یکشنبه ۶ دی ۱۳۸۸ - ۱۱:۲۰
آسان‌پسندی آفت داستان‌نويسی جوان است

احمد آرام، ‌نويسنده و داستان‌نويس معتقد است كه نسل جوان داستان‌نويس غالبا ادبيات دهه 40 را از سر نگذرانده و به نوعي جريان تكراري و آسان‌پسند در گزينش موضوع و پرداخت داستاني دچار شده است./

 به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، احمد آرام، ‌داستان‌نويس و نمايشنامه‌نويس، با اشاره به ايجاد جريان رو به رشد داستان‌نويسي در دهه 70 توضيح داد: دهه 70 دهه پرباري براي داستان‌نويسي ما بود. در اين دهه داستا‌ن‌نويسان خوبي تربيت شدند و برخي از آن‌ها هم در جشنواره‌هاي معتبر ادبي رتبه آوردند. 

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا غريزي‌نويسي به نوعي در نسل جوان دنبال مي‌شود؟ گفت: البته يكي از مشكلات داستان‌نويسان جوان ما اين است كه آنان دهه 40 را پشت سر نگذرانده‌اند و بر اين اساس غريزي‌نويسي هم در ميان برخي از آن‌ها ديده مي‌شود؛ اين در حالي است كه نويسندگان باتجربه‌تر معاصر در ادبيات دهه 40 كنكاش كردند. 

نويسنده «كسي ما را به شام دعوت نمي‌كند»، خاطر‌نشان كرد: دهه 40 از پربارترين دوره‌ها به لحاظ تحول ادبيات معاصر ايران بود. در اين دهه آثار فاخري از ادبيات غرب در ايران ترجمه شدند و داستان‌نويسان بزرگ معاصر ايراني پديد آمدند كه بسياري از نويسندگان يكي، دو دهه بعد با آثار آن‌ها زندگي كردند. 

آرام همچنين توضيح داد: در داستانويسي امروز جوانان ما بيشتر زندگي‌هاي در حال انحطاط، روابط سطحي آدم‌ها و اين قبيل موضوعات طرح و با آسان‌پسندي به آن‌ها پرداخته مي‌شود. اين آثار در بيشتر اوقات به عمق نمي‌روند و در مجموع با پيچيدگي‌هاي روحي انساني درگير نيستند. 
 
نويسنده «غريبه در بخار نمك» با بيان وجوهي از جشنواره‌هاي ادبي در شناساندن قشر جوان داستان‌نويس، گفت: هر چند كه من برپايي هر جشنواره ادبي را اقدامي مثبت در تعالي هنر و ادبيات مي‌دانم، ولي برخي اوقات با برگزيده شدن يك اثر داستاني از يك نويسنده جوان، او به ادامه دادن همان شيوه ناپخته هدايت مي‌شود و در همان مرحله باقي مي‌ماند؛ ‌از طرفي هم معتقدم كه اين جشنواره‌ها براي هر نويسنده‌ای انگيزه ايجاد مي‌كند.
 
«احمد آرام» نویسنده و کارگردان است. «كسي ما را به شام دعوت نمي‌كند» نام مجموعه داستان دیگری از این نویسنده است كه هفته گذشته از سوي نشر «افق» به چاپ رسيد.

مجموعه داستان‌هاي «غريبه در بخار نمک»، «آن‌ها چه كساني بودند» و رمان «مرده‌ای که حالش خوب است» آثار داستاني منتشرشده از اين نويسنده اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط