سه‌شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۹:۰۰
چكيده‌اي از انديشه‌هاي «كريپكي» در يك كتاب

كتاب «چهار مقاله» انديشه‌هاي «سائول آرون كريپكي» را با ارايه چهار مقاله از او بازمي‌كاود. گردآورنده اين اثر، مطالعه آن را سبب آشنايي با چكيده‌اي از افكار اين فيلسوف تحليلي معاصر برمي‌شمرد كه در عين حال، برخورد نقادانه با آرا و نظرات مختلف هر حوزه را به مخاطبانش مي‌آموزد.\

حسين واله كه به‌تازگي كتاب ديگري با عنوان «كريپكي» با ترجمه وي منتشر شده است، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اظهار داشت: اين اثر جديد، چهار مقاله اصلي و بخشي از سخنراني‌هاي كريپكي را دربرمي‌گيرد كه بيانگر ابداعات او در فلسفه و منطق و همچنين برخي مباحث در فلسفه تحليلي است. نگارش و تدوين اين اثر هنوز پايان نيافته است، اما مراحل پاياني آن را طي مي‌كند.

وي درباره فايده مطالعه انديشه‌هاي متفكراني نظير كريپكي گفت: مطالعه اين انديشه‌ها ما را از انجام يك كار سخت و دشوار و شايد هم گرفتار آمدن در بند تكرار مانند اختراع دوباره چرخ بازمي‌دارد. هنگامي كه فيلسوف موضوعي را مطرح و مسايل آن را حل مي‌كند، بايد از نتايج آن آگاهي يافت تا به همان مشكلات دچار نشد. هر متفكري چنين وظيفه‌اي را برعهده دارد.

واله ادامه داد: با مطالعه اين انديشه‌ها مي‌توان برخورد نقادانه با آرا و نظرات در حوزه‌هاي گوناگون را آموخت و اين امر براي فلاسفه ضروري است، زيرا تفكر، اصل فلسفه را تشكيل مي‌دهد، نه حفظ كردن. بنابراين، مطالعه اين اثر نظير برخي ديگر از كتاب‌هاي حوزه انديشه، الگويي براي دقت نظر و تفكر به مخاطب ارايه مي‌كند.

مترجم كتاب «مقدمه‌اي بر معناشناسي زبان‌شناختي» خاطرنشان كرد: كوشيدم در اين اثر اعتقادات و انديشه‌هاي اصلي كريپكي را در قالب مقالات و سخنراني‌هايش جمع‌آوري كنم. مقالات اين فيلسوف تحليلي معاصر غربي در دانشگاه‌هاي ايران تدريس مي‌شوند، اما براي نخستين بار است كه در قالب يك كتاب گرد مي‌آيند. «معماي باور» و «اين‌هماني و ضرورت» عنوان دو مقاله از مقالات اين اثر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط