یکشنبه ۲۰ دی ۱۳۸۸ - ۱۱:۵۵
فضيلت زيارت عاشورا بر ساير عبادات واجبه

چاپ نخست كتاب «كنز‌ مخفي (مباحثي پيرامون زيارت عاشورا)» تاليف آيةالله‌العظمي عبدالنبي اراكي؛ تحقيق ناصر باقري بيدهندي از سوي انتشارات مسجد مقدس جمكران منتشر و روانه بازار نشر شد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، زيارت عاشورا كه يكي از زيارات مأثور و روايت شده از معصوم(ع) است، از اهم امور شرعيه و از بزرگترين عبادت‌ها، محسوب مي‌شود.

يكي از زيارت‌هاي ماثور و روايت شده از حضرت معصومين(ع) زيارت عاشوراست. در فرهنگ تشيع، اين زيارت از جايگاهي رفيع و ويژه‌اي برخوردار است و داراي آثار و بركات شگفتي است و تاكيد بسياري به خواندن آن در همه اوقات شده است و ثواب و خواص فراواني براي مداومت بر آن نقل شده است. اين گنجينه معارف از جمله زيارت‌هايي است كه در طول تاريخ، صالحان و عالمان شيعه به آن عنايت فوق‌العاده‌اي داشته و در پرتو زمزمه عاشقان اين منشور آسماني، به مراد و مقصود خود دست يافته و در هر دو سرا كامياب شده‌اند و پرچم پر افتخار برائت از مشركان را به اهتزاز درآورده‌اند. اين مجموعه سياسي - عرفاني توسط امام باقر(ع) به شيعيان تعليم داده شده و در كتب دعا و زيارات منعكس شده است. بدون ترديد زيارت عاشورا از برترين اسباب طاعت و تقرب به درگاه ربوبي و جلب رضاي حق است.

در بخشي از مقدمه محقق، درباره آشنايي با مولف كتاب آمده است: «به دليل آثار و بركات اين منشور، تولي و تبري و مضامين بلند و مفاهيم والاي آن، شماري از علما و دانشمندان به شرح آن اهتمام خاص داشته‌اند. و اهل معرفت آن را به عنوان ذكر و ورد خويش داشته و در دشواري‌ها و سختي‌هاي خود به خداوند متوسل مي‌شده‌اند. يكي از دانشمنداني كه به شرح عالمانه زيارت عاشورا پرداخته، ‌فقيه بزرگوار آيت‌الله‌العظمي حاج عبدالنبي اراكي –عليه رضوان‌الباري– است كه در اين مقدمه به صورت فشرده به معرفي آن جناب مي‌پردازيم:
آيت‌الله عبدالنبي اراكي در سال 1307 هجري قمري در اراك ديده به جهان گشود و در رجب 1385 هجري قمري پس از عمري تلاش و كوشش و خدمات ماندگار، چشم از جهان فرو بست و بدرود حيات گفت.
او تحصيلات خود را در اراك‌، همدان و نجف اشرف به اتمام ‌رساند، و به درجه رفيعه اجتهاد نائل آمد. در نجف اشرف به تدريس ‌پرداخته و در كنار آن به تاليف و تصنيف روي ‌آورد.
آن مرجع بزرگوار پس از سال‌ها بهره‌وري از محضر آيات عظام؛ ملا فتح‌الله نمازي معروف به شيخ‌الشريعه اصفهاني (متوفاي 1339 هجري قمري)، سيدابوالحسن اصفهاني (متوفاي 1365 هجري قمري)، ميرزا محمدحسين نائيني (متوفاي 1355 هجري قمري)، آقا ضياء‌الدين عراقي (متوفاي 1361هجري قمري) و حاج شيخ علي قوچاني و حاج ميرزا علي‌آقا قاضي،‌ با كوله باري عظيم از دانش به كشور مراجعت كرد و در سال 1366 هجري قمري وارد حوزه علميه قم شده و علاوه به اقامه جماعت در مسجد عشقعلي به تدريس و تربيت فضلا پرداخت.»
 
تاليفات فراواني در موضوعات مختلف از وي به يادگار مانده است از جمله: معالم‌الزلفي، افاضةالقدير، غوالي‌اللئالي، اعلام‌العامة في صحةالحج مع ابناء‌العامة، كتاب‌المحاكمات، حاشيه بر وسيله، روح ايمان، رساله عمليه و انيس المقلدين. وي علاوه بر تخصص در فقه و اصول، در كلام و علوم غريبه و تعبير خواب مهارت داشت.
 
سرانجام اين عالم عامل، پس از ارتحال در جوار كريمه اهل‌بيت، حضرت فاطمه معصومه(س) در مسجد بالاسر به خاك سپرده شد.

مولف بزرگور اين اثر، رساله خود را چنين آغاز مي‌كند: «و اما بعد: چنين گويد: عبدالنبي نجفي عراقي كه اين رساله‌اي است در زيارت عاشورا، و ناميده شده است به "كنز مخفي" و مشتمل است بر يك مقدمه و چندين مقاصد و خاتمه. اما مقدمه، پس در وي انواري است.
نور اول: مخفي نيست بر احدي از فقهاء اماميه -رضوان‌الله عليهم- بر اين كه زيارت عاشورا از اهم امور شرعيه است و مطابق اخباري كه بعدا ذكر خواهد شد، از بزرگترين عبادت‌ها است. بلكه برتري دارد از نظر ثواب و فضيلت بر تمام عبادات واجبه مثل حج و نماز و روزه و جهاد و غيره ... و از براي تلاوت اين زيارت، فوائد غريبه و آثار عجيبه دنيوي و اخروي مسلم شده است، چنانچه جمع كثيري هم ادعاي تجربه نموده‌اند كه مقداري از آن را در خاتمه مي‌نگاريم.
و لذا بناي اصحاب -رضوان‌الله عليهم- از صدر اول الي الآن بر مداومت اين عمل شريف است در هر روز، بلكه اين دعوي مسلم شيعه است اگر ضرورت ادعا نشود، پس همان كبريت احمر و يا كنز مخفي و يا توبه نصوح، همين زيارت شريف است ... .
نور دوم: در بيان اختلاف اصحاب در وجوب عيني زيارت و عدم آن است. و جماعتي مانند: صاحب حدائق، مجلسي و شيخ حر عاملي -رضوان‌الله عليهم- قائل به وجوب عيني مي‌باشند و اشخاصي مانند: محدث نوري و غير ايشان قائل به وجوب كفائي آن شدند و مشهور از فقها اختيار كرده‌اند استجاب را و اقوي همين است. منشا اين اختلافات اخبار است، زيرا آنها دو طائفه هستند: يكي دال بر وجوب و ديگري دال بر استحباب و انظار هم در جمع بين اين اخبار مختلف شده ... .
نور سوم: در بيان آن كه شكي نيست در قتل و شهادت در روز عاشورا و در ماه محرم ... .
نور چهارم: در بيان زمان شهادت بر حسب فصول سال مي‌باشد ... .
نورپنجم: در بيان آن كه زيارت عاشوراي معروف، كلام‌الله است و از منشآت حضرت احديت مي‌باشد، و نيز از احاديث قدسيه به‌شمار مي‌رود. و ساير زيارت‌ها اين مرتبه را ندارد، فقط فرق آن با قرآن مجيد همان فرق بين احاديث قدسي و قرآن است. بدان معني كه اگر لفظ و معني به داعي اعجاز مال خداوند باشد آن را "قرآن" گويند و اگر همان لفظ و معني به داعي غير اعجاز از خداوند باشد، آن را "حديث قدسي" گويند و اگر معني به داعي غير از اعجاز از خداوند و لفظ از غير باشد، آن را "احاديث" گويند و ظاهرا فرقي نكند اين مراحل در كيفيت استفاده نبي در خواب يا بيداري ديدن و يا شنيدن ملك يا جبرئيل(ع) و يا به الهام، ولي بر حسب تصريح جماعتي، بلكه اخبار و آثار، قرآن مختص است به تلاوت جبرئيل و ديدن وي. و حديث قدسي و ساير احاديث به غير آن طريق يا الهام. در هر صورت شكي نيست كه اين زيارت عاشورا از احاديث قدسيه است ... .
نور ششم: در بيان اين كه جهت صدوري اين زيارت قطعي است از نظر اجماع عملي قديما و حديثا از اكابر مشايخ اماميه به تمام فرق، از فقها و اصوليين و حكما و عرفا و مفسرين، و ادبا و غير اين‌ها از فرق مختلفه ... .
نور هفتم: در بيان خواندن زيارت عاشورا براي درك ثواب و فضيلت و قضاء حوائج ... .
نور هشتم: در آداب و شرايط زيارت ... .
نور نهم: در بيان ثواب و فضايل زيارت عاشورا است كه خود مقدمه‌اي براي نور دهم كه مقصود اصلي اين رساله بوده، مي‌باشد. چون زيارت عاشورا بخصوصه و به عنوان عام هريك ثوابي دارد، لذا ما مقداري از ثواب مترتب بر زيارت عاشورا را به عنوان خاص و عام ذكر مي‌كنيم:
1. روايتي از امام محمد باقر(ع) است كه فرموده‌اند: "هركه زيارت كند حسين‌بن علي(ع) را در روز عاشورا يا هر روز،‌ ثواب دو هزار هزار حج و دو هزار هزار عمره و دو هزار هزار جهاد با پيغمبر(ص) دارد و من اين ثواب‌ها را ضامن مي‌شوم."
2. در روايت ديگري از همين امام نقل شده كه فرمودند: ‌"از براي خواننده، ثواب مصيبت هر پيغمبر و صديق و شهيدي كه مرده باشد يا مقتول شده باشد از اول دنيا تا روز قيامت."
و نيز خداوند به زائرين هزار هزار حسنه عطا فرموده و هزار هزار سيئه از آنها نابود كند و قاري مانند اشخاصي است كه با حسين‌بن‌علي(ع) شهيد شده باشد.
3. روايت صفوان از امام جعفر صادق(ع): "هركس زيارت عاشورا را بخواند، داخل بهشت مي‌شود و هركس بخواهد در قيامت شفيع مي‌شود و حاجت وي در دنيا برآورده خواهد شد و من خودم و پدرانم و پيغمبر(ص) و جبرئيل ضامن آن هستيم" ... .
نور دهم: در بيان رفع دو اشكالي است كه بر اين زيارت شده ... .
نور يازدهم: در بيان اقدام حضرت سيدالشهدا(ع) است بر شهادت. چه آنكه در صدر اول به علت اختلاط شيعه و سني بر اقدام آن بزرگوار ايراد مي‌كردند و اين اشكال كه چرا حسين‌بن علي(ع) اقدام به اين عمل كرد، از صدر اول تا به حال باقي است و جواب‌هايي نيز داده‌اند و رسائلي نيز در اين خصوص نگاشته‌اند از جمله رساله‌اي است كه مرحوم سيدمرتضي علم‌الهدي(ره) در دفع از اشكال نوشته است».

اين اثر، علاوه بر اين يازده نور، دربردارنده 25 مقصد نيز است.

چاپ نخست كتاب «كنز‌ مخفي (مباحثي پيرامون زيارت عاشورا)» در شمارگان 2000 نسخه، 200 صفحه و بهاي 14000 ريال از سوي انتشارات مسجد مقدس جمكران راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط