یکشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۲:۳۳
فرهت از تصانيف «علی تجویدی» می‌نویسد

شاهين فرهت، موسيقيدان معتقد است، تجويدي يكي از مهم‌ترين تصنيف‌سازهاي ايران بعد از دوره قاجار است. در سومين مراسم سلسله پاسداشت فرزانگان هنر ايران، از استاد علي تجويدي تجليل خواهد شد. فرهت به زودي کتابی درباره تصانيف استاد تجويدي منتشر مي‌كند.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از روابط عمومي فرهنگستان هنر، شاهين فرهت درباره وجه تمايز علي تجويدي نسبت به موسيقيدانان زمان خود گفت: علي تجويدي را مي‌توانيم به عنوان يكي از مهم‌ترين تصنيف سازان ايران بعد از دوره قاجار بدانيم. اگر ما در دوره معاصر موسيقي را مورد بررسي قرار دهيم، به اندازه تعداد انگشتان دستمان كارهاي ماندگار در زمينه تصنيف سازي نداريم. 

وي ادامه داد: ما در تاريخ موسيقي ايران كساني چون شيدا، عارف، مهدي خالقي، مجيد وفادار و همايون خرم را داريم و از ميان اين استادان، علي تجويدي از جمله كساني است كه، داراي مكتب خاص خود بود. او ملودي‌هايي را خلق مي‌كرد كه مي‌توانست در روح و ذهن انسان اثر ماندگاري از خود باقي بگذارد. تجويدي در مقام تصنيف سازي در تاريخ موسيقي ايران، جز طراز اول‌ها قرار دارد.  

فرهت افزود: برخي از موسيقيدانان بر اين اعتقاد هستند كه ويولن، سازي است كه با موسيقي ايراني همخواني ندارد و اصولا آن را براي اجراي موسيقي ايراني ساز جالبي نمي‌دانند؛ ولي كسي مانند استاد تجويدي با خلاقيتي كه در حوزه موسيقي داشت، نشان داد كه اين اعتقاد درست نيست و با ويولن مي‌توان، تمامي فواصل كروماتيك مخصوص موسيقي ايراني را، به راحتي اجرا كرد.

وي درباره آشنايي استاد تجويدي با ديگر سازها گفت: شايستگي‌هاي استاد تجويدي كم نيستند. بايد متذكر شد او به جهت علاقه و عشقي كه به موسيقي داشت، همواره تلاش مي‌كرد در اين حيطه دانش و آگاهي بدست آورد. تجويدي به جز ويولن، به سازهاي ديگري چون تار هم اشراف داشت؛ ولي حوزه تخصصي ايشان ويولن بود. همچنين با موسيقي‌هاي غربي نيز آشنايي داشت و دوره‌هايي نيز در اين زمينه ديده بود.

فرهت گفت: بايد اين مطلب را اضافه كنم كه تصنيف سازي از جمله موسيقي‌هاي تك صدايي يا مونوفونيک است، ولي تجويدي به لحاظ دارا بودن دانش، آگاهي و خلاقيت، توانست تصنيف‌هاي ماندگاري چون «يادكودكي» از خود بر جاي بگذارد. در اين اثر سير آهنگ از بيات اصفهان به سه گاه و سپس به شور و برگشت فرود به بيات اصفهان است، كه اوج خلاقيت و عشق و علاقه استاد را نشان مي‌دهد.

وي افزود: تز فارغ التحصيلي من، مربوط به آناليز برخي از اين آثار بود كه تعدادي از اين تصانيف را هارمونيزه كردم. اين تصانيف شامل آثار استادان تجويدي، خالقي، شيدا و عارف است كه تعدادي از آن‌ها بارها و بارها اجرا شده و به زودي كتابي نيز از اين آثار به چاپ خواهد رسيد.

مراسم تجليل از خاندان تجويدي، از 7 ارديبهشت تا 6 خرداد به مدت يك ماه برگزار خواهد شد و هر هفته به يكي از هنرمندان اين خاندان اختصاص خواهد داشت.

آيين تجليل از علي تجويدي 4 خرداد، از ساعت 16 تا 19 در تالار ايران برگزار مي‌شود. علاقه‌مندان مي‌توانند جهت شركت در اين مراسم به  ساختمان مركزي فرهنگستان هنر، خيابان ولي‌عصر، تقاطع طالقاني، شماره 1552 مراجعه كنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها