دوشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۵:۳۵
آموزش اصول فرهنگ ادیان جهانی در مدارس روسيه

دانش آموزان مدارس ابتدايي روسيه با خواندن كتاب‌هاي درسي جداگانه‌، به فراگيري درس «اصول فرهنگ ادیان جهانی و موازین عرفی» مي‌پردازند. در اين دوره آموزشي كه براي كلاس چهارم ابتدايي د رنظر گرفته شده است، اصول فرهنگ اسلام، پراواسلاو، بودیسم، یهود و همچنين موازین عرفی و تاریخ ادیان جهانی آموزش داده مي‌شود._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از اداره كل روابط عمومي و اطلاع‌رساني سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، در مدارس روسیه فدرال دوره آزمایشی آغاز شده که طی آن دانش‌آموزان کلاس چهارم در 19 منطقه روسیه به فراگیری درس جدیدی با عنوان «اصول فرهنگ ادیان جهانی و موازین عرفی» مي‌پردازند. 

این دوره به شش بخش مجزا با عناوين اصول فرهنگ پراواسلاو، اسلام، یهود، بودیسم، موازین عرفی و تاریخ ادیان جهانی تقسیم مي‌شود كه دانش‌آموزان یکی از آنها را انتخاب و با کتاب درسی جداگانه شروع به آموختن آن می­کنند.
 
به گفته الکساندر کونداکوف، مدیر کل انتشارات «پراسویشنیه» کتاب‌های درسی طی هفته گذشته به مدارس ارسال شدند. از 300 هزار نسخه چاپ شده، 125 هزار کتاب به موازین عرفی اختصاص دارند و 80 هزار نسخه به اصول فرهنگ پراواسلاو، 60 هزار نسخه کتاب به تاریخ ادیان جهانی، 40 هزار نسخه به فرهنگ اسلامی، 14 هزار جلد به فرهنگ بودیسم و 12 نسخه نیز به فرهنگ یهود تعلق دارند.

کتاب «اصول فرهنگ اسلامی» با نظارت شورای مفتیان روسیه و ریاست دانشگاه اسلامی مسکو، «مراد فخراسلامویچ مرتضین» کاندیدای علوم فلسفه، به همراه استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه دولتی علوم تربیتی مسکو، «دیلیارا اسماعیلوا لاتیشینا»، کاندیدای علوم تربیتی، تهیه و تدوین شده است. 

در شرایط کنونی، مولفان از مطالب کتاب درسی برای استادان «اسلام‌شناس» استفاده کرده‌اند که توسط دانشگاه اسلامی مسکو در سال 2008 منتشر شده است. 

مطالب تئولوژیک و اسلام‌شناسی توسط لاتیشینا در برنامه روش تدریس با احتساب ویژگی­های سنّی دانش آموزان ابتدایی طراحی شده است. همچنين درباره به‌کارگیری زبان خاص در دوره، آماده کردن تمرینات تکمیلی، سوالات و مطالب دیداری و شنیداری از جمله مثال‌ها و کلماتی که بایستی به صورت واژه‌نامه ارایه شوند، کارهای زیادی انجام گرفته است. 

در کتاب اسلام‌شناسی، مولفان نهایت تلاش خودشان را به‌کار گرفته‌اند تا اطلاعات لازم مربوط به اسلام را در اختیار دانش آموزان قرار دهند كه از آن ميان مي‌توان مباحثي نظير اسلام به عنوان یک دین چیست، ماهیت اعتقادی آن چیست، ماهیت عملی آن چیست، چه اعیادی در اسلام وجود دارند، چه اصول اخلاق بایستی توسط مسلمانان در زندگی روزمره رعایت شود را نام برد.
 
در این دوره توجه بسیار زیادی به تربیت صحیح کودکان در زمينه میهن‌پرستی، تحکیم عشق به وطن، آموزش سنن و ارزش‌های مسلمانان روسیه، بالا بردن قدرت تحمل‌پذیری و احساس احترام به سایر افراد با نظرات متفاوت، به افراد معتقد و بی‌اعتقاد، شده است.
 
در کتاب درسی «فرهنگ اسلامی» درباره تمام اقوام مسلمان که در روسیه زندگی می­کنند، از منطقه پاولژ گرفته تا قفقاز، از سیبری تا مرزهای آسیای مرکزی، مطالبي جاي دارد و نويسندگان آن درباره تفاوت‌های اعیاد مسلمانان نیز توضیحاتی ارايه كرده‌اند.

تدریس اصول فرهنگ اسلامی مانند سایر درس‌های مدرسه باید توسط فردي صورت گیرد که تسلط خوبی بر مطالب دارد، زيرا تصور این که یک شخص بی­دین یا شخصی با دینی دیگر بتواند روح این درس را به کودکان آموزش دهد و عشق به ارزش‌های دینی را در آنان ایجاد کند، بسیار مشکل است. برای آموزش فرهنگ اسلامی، قبل از هر چیز نیاز به شناخت صحیح و عشق به اسلام و فرهنگ اقوامی است که به آن اعتقاد دارند. 

به گفته مولفان این کتاب، هدف اصلی تدریس دوره اصول فرهنگ اسلامی باید تلاش برای این باشد که دانش‌آموزان یکدیگر را بهتر بشناسند، به یکدیگر احترام بگذارند، همدیگر را دوست داشته باشند و تفاوت‌ها را درک کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها