یکشنبه ۹ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۰:۱۵
پيامبر خاتم(ص) از ديدگاه منجي آخرالزمان

چاپ نخست کتاب «دين‌شناسي از ديدگاه حضرت مهدي(عج)» نوشته علي‌اصغر رضواني از سوي انتشارات دليل‌ما منتشر و روانه بازار نشر شد. اين اثر به يكي از موضوعاتي كه كمتر مورد توجه محققان و نويسندگان درباره مهدويت قرار گرفته، مي‌پردازد و به بحث و بررسي كلمات، توقيعات و دعاهاي حضرت مهدي(عج) اهتمام مي‌کند كه اين امر مي‌تواند افق‌هاي جديد و وسيعي را درباره معارف اسلامي اعم از اعتقادي و اخلاقي در برابر ما بگشايد.\

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اين كتاب، كلمات و روايات حضرت مهدي(عج) را مورد دقت، بحث و بررسي قرار داده، آنها را كاربردي كرده و به جامعه مهدوي و شيعيان آن حضرت(عج) ارائه مي‌دهد. 

همچنين از آنجا كه «مشهدي» در كتاب «المزار» و «سيدبن طاوس» در كتاب «مصباح‌الزائر» و «اقبال‌الاعمال» دعاي ندبه را به امام زمان(عج) نسبت داده‌اند، لذا بخشي از احاديث اين كتاب از دعاي ندبه آورده شده‌اند.

كتاب حاضر دربردارنده مطالبي درباره دين‌شناسي است. از امام زمان(عج) درباره پيامبرشناسي رواياتي نقل شده است كه ذكر آنها در اين روزها كه ولادت با سعادت پيامبر عظيم‌الشان اسلام(ص) در پيش است، بسيار مناسب به نظر مي‌رسد. 

از امام زمان(عج) نقل شده كه فرمود: «و انزل عليهم كتابا و بعث اليهم ملائكة؛ و بر پيامبران كتابي نازل كرده و به سوي آنان ملائكه را فرستاد». از خصوصيات تمام انبياي الهي دو چيز بوده است؛ يكي فرستادن كتاب و وحي به سوي آنها و ديگري فرستادن فرشته‌هاي وحي بر آنها.

همچنين در روايتي ديگر از امام زمان(عج) نقل شده كه فرمود: «... آن‌گاه به سوي مردم، پيامبران را فرستاد كه بشارت دهنده و بيم دهنده بودند. مردم را به اطاعت خدا دستور داده و از معصيتش نهي مي‌كردند، و به آنان آنچه را كه از امر خالقشان و دينشان جاهل بودند را مي‌شناساندند».

براساس مطالب كتاب، خداوند متعال پيامبران را به جهت اهدافي به سوي مردم فرستاد از قبيل:
1. بشارت دادن مومنان و موحدان به بهشت.
2. ترساندن مخالفان، كافران و مشركان از عذاب الهي.
3. دستور دادن مردم به اطاعت فرمان خداوند متعال.
4. دور ساختن مردم از معصيت و نافرماني خداوند.
5. شناساندن معارف الهي درباره خداوند كه براي مردم مجهول است.
6. شناساندن دين به مردم.

از امام زمان(عج) نقل شده كه درباره پيامبران مي‌فرمايد: «و كل شرعت له شريعه و نهجت له منهاجا؛ و از براي هر كدام آييني پديدآوردي و شيوه‌اي ارائه دادي». در كلام اسلامي بحث است كه آيا هر پيامبري صاحب شريعت است يا اين كه تنها پيامبران اولوالعزمند كه داراي شريعت مي‌باشند؟ از جمله بالا استفاده مي‌شود كه هر پيامبري شريعت و راه و روش خاصي براي رساندن مردم به دين و اسلام و روحيه تسليم داشته است.

درباره وصي داشتن هر پيامبر نيز از حضرت مهدي(عج) نقل شده كه فرمود: «و كل شرعت له شريعة و نهجت له منهاجا، و تخيرت له اوصياء؛ و از براي هر كدام آييني پديدآوردي و شيوه‌اي قرار دادي، و براي هر يك از آنها جانشيني اختيار كردي». در اين كه آيا هر پيامبري اوصيا و جانشيناني داشته است يا خير؟ نزد متكلمان اسلامي اختلاف است، ولي از جمله بالا استفاده مي‌شود كه تمام پيامبران الهي از حضرت آدم(ع) تا خاتم پيامبران حضرت محمد(ص) نه تنها وصي، بلكه اوصيايي نيز داشته‌اند.

از امام زمان(عج) درباره لزوم ايمان به رسول خدا(ص) نقل شده كه فرمود: «فنفسي مومنة بالله وحده لاشريك له، و برسوله؛ دل من به خداوندي كه تنهاست و شريك و همتايي ندارد و نيز به فرستاده‌اش ايمان دارد». از جمله مسائلي كه اعتقاد و ايمان قلبي به آن ضروري است ايمان به وحدانيت خداوند متعال و رسالت پيامبر اكرم(ص) است، كه در عبارت فوق نيز به آن تصريح شده است.

درباره بشارت انبياي سلف به آمدن پيامبر اسلام(ص)، از امام زمان(عج) نقل شده كه فرمود: «و اني اشهد انه‌النبي الذي... بشرت‌الانبياء به، و دعت الي‌الاقرار بما جاء به و حثت علي تصديقه...؛ و من گواهي مي‌دهم كه او همان پيامبري است كه ... پيامبران به او بشارت داده و به اقرار بدانچه آورده فراخوانده و به تصديق كردن ايشان تشويق نموده‌اند...». يكي از راه‌هاي اثبات نبوت پيامبران، بشارت انبياي گذشته بر آمدن و بعثت آنهاست، كه در حق پيامبر اسلام(ص) نيز به توسط پيامبران پيشين همچون حضرت موسي(ع) و عيسي(ع) صورت پذيرفته است و دعوت مردم خود را به اقرار و تصديق به او و تعليماتش كرده‌اند.

در روايتي از امام زمان(عج) نقل شده كه درباره پيامبر اسلام(ص) مي‌فرمايد: «فكان كما انتجبته سيد من خلقته؛ پس همان‌گونه كه او را برگزيدي، سرور مخلوقات مي‌باشد». ما معتقديم كه پيامبر اسلام(ص) برترين مخلوقات عالم از حضرت آدم(ع) تا پايان تاريخ بشريت است و به واسطه اوست كه اديان الهي به كمال رسيده و مردم نيز به نسخه تكامل‌بخش خود دست يافته‌اند، و اين انتخاب خداوند متعال است. و در روايتي ديگر از مهدي صاحب زمان(عج) نقل شده كه درباره پيامبر اسلام(ص) فرمود: «فكان كما انتجبته.... صفوة من اصطفيته و افضل من اجتبيته، و اكرم من اعتمدته، قدمته علي انبيائك؛ پس همان‌گونه كه او را برگزيدي... عصاره برگزيدگانت و برترين منتخبانت و گرامي‌ترين معتمدانت بود، او را بر پيامبرانت مقدم داشتي». پيامبر اسلام(ص) برگزيده از تمام برگزيدگان انبيا و برتر و فاضل‌تر آنان است، كه اگرچه در آخر همه آمده ولي در رتبه و شان از ديگر انبياي الهي برتري دارد.

عناوين ديگر فصل‌هاي كتاب حاضر از اين قرارند: خداشناسي از ديدگاه حضرت مهدي(عج)، امام شناسي از ديدگاه حضرت مهدي(عج)، حضرت زهرا(س) از ديدگاه حضرت مهدي(عج)، معادشناسي از ديدگاه حضرت مهدي(عج)، احكام از ديدگاه حضرت مهدي(عج)، اخلاق از ديدگاه حضرت مهدي(عج)، گناه‌شناسي از ديدگاه حضرت مهدي(عج)، دعا از ديدگاه حضرت مهدي(عج).

چاپ نخست کتاب «دين‌شناسي از ديدگاه حضرت مهدي(ع)» در شمارگان 2000 نسخه، 438 صفحه و بهای 58000 ریال راهی بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط