سه‌شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۱:۳۶
«كلمه و چيزها» در آراي قانوني و ويتگنشتاين

«كلمه و چيزها» عنوان كتابي از ايرج قانوني است كه به‌زودي از سوي نشر علم منتشر مي‌شود. وي فلسفه «ويتگنشتاين» ـ فيلسوف كلمه ـ را پشتيبان نظري مباحث كتابش معرفي كرد و گفت: نيچه، نيما، سهراب و گاه افلاطون نيز آن گاه كه زبان به سراغشان مي‌آمد، در اين كتاب بررسي شده‌اند.

نويسنده و مترجم آثار فلسفي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، يكي از فصل‌هاي اين اثر را درباره «لودويك ويتگنشتاين» فيلسوف مولف و تأثيرگذار قرن بيستم ذكر كرد و گفت: پرداختن اين كتاب به «كلمه» دليل چنين امري است، موضوعي كه ويتگنشتاين آراي قابل ملاحظه‌اي درباره آن بيان كرد.

وي افزود: اين اثر، نوشتاري است درباره كلمه، نوشتن، نويسندگي و شرايط وجودي آن. اين كتاب همچنين تحليلي است بر آراي نيچه، نيما، سهراب سپهري و گاه افلاطون آن گاه كه زبان به سراغشان مي‌آمد و كلمه به آنها مي‌پرداخت و آنها به كلمه. «كلمه و چيزها» كتابي است درباره زايش نويسنده از كلمه و كلمه از نويسنده.

مترجم كتاب «ويتگنشتاين و پژوهش‌هاي فلسفي» ادامه داد: «نوشته‌اي براي خودم» و «نوشته‌اي براي همه» عنوان دو فصل نخست اين اثرند . در فصل نخست موضوعاتي نظير مقام كلمه و در فصل دوم موضوع «چگونه بنويسيم كه عمومي باشد» بررسي شده‌اند.

قانوني «آفرينش كلمه در عالم انساني»، «نوشته‌اي از هيچ‌كس و براي هيچ‌كس»، «چه كتاب‌هاي خوبي مي‌خوانم، چرا اين قدر كتاب‌هاي خوب مي‌خوانم؟» و «از بحث‌هاي مستقيم كلمه به بحث‌هاي غيرمستقيم» را موضوعات سه فصل بعدي اين كتاب برشمرد و گفت: در اين اثر به تحليل شعر «به سراغ من اگر مي‌آييد، نرم و آهسته بياييد مبادا . . .» از سهراب سپهري از منظر كلمات در فصلي با عنوان «كسي آنجا هست كه كسي نيست» پرداخته‌ام. اين بخش در پي واكاوي متفكر و تنهايي او نيز هست.

وي ادامه داد: «ويتگنشتاين، فيلسوف كلمه»، تحليل فلسفي شعر معروف نيما با عنوان «صداي پيش از باران» و مفهوم «پل» در سي و سه پل و مقايسه آن با برج «ايفل» با نقلي از «گي دو مو پاسان» از موضوعات ديگر اين اثرند. درباره مفهوم «پل» بايد گفت كه «هايدگر» نيز درباره آن نظراتي ارايه كرده است. بررسي فوتباليست و زيبايي‌شناسي فوتبال و همچنين دست پير يك بافنده نيز مباحث ديگر اين كتاب را تشكيل مي‌دهند.

قانوني در پايان گفت: اين اثر در 400 صفحه سامان يافته است و در روزهاي آتي از سوي نظر علم منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط