خواهد خود را مطرح كند و يادگاري بنويسد كتاب آموزشي تدوين مي‌كند از اين رو كتاب‌هاي آموزشي موسيقي پايه و اساسي ندارد. علاقه‌مندان هم اطلاع چنداني از زير و بم اين آثار ندارند و بنا بر نياز اين متون را تهيه مي‌كنند.

كمال‌پورتراب افزود: لازم و ضروري است كتاب‌هاي آموزشي زير نظر عده‌اي متخصص تحت عنوان شوراي كتاب موسيقي بررسي شود و بر اين متون كنترلی وجود باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط