كمالپورتراب به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، گفت: متاسفانه كتابهاي آموزشي در حوزه موسيقي تقليد آثار ديگري است. حتي افرادي كه ادعا دارند كتاب سطح بالاتري نوشتهاند و به خود مغرورند عين مطلب كتابهاي خارجي را كپي كردهاند.
وي ادامه داد: حتي خود اين افراد خيلي از اصطلاحات فني موسيقي را درك نميكنند و بدون اينكه دليل بیاورند چرا خوب است و چرا بد، اين آثار را آموزش ميدهند از اين رو شاگردان مسايل زيادي را در زمينه موسيقي ياد نميگيرند.
كمالپورتراب با بيان اينكه آموزش در كشور ما امري پيچيده و وسيع است و بسياري از معلمان ابتكاري ندارند و نكاتي را نميدانند، اظهار داشت: شاگردان موسيقي به لحاظ تئوري موسيقي ضعيفاند و نميدانند قواعد را چگونه بايد رعايت كرد.
وي ادامه داد: بزرگان موسيقي چيزهاي زيبايي نوشتهاند ولي آيندگان فقط از آنها تقليد كردند و به اين جهت پيشرفتي در موسيقي رخ نداد و همزمان با پيشرفت تكنولوژي تغيير نكرد.
كمالپورتراب توضيح داد: در تقليد ابداعي وجود ندارد و نوآوري رخ نميدهد. موسيقيدانان بايد به همه جوانب موسيقي آگاهي داشته باشند تا موجب پيشرفت اين هنر شوند.
وي گفت: هر شخصي كه ميخواهد خود را مطرح كند و يادگاري بنويسد كتاب آموزشي تدوين ميكند از اين رو كتابهاي آموزشي موسيقي پايه و اساسي ندارد. علاقهمندان هم اطلاع چنداني از زير و بم اين آثار ندارند و بنا بر نياز اين متون را تهيه ميكنند.
كمالپورتراب افزود: لازم و ضروري است كتابهاي آموزشي زير نظر عدهاي متخصص تحت عنوان شوراي كتاب موسيقي بررسي شود و بر اين متون كنترلی وجود باشد.
دوشنبه ۵ مهر ۱۳۸۹ - ۱۱:۴۹
نظر شما