سه‌شنبه ۱۲ آبان ۱۳۸۸ - ۱۴:۴۴
هخامنشيان: فرمان‌روايان زمين و دريا

«هخامنشيان: فرمان‌روايان زمين و دريا» نوشته داريوش احمدي بر اساس اسناد و مدارك دقيق تاريخي، ارزيابي و نقد آن‌ها فراهم آمده است. نويسنده كوشش كرده تا از هر نوع پيشداوري خودداري كند.\

نويسنده و پژوهشگر كتاب‌هاي تاريخي درباره اين كتاب به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) گفت: نگارش اين كتاب از هر نوع پيشداوري احساسي و يا ايدئولوژيك دوري كرده و تنها بر اساس خرد نقادانه به تحليل پاره‌اي از وقايع و رويدادهاي سياسي و اجتماعي دوران تاريخي هخامنشيان پرداخته است.

وي خاطرنشان كرد: اين كتاب شامل چندين مقاله پژوهشي و ترجمه‌هايي از مقالات برگزيده دانشنامه ايرانيكاست كه با افزودن يادداشت‌ها و پانويس‌ها نقص به روز نبودن آن‌ها را جبران كرده و نكات ديگري را در تكميل موضوع آن‌ها افزوده و ايرادات احتمالي را با ديدي نقادانه در اين مقالات ارايه ‌داده‌ است.

وي به نخستين مقاله اين كتاب اشاره كرد و گفت: نخستين مقاله اين كتاب به «كوروش هخامنشي» اختصاص دارد. اين مقاله تحقيقي مستندترين و روشن‌مندترين جستاري است كه در اين باره به زبان فارسي منتشر شده است.

وي به تفكيك مقالات اين كتاب پرداخت و افزود: مقاله‌هاي 1 تا 5 اين كتاب، پژوهشي و تحقيقي و از 6 تا 13 ترجمه‌اي از ايرانيكا و ديگر منابع تاريخي است. به عنوان نمونه مقاله‌اي كه درباره «بابل در عصر هخامنشيان» نوشته شده از جمله مقالات مهمي محسوب مي‌شود كه يادداشت‌هاي مفصلي بر آن اضافه شده است.

نويسنده كتاب «دنياي ناشناخته هخامنشيان» در ادامه سخنانش خاطرنشان كرد: اين مقاله داراي نواقصي بود و تحليل‌هاي نادرستي به ويژه درباره خشايارشا ارايه كرده بود كه در پانويس آن به شكلي روشمند و كاملا مستند صورت واقعي رخدادهاي مربوط به اين دوران تبيين شده است.

وي افزود: در مقاله «مصر در عصر هخامنشيان» نيز كه نسبت‌هاي نادرستي به كمبوجيه داده شده و اين برداشت‌ها كمابيش در بستر آثار پژوهشي معاصر مشاهده مي‌شود، به درستي نقد شده و بر اساس اسناد موجود صورت درست رخدادهاي تاريخي درباره رفتار كمبوجيه در مصر بيان شده است.

«كورش، پادشاه جهان»، «نياكان داريوش»، «نگارش آرامي كتيبه‌ بيستون»، «منشور بنيان‌گذاري كاخ داريوش در شوش (نگارش ايلامي)»، «گبرياس، نجيب‌زاده‌ پارسي»، «دربار و درباريان هخامنشيان»، «قراردادها در عصر هخامنشيان»، «اقتصاد در امپراتوري هخامنشي»، «سكه و ضرب سكه در عصر هخامنشيان»، «نظام شهروندي در عصر هخامنشيان»، «گاه‌شماري در عصر هخامنشيان»، «بابل در عصر هخامنشيان» و «مصر در عصر هخامنشيان» از جمله بخش‌هاي مختلف اين كتاب پژوهشي است.

داريوش احمدي نويسنده و پژوهشگر كتاب‌هاي تاريخي است. «دنياي ناشناخته هخامنشيان»، «پايان جهان و ظهور موعود در اديان ايران باستان»، «قوم آريا»، «هزاره‌هاي پرشكوه» و «دوازده قرن شكوه» از جمله كتاب‌هاي وي محسوب مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط