شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۱:۲۶
ولیئی: تمایل بیش‌تر ناشران به چاپ شعر، دستاورد کتاب فصل است

قربان ولیئی، شاعر و برگزیده نهمین دوره جایزه «کتاب فصل» معتقد است ناشران بیش از پیش به چاپ مجموعه شعر توجه نشان می‌دهند و این امر از دستاوردهای جایزه «کتاب فصل» است.

ولیئی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره ارزیابی‌اش از جایزه «کتاب فصل» گفت: در یک نگرش کلی جایزه‌های فرهنگی به ویژه در حوزه نشر و کتاب سبب می‌شوند چراغ مطالعه، ترویج فرهنگ کتابخوانی و عنایت به فرهنگ مکتوب و نوشتاری فروزان بماند. این امر پدیده‌ای فرخنده است.

وی به دستاوردهای جایزه «کتاب فصل» اشاره و تصریح کرد: توجه به حوزه شعر و دیدن این حوزه در جایزه «کتاب فصل» سبب شد تا در جایزه «کتاب سال» به عنوان یک پدیده فرهنگی گسترده‌تر نیز به شعر و کتاب‌های این حوزه عنایت بیشتری شود.

این شاعر ادامه داد: گسترده شدن حوزه داوری و دیده شدن همه کتاب‌ها که ادعای برگزارکنندگان این جایزه بوده و ادعایی مقرون به صحت است سبب شد تا شعر معاصر و حوزه نشر این آثار که حوزه‌ای پرمخاطره برای ناشران بود و کمتر پرداخته می‌شد بار دیگر دیده و پرداخته شود.

وی افزود: ناشران بیش از پیش به چاپ مجموعه شعر توجه نشان می‌دهند و این امر از دستاوردهای جایزه «کتاب فصل» است.

ولیئی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که آیا زمان داوری جایزه «کتاب فصل» در مقایسه با جایزه‌ها و جشنواره‌ها زمانی ایده‌آل است توضیح داد: با توجه به این‌که کتاب‌های هر فصل به‌طور مشخص در جایزه «کتاب فصل» بررسی می‌شوند تعداد این آثار محدودتر است و داوران با تعداد آثار کمتری برای بررسی روبرو هستند.

وی در پایان یادآور شد: زمان داوری هر جایزه‌ای متناسب با تعداد آثار شرکت‌کننده در آن جایزه است و از این نظر جایزه «کتاب فصل» در داوری دچار مشکل کمبود وقت و یا کاهش دقت داوری نیست.

قربان وليئي، شاعر در نهمين دوره جايزه «كتاب فصل» به عنوان برگزيده بخش شعر براي مجموعه شعر «بايد نوشت نام تو را با پرنده‌ها» انتخاب شد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط