جمعه ۲۵ تیر ۱۳۸۹ - ۰۹:۴۷
«پای حرف‌های حروف» منتشر می‌شود

پنجمین دفتر شعر سیدمحمد امین جعفری با عنوان «پای حرف‌های حروف» دربرگیرنده حدود 50 قطعه شعر در قالب سپید، توسط نشر تکا در دست انتشار است و تا پایان تابستان راهی بازار نشر می‌شود._

جعفری در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره دفتر شعر جدیدش گفت: این کتاب در دو بخش مجزا شعرهای آیینی و اجتماعی من را که از سال 1385 به بعد سروده شده‌اند دربرمی‌گیرد.

وی در توضیح موضوعاتی که در شعرهای آیینی‌اش به آن‌ها پرداخته است اظهار داشت: معتقدم شعر آیینی نباید تنها ذکر مصیبت‌های بزرگان دین، خصوصیات اخلاقی و ابعاد شخصیتی آن‌ها را شامل شود.

جعفری ادامه داد: شعر آیینی باید بیش از هر چیز به آن‌چه آیین و مذهب ما را به انجام آن‌ها توصیه کرده است بپردازد. عدالت‌طلبی، ایمان، صداقت و راستگویی و پرهیزکاری البته در معنای حقیقی آن‌ها از جمله موضوعاتی بوده‌اند که در شعرهای آیینی‌ام به آن‌ها پرداخته‌ام.
وی درباره شعرهای اجتماعی‌اش توضیح داد: سروده‌های اجتماعی این مجموعه دردهای اجتماع و مشکلاتی است که گریبان‌گیر مردم جامعه شده‌اند. سعی کرده‌ام این موضوعات به صورت غیر شعاری در سروده‌هایم انعکاس یابد.

این شاعر شعرهای مجموعه «پای حرف‌های حروف» را حاصل تجربه‌های جدیدش در حوزه زبان گفتار معرفی و تصریح کرد: به‌نظرم زبان تازه‌ای را در سروده‌های این مجموعه تجربه کرده‌ام و شاعرانگی را از موضوعات گرفته‌ام. به بیان دیگر سعی کرده‌ام نگاهم شاعرانه‌تر باشد و تنها به بازی با کلمات نپردازم.

وی در ادامه توضیح داد: سیاستگذاری‌های فرهنگی باید برای ارتباط بیشتر مخاطب واقعی شعر امروز با شاعران پایه‌گذاری شود و باید به‌گونه‌ای باشد که در حوزه‌های جدید زبانی، شاعرانی که آفرینش‌های تازه‌تری دارند بیشتر بتوانند از نظر مخاطبانشان آگاه شوند.

جعفری در پایان یادآور شد: به‌نظرم رشته زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه‌های ما با ادبیات و به ویژه شعر معاصر فاصله زیادی دارد. این نیاز در دانشگاه‌‌ها وجود دارد که دانشجویان بیشتر به مطالعه شعر معاصر بپردازند.

سید‌محمد امین جعفری متولد سال 1357 و فارغ‌التحصیل کارشناسی رشته «حقوق قضایی» است.

پیش‌تر از این شاعر چهار مجموعه شعر با عنوان‌های «یک کاسه اقیانوس»، « رها‌تر از نسیم»، «حرف‌های داخل قاب» و «چتر عطر باران را می‌پراند» منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط