دوشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۸۹ - ۰۹:۵۱
بهمن فرسي از گلدان تا آرامسايشگاه

كاظم شهبازي، نويسنده و پژوهشگر، از نوشتن كتاب «بهمن فرسي از گلدان تا آرامسايشگاه» خبر داد. اين كتاب با همكاري ستاره خرم‌زاده‌اصفهاني نوشته شده است.\

شهبازي به خبرگزاري كتاب(ايبنا)، گفت: فرسي با نوشتن نخستين داستان خود «نبيره‌هاي بابا آدم» در سال 1332 در فضاي كه در آن دوره وجود داشت ساختارشكني كرد. او در ادامه كار و در دهه 30 باعث تحولات فرهنگي شد و نگرشي نوين را با آثارش به وجود آورد. «گلدان» نيز نخستين اثر ابزورد وي محسوب مي‌شود.

وي ادامه داد: در نيمه دوم دهه 20 شاهد شكل‌گيري انجمن‌هاي ادبي هستيم كه بر فضاي نوشتاري دهه 30 و 40 تاثير مي‌گذارد كه در نهايت فرسي يكي از افرادي است كه در اين فضا تاثيرگذار مي‌شود. 

شهبازي افزود: در آثار فرسي شمايلي از زندگي تهران در حال توسعه مي‌بينم كه به نوعي انتقاد هم در آن هست. اين نويسنده تصاوير كاريكاتوري در نوشته‌هايش به ما نشان مي‌دهد و به عوارض زندگي شهري مي‌پردازد.

وي ادامه داد: در اين كتاب تاريخ تئاتر از سال 40 تا 56 بررسي شده و تصويري از تهران در حال رشد نشان داده مي‌شود. حدود 7 نمايشنامه‌ فرسي همراه با نقد در كتاب گنجانده شده است. 

شهبازي درباره ويژگي‌هاي اين كتاب توضيح داد: ويژگي اين كتاب توجه به نكاتي است كه در گذشته به آنها اهميت داده نشده است. اطلاعات پراكنده‌اي درباره آن دوران و بهمن فرسي وجود دارد كه با انتشار اين اثر متمركز مي‌شود. اين مجموعه گردآوري شد تا به صورت زنجيره‌اي از اخبار و اطلاعات پي بنيادهاي نمايشي به سرانجام برسد. تا وقتي عرضه مي‌شود مخاطبان متشكل از دانشجويان، هنرمندان و استادان بدانند اين اطلاعات برآيندش از تمام منابع و ظرفيت‌هاي موجود در حوزه تئاتر است. 

كتاب «بهمن فرسي از گلدان تا آرامسايشگاه» با همكاري ستاره خرم‌زاده‌اصفهاني نوشته شده. شهبازي براي چاپ اين اثر با انتشارات افراز سخن گفته ولي هنوز قطعي نيست كه كتاب خود را به اين انتشارات بسپارد.

اين پژوهشگران براي نوشتن اين اثر پژوهشي نشريات، مجلات، روزنامه، هفته‌نامه‌هاي آرشيوي را مطالعه و با هنرمندان متعددي مصاحبه كرده‌اند.

در سال‌هاي اخير کتاب‌های «تئاتر ایران در گذر زمان» (۱۳۴۲ - ۱۳۵۷) پژوهش و تالیف اعظم کیان‌افراز، کاظم شهبازی و «كارگاه نمايش از آغاز تا پايان» (1357-1348) از ستاره خرم‌زاده منتشر شده است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط