دوشنبه ۱۸ تیر ۱۳۸۶ - ۱۳:۳۲
گفته‌هاي منتشر نشده مرتضي مميز و مسعود كيميايي درباره شاملو منتشر شد

مهدي مظفري ساوجي، در آخرين اثر منتشر شده‌اش در مصاحبه با برخي شاعران و چهره‌هاي ادبي و هنري، نظرات آن‌ها را درباره احمد شاملو به چاپ سپرده است.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، مظفري ساوجي درباره اين كتاب كه با نام «از بامداد» توسط انتشارات مرواريد منتشر شده است، گفت: انجام اين گفت‌وگوها از سال 82 تا 85 به درازا كشيد و حجم كتاب نيز بالغ بر 630 صفحه است. 

وي درباره هدفش از انتشار اين كتاب گفت: خواستم تجربه‌هاي نسل‌هاي گذشته را به نسل امروز منتقل كنم. مي‌دانيم كه شاملو از چهره‌هاي مهم و تاثيرگذار در دهه هاي 30 و 40 است و در اين مقطع چه در حوزه شعر و چه در ديگر زمينه هاي ادبي و هنري نقش پررنگي داشته است. 

مظفري ساوجي ادامه داد: افرادي كه با آنها گفت‌وگو شده، از چهره‌هاي شناخته شده و از دوستان و آشنايان قديمي شاملو بوده‌اند و خاطرات زيادي از او دارند. به طوريكه نظرات آنها درباره شيوه فعاليت و نوع كار شاملو و همكاري‌هاي مشتركي كه بعضا با او داشته‌اند، قابل تامل است. 

از جمله افرادي كه با آنها گفت‌وگو شده، مرتضي مميز و مسعود كيميايي هستند. مميز در بخشي از صحبت‌هاي خود به همكاري با شاملو در نشريه كتاب هفته پرداخته و در بخش ديگر مي‌گويد: شاملو برايم شاعر برجسته اي است و تلاش او را در شعر معاصر به عنوان افتخاري براي فرهنگ خودمان مي‌دانم. اما دليلي ندارد به خاطر سهم عظيم او در شعر معاصر با نظرات او در همه زمينه‌ها كاملا همراه باشم. به نظرم بايد به هنگام داوري خوب فكر كرد و اطلاعات موثق داشت. 

مسعود كيميايي هم در بخشي از صحبت‌هاي خود گفته است: احمد شاملو در تاريخ مانده. او تا از جامعه‌اي كه در آن زندگي مي‌كرد تاثير نمي‌گرفت، به نقد آسيب‌هاي آن نمي‌پرداخت. شاملو از ناهنجاري‌ها تعريف نمي‌داد. شعرش خود در اين ميان آسيب مي‌ديد. در نظر داشته باشيد كه در يك اثر واقعيت‌گراي آسيب ديده، خود آسيب نقد مي‌شود. جامعه نقد مي‌شود. به اين دليل نيمي از شاملو در جامعه بود و نيمي ديگر در عشق، و تمامش شعرش بود. 

اسامي چهره‌هايي كه در اين كتاب با آن‌ها گفت‌وگو شده بدين شرح است: منوچهر آتشي، آيدين آغداشلو، احمد پوري، فريدون شهبازيان، عمران صلاحي، مرتضي مميز، مسعود كيميايي، ايران درودي، ايرج كابلي، مرتضي كاخي، ضياء موحد و حافظ موسوي.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها