دوشنبه ۲ آذر ۱۳۸۸ - ۰۹:۵۴
رونمايي «انقلاب‌هاي رنگي و انقلاب اسلامي ايران»

مراسم رونمايي كتاب «انقلاب‌هاي رنگي و انقلاب اسلامي ايران»نوشته شعيب بهمن در مركز اسناد انقلاب اسلامي برگزار شد./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، در اين مراسم كه با حضور حجت الاسلام و المسلمين روح‌الله حسينيان، رييس مركز اسناد انقلاب اسلامي، حامد عبدوس، مدير گروه اسناد و خاطرات مركز اسناد، رشيد جعفرپور، مدير گروه جامعه‌شناسي و اقتصاد مركز اسناد برگزار شد، شعيب بهمن درباره كتابش اظهار داشت: «انقلاب‌هاي رنگي و انقلاب اسلامي ايران» كه نگارش آن يك سال به طول انجاميد، در چهار بخش به بررسي ماهيت‌هاي انقلاب‌هاي رنگي و تفاوت‌هاي آن با انقلاب‌هاي كلاسيك، سابقه وقوع انقلاب‌هاي رنگي در كشورها بر اساس اسناد تاريخي و تطبيق درباره انقلاب‌هاي رنگي و انقلاب ايران پرداخته است. 

وي در ادامه گفت: در اين چهار بخش‌، ابتدا تهديدهاي نرم عليه انقلاب اسلامي بيان شده و سپس به بيان دلايلي كه باعث عدم وقوع انقلاب‌هاي رنگي در ايران مي‌شود، پرداخته شده است. در واقع اگرچه ممكن است تلاش‌هايي در جهت وقوع انقلاب‌هاي رنگي رخ دهد، اما امكان پيروزي و به ثمر رسيدن آن نزديك به صفر است. 

سپس حامد عبدوس، مدير گروه اسناد و خاطرات مركز اسناد، گفت: در انقلاب‌هاي اجتماعي مانند هر پديده ديگري ابتدا بحران و مساله‌اي پيش مي‌آيد و سپس محققان براي درك و شناسايي ابعاد آن به تحقيق و نظريه‌پردازي مي‌پردازند. اگرچه مي‌توان فصول مشتركي براي ساختارهاي انقلاب‌هاي رنگي بيان كرد، اما به نظر مي‌رسد الگوي اين انقلاب در هر كشوري داراي تفاوت‌هاي اساسي است و اين موضوع در كتاب به درستي بررسي نشده است.

وي با اشاره به بخش‌هاي سوم و چهارم كتاب «انقلاب‌هاي رنگي و انقلاب اسلامي ايران» تصريح كرد: در بحث تطبيقي درباره انقلاب‌هاي رنگي و انقلاب ايران، مولف از عواملي ياد كرده كه معتقد است نمي‌توانند به عنوان شاخصه‌هاي تاثيرگذار در وقوع انقلاب رنگي در ايران قرار گيرند. او در اين مورد تساهل به خرج داده است، زيرا اين عوامل در صورت عدم توجه به آن‌ها مي‌توانند به عنوان يك عامل تاثيرگذار مطرح شوند.

عبدوس درباره سفارتخانه‌هاي ديگر كشورها در ايران اظهار داشت: نويسنده، نبود سفارتخانه‌هاي قوي و كارآمد ديگر كشورها را در ايران، به ويژه سفارتخانه ايالات متحده آمريكا كه به عنوان يكي از بازيگران انقلاب‌هاي رنگي است، عاملي در جهت عدم وقوع انقلاب‌هاي رنگي دانسته، در حالي كه امروزه سفارتخانه‌ها و قدرت‌هاي بزرگ استعمارگر داراي انواع و اقسام پياده نظام‌هايي چون؛ رسانه‌ها، فضاهاي مجازي و نخبگان در داخل كشورها هستند.

رشيد جعفرپور، از ديگر سخنرانان، به بحث درباره انقلاب‌هاي رنگي پرداخت و يادآور شد: تمامي انقلاب‌هاي رنگي داراي ويژگي‌ها و خصوصيات مشتركي مانند؛ استفاده از رنگ‌ها، نمادهاي خاص و حمايت‌هاي سازمان‌هاي جهاني نظير؛ سوروس و حمايت رسانه‌هاي شايعه‌پراكني، شورش‌هاي خياباني اند كه همه نشان‌دهنده طراحي از پيش تعيين شده اين انقلاب‌هاست. 

روح‌الله حسينيان در ادامه با اشاره به بخشي از كتاب مبني بر اين كه انقلاب‌هاي رنگي در ايران رخ نمي‌دهند، خاطر نشان كرد: يكي از محاسن اين اثر، عدم نگرش تك‌ بعدي در وقوع چنين انقلاب‌هايي است، اما جاي خالي اندازه‌گيري و ميزان اثرگذاري هر از اين عوامل مانند اين كه در ايران هر يك از آن‌ها چقدر تاثيرگذارند، حس مي‌شود.

رييس مركز اسناد انقلاب اسلامي در پايان گفت: با توجه به حوادث اخير ايران پيشنهاد مي‌كنم فصل‌هايي مانند؛ بيان نقش رهبر معظم انقلاب در خاموش كردن آتش حوادث و مهار و مديريت تحركات اخير به اين اثر افزوده شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها