یکشنبه ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۷
نسخ خطی میراث سترگ ایران اسلامی است/ کتابداران نحوه نگهداری از نسخ خطی را بیاموزند

همدان - مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با بیان اینکه نسخ خطی میراث سترگ ایران اسلامی است گفت: عدم اطلاعات از چگونگی حفاظت، موجب آسیب به نسخ خطی می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در همدان، عاطفه زارعی ظهر یکشنبه در دوره دو روزه آموزشی «آشنایی مقدماتی با اسناد و نسخ خطی» که با حضور علی صادق‌زاده وایقان، کارشناس و متخصص نسخ خطی در کتابخانه مرکزی همدان برگزار شد اظهار کرد: در سراسر استان، مردم و اعضای کتابخانه‌های عمومی به دلیل علاقه به کتاب و اعتمادی که به کتابخانه‌های عمومی دارند، منابع اطلاعاتی خود به ویژه نسخ خطی موجود را به کتابخانه‌های عمومی اهدا می‌کنند.

وی ادامه داد: همین مسئله آشنایی کتابداران با انواع منابع اطلاعاتی را ضروری می‌کند تا همگان نسبت به اهمیت این نسخ از اشراف کافی و لازم برخوردار باشند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان بیان کرد: این نسخ میراث سترگ ایران اسلامی است و بدون تردید نداشتن اطلاعات کافی باعث آسیب رسیدن به این ثروت عظیم خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه ما رسالت داریم که از این منابع حفاظت و به نسل‌های آینده انتقال دهیم، تأکید کرد: همه کتابداران باید نسبت به همه منابع اطلاعاتی آگاهی لازم را داشته باشند.

زارعی با اشاره به اینکه این منابع در هر دوره‌ای از تاریخ دارای تغییر و تحولاتی بودند که باید نسبت به آن‌ها آشنایی لازم وجود داشته باشد گفت: خوشبختانه فراخوان این دوره آموزشی با استقبال گسترده همکاران مواجه شد.

نسخ خطی میراث سترگ ایران اسلامی است/ کتابداران نحوه نگهداری از نسخ خطی را بیاموزند

شناسنامه نسخ خطی تهیه و منتشر شود

نویسنده، نسخه‌شناس و مدرس این دوره نیز اظهار کرد: نسخه‌های خطی کشور ایران اسلامی به منزله شناسنامه و هویت ایران اسلامی از ابعاد مختلف علمی، هنری، فرهنگی، معنوی و مذهبی هستند.

علی صادق‌زاده با اشاره به اینکه با اتکا به این نسخ به پیشینه خود افتخار می‌کنیم و با این نسخ تمدن غنی و فرهنگ خود را نشان می‌دهیم افزود: بنابراین باید بیاموزیم که چگونه نسخ خطی را شناخته، حفظ و اطلاع‌رسانی کنیم.

وی تصریح کرد: بنابر آنچه امروز به خاطر وجود فضای مجازی و هوش مصنوعی رخ داده است، نسل جدید با نوشتن کمتر آشنا هستند عنوان کرد: فضای مجازی نوعی استعمار غرب هم محسوب می‌شود که رفته رفته به دنبال جدایی بین مردم و فرهنگ است هرچند فناوری اطلاعات در مرمت، تجهیز و حفظ نسخه‌های خطی به ما کمک می‌کنند.

نسخ خطی میراث سترگ ایران اسلامی است/ کتابداران نحوه نگهداری از نسخ خطی را بیاموزند

کارشناس نسخ خطی تأکید کرد: ما باید فناوری‌های نوین را تسخیر کنیم نه اینکه تسلیم آنها شویم، باید هوش مصنوعی را مدیریت و فرهنگ و هویت خود را حفظ کنیم زیرا در ایران اسلامی نسخ خطی بی‌نظیری وجود دارد که خط و طرح‌های زیبایی دارند.

وی یادآور شد: ما در طراحی جلد کتاب‌ها و خوشنویسی نباید از هوش مصنوعی استفاده کنیم، بلکه باید از هنرمندان و جوانان بهره ببریم زیرا فناوری اطلاعاتی در حال تنبل کردن ذهن انسان است.

صادق‌زاده تصریح کرد: در هر نقطه‌ای که قرار داریم باید برای حفظ، معرفی و ترویج آنها تلاش کرد و آنها را در جای مناسب نگهداری کنیم و اگر هم مجبور به جابجایی نسخ خطی شدیم باید شناسنامه آن نسخه تهیه و منتشر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها