چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۸
تمام شهرهای کردستان صاحب کتابخانه‌ شوند

کردستان - دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور با بیان اینکه ۱۰ شهر کردستان فاقد کتابخانه است، خواستار اختصاص فضاهای بلااستفاده دولتی برای تاسیس کتابخانه شد و گفت: امیدوارم تمام شهرهای کردستان صاحب کتابخانه شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سنندج، مهدی رمضانی، صبح چهارشنبه در اولین سفر استانی سال جاری در دیدار با استاندار کردستان اظهار کرد: کتابخانه‌ها بعد از مسجد و مدرسه، گسترده‌ترین شبکه اجتماعی است که ظرفیت خوبی در حوزه فرهنگی به شمار می‌آید.

وی با بیان اینکه فعالیت کتابخانه‌ها محدود به مطالعه نیست و بالغ بر ۴۰ خدمت را به مخاطبان ارائه می‌دهد، ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر ۱۰ شهر کردستان فاقد کتابخانه است که از حیث توسعه‌ای که در اختیار دستگاه‌های دولتی است، می‌تواند از ساختمان‌های بلااستفاده دولتی به عنوان بهره‌بردار در اختیار کتابخانه‌ها قرار گیرد.

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور به انعقاد تفاهم نامه‌ای با کمیته امداد اشاره کرد و افزود: در راستای اجرای این تفاهم‌نامه، ۷۰۰ مرکز مشاوره در سطح کتابخانه‌های کشور راه‌اندازی می‌شود که ظرفیت خوبی از لحاظ کاهش هزینه مشاوره و استفاده مردمی از این پتانسیل از بستر کتابخانه‌ها است و مردم می‌توانند از این ظرفیت بهره بگیرند و از این فرصت استفاده کنند.

رمضانی، به تفاهم‌نامه نهاد با بهزیستی نیز اشاره کرد و گفت: با تفاهمنامه‌ای که با بهزیستی پیش بردیم به جرات می‌توان گفت تنها دستگاهی هستیم که گروه‌های خاص از جمله نابینایان، ناشنوایان و سالمندان خدمت ارائه می‌دهیم.

وی با اشاره به اهمیت راه‌اندازی کتابخانه سیار، عنوان کرد: کارایی برخی از کتابخانه های سیار و روستایی با بعضی از کتابخانه های اصلی شهرها برابری می کند؛ لذا کتابخانه سیار امکان فرهنگی بسیار مهمی است.

دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ادامه داد: اگر استان در بحث خودرو کمک کند و از محل تملک دارایی‌ها بتوان خودرویی برای ایجاد کتابخانه سیار اختصاص یابد، می‌توانیم کار تجهیز را انجام دهیم و قدمی بزرگی در حوزه کتابخانه‌ها خواهد بود.

رمضانی به اهتمام دولت در حوزه فرهنگ نیز اشاره کرد و افزود: اهتمام دولت در حوزه فرهنگی عملی بوده و با رویکردی که شما در حوزه فرهنگ دارید، می‌شود از این فرصت استفاده کرد و شهرهای فاقد کتابخانه را به صفر برسانیم.

وی همچنین به راه‌اندازی مرکز اسناد شفاهی اشاره و یادآوری کرد: احیاء تاریخ شفاهی و تاریخ هویتی با راه‌اندازی مرکز اسناد ظرفیتی است که می‌توان از اسناد راکد و مستندات دستگاه‌هایی که قابل بهره‌برداری است، تاریخ شفاهی و اسناد انقلاب و تاریخ تولید می‌شود.

تمام شهرهای کردستان صاحب کتابخانه‌ شوند

استاندار کردستان نیز در ادامه این دیدار از راه‌اندازی کتابخانه در شهر شویشه سنندج خبر داد و گفت: تاسیس کتابخانه در شهر شویشه یکی از مصوباتی سفر ما به این شهر بود که تلاش می‌شود در آینده نزدیک به بهره‌برداری برسد.

اسماعیل زارعی کوشا عنوان کرد: در سفر رئیس جمهور به استان کردستان، اعتبارات خوبی در حوزه فرهنگ اختصاص پیدا کرد که یکی از این مصوبات، تکمیل و تجهیز تالار مرکزی سنندج بود که انصافاً اگر این همت نبود، شاید سال‌های سال شاهد بهره‌برداری از این پروژه نبودیم.

وی ترویج فرهنگ کتابخوانی را نیاز جامعه امروز دانست و تاکید کرد: در همین راستا ارتباط مؤثر رؤسای کتابخانه‌های عمومی با فرمانداران در شهرستان‌ها می‌تواند به نفع کتابخانه‌های عمومی باشد و به ارتقای شاخص‌های کتابخوانی کمک کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها