یکشنبه ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۶
استقبال شاعران جوان و نوجوان از جشنواره شعر دفاع مقدس/ دفاع مقدس بخشی از هویت ملی ما ایرانی‌هاست

بوشهر – دبیر علمی دوازدهمین جشنواره استانی شعر دفاع مقدس و مقاومت استان بوشهر با اشاره به استقبال خوب شاعران بومی از این رویداد ارزشی، تأکید کرد: دوران هشت سال دفاع مقدس برای هر ایرانی نه تنها بخشی از تاریخ کشورش که بخشی از هویت ملی اوست. از این‌رو، کنگره شعر دفاع مقدس درصدد است تا به زبان شعر این هویت را برای نسل امروز بازنمایی کند.

سمیه رسولی صبح یکشنبه با اشاره به برگزاری آیین پایانی دوازدهمین جشنواره استانی شعر دفاع مقدس و مقاومت همزمان با جایزه ادبی یوسف در بوشهر به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر گفت: مرحله استانی بیست و پنجمین کنگره شعر دفاع مقدس در استان بوشهر در حالی برگزار شد که استقبال از این کنگره از سوی شاعران در مقایسه با سال‌های گذشته قابل توجه بود.

وی سپس به مهم‌ترین اهداف این رویداد ادبی ملی اشاره و تصریح کرد: ترویج فرهنگ ایثار و شهادت به زبان شعر، ترغیب شاعران برای حضور پر رنگ‌تر در حوزه دفاع مقدس و خلق اشعاری جدید در این زمینه، تقویت حوزه ادبیات دفاع مقدس به واسطه تولید آثار فاخر و استعدادیابی و پرورش استعدادها در حوزه ادبیات دفاع مقدس در سطح استان اهداف این دوره را تشکیل می‌داد که به وضوح مفاهیم کلیدی و مورد تاکید جشنواره در سروده‌های شاعران حاضر در این رویداد مشاهده کردیم.

به گفته رسولی، محورهای این کنگره شامل بخش عمومی شعر دفاع مقدس و مقاومت از جمله شهدا، رزمندگان، آزادگان، جانبازان، خانواده‌ها و… بود، همچنین محور دفاع مقدس و شعر مقاومت بین‌المللی اسلامی، شعر دفاع مقدس، ولایت‌محوری و جهاد تبیین که مسائلی مثل پرچم، ایمان و امید، ایران قوی، هویت ملی، محرومیت‌زدایی، حرکت‌های جهادی و… را شامل می‌شد.

دبیر علمی دوازدهمین جشنواره استانی شعر دفاع مقدس و مقاومت استان بوشهر یادآور شد: بخش‌های دیگر این کنگره شامل شعر دفاع مقدس و شهدای مدافع امنیت، شعر دفاع مقدس و جنگ نرم، شعر دفاع مقدس، کودک و نوجوان، شعر دفاع مقدس و نقش زنان، شعر دفاع مقدس و مضامین عاشورایی، شعر دفاع مقدس و شهدای روحانی، شعر دفاع مقدس، دانشجو و دانش‌آموز، دفاع مقدس، سرود و ترانه و… بود. یک بخش جدید و قابل توجه دیگر نیز وجود داشت به نام «طنز در شعر دفاع مقدس» که از بخش های جدید این کنگره بود.

این شاعر و نویسنده جنوبی در معرفی داوران این دوره از جشنواره هم گفت: داوری چهاردهمین جشنواره استانی شعر دفاع مقدس و مقاومت استان بوشهر را غلامحسین دریانورد، علی هوشمند و حیدر منصوری؛ سه شاعر صاحب‌سبک هم‌استانی برعهده داشتند؛ شاعرانی که دارای تخصص و دانش کافی در زمینه کاری خود بودند و این جشنواره فرصتی پیش آورد تا از تجربیات و دیدگاه‌های ارزشمند این بزرگواران بهره‎مند شویم.

وی حضور شاعران را در رویدادهای ادبی مهم و موثر در رشد شعر امروز دانست و گفت: حضور هر شاعری برای حوزه ادبیات به‌صورت عام و برای شعر به صورت خاص یک پشتوانه به حساب می‎آید که حضور و استمرار سرایش او به تداوم و جاودانگی شعر کمک می‌کند. بی‌شک پرداختن به موضوع دفاع مقدس نیز از این قاعده مستثنی نیست. به نوبه خودم از شرکت تک به تک شاعران شرکت‌کننده در این جشنواره قدردانی می‌کنم و امیدوارم که در سال جدید و در دور بعدی جشنواره نیز شاهد حضور آنها و سرایش اشعار جدید از سوی آنها باشیم.

دبیر علمی دوازدهمین جشنواره استانی شعر دفاع مقدس و مقاومت استان بوشهر تأکید کرد: هر شعر جدیدی با خود رهاورد اندیشه‌ای جدید دارد و باعث غنای حوزه ادبیات پایداری و مقاومت خواهد شد.این موضوع برای همه ما که دل در گرو مهر این مرزو بوم داریم، پراهمیت است.

وی در خصوص فواید مثبت برگزاری این رویداد شعری بیان کرد: تغذیه ادبی فضای حاکم بر ادبیات استان؛ ارتقای سطح مهارت‎های کلامی افراد شاعر؛ شناسایی و پرورش و تربیت شخصیت‌های جدید در حوزه ادبیات و شعر دفاع مقدس؛ افزایش توجه به ذخایر معنوی شعر و ادب در حوزه ادبیات پایداری و جلوگیری از فراموش شدن بخشی از هویت ایرانی اسلامی؛ تقدیر از اندیشه‎های برتر و شاعران فعال در این حوزه و… همگی از پیامدهای مثبت برگزاری جشنواره شعر دفاع مقدس و مقاومت است.

رسولی تأکید کرد: این جشنواره هرساله به همت اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس برگزار می‌شود و همه قالب‎‏های شعری از کلاسیک گرفته تا شعر نو را در بر می‌‎گیرد که شاعران با هر گرایش و سلیقه و سبک شعری می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند. موضوع مشترک این جشنواره «مضامین دفاع مقدس» است که شاعران را با هر نگرش و سلیقه‌ای با انواع سبک‌ها را به هم پیوند می‌دهد.

وی یادآور شد: حضور شاعران جوان و نوجوان که آینده‌سازان کشور و میراثداران فرهنگ و ادب این مرز و بوم هستند، در کنار پیشکسوتان عرصه شعر و ادب استان اتفاق نیک و میمونی بود که در این دوره شاهد آن بودیم.

رسولی بیان کرد: هر انسانی نسبت به حوادثی که بر میهن‎ش می‌گذرد، عکس العملی دارد و حرکتی از خود نشان می‌دهد. یکی به جنگ برمی‌خیزد و جانش را می‌دهد و شهید می‎شود. یکی به دفاع می‌پردازد و جانباز می‌شود، یکی هم سال‎‏ها بعد قلمش را برمی‌دارد و از جنگ و قهرمانانش می‌‎نویسد و شعر می‌گوید از حماسه‌های آن تا سیما و فضای جنگ را جاودانه کند در تاریخ این سرزمین.

دبیر علمی دوازدهمین جشنواره استانی شعر دفاع مقدس و مقاومت استان بوشهر تأکید کرد: دوران هشت سال دفاع مقدس برای هر ایرانی نه تنها بخشی از تاریخ کشورش که بخشی از هویت ملی اوست. از این‌رو، این جشنواره درصد است تا به زبان شعر که همان زبان هنر است، این هویت را برای نسل امروز بازنمایی کند؛ هویتی که بازگو کننده ایثار و ایستادگی، مقاومت و از خود گذشتن، عشق به میهن، دفاع از خاک، حفظ غرور ملی و… است.

وی ادامه داد: در این میان باید یادمان باشد، ما داریم برای نسلی اثری را تولید یا حمایت می‎کنیم که ممکن است جنگ را ندیده باشد و هشت سال ایستادگی را حس نکرده باشد. بنابراین این شعر باید به نسل بعد از جنگ و نسل حاضر، شناخت دقیقی از ابعاد مختلف دفاع مقدس را بدهد که ارزش‌های آن را بیان کند و موجب استمرار و حفظ این دستاوردها و ارزش‌ها بشود.

رسولی درباره ویژگی‌های شعر دفاع مقدس گفت: شعر دفاع مقدس در واقع بیان اندیشه و احساس یک شاعر در مورد میهن خویش است. پرداختن به میهن در شعر دفاع مقدس، موجب گسترش و ترویج اندیشه‌های میهن‌دوستی و مهرورزی به خاک و دفاع از آن خواهد شد.

دبیر دوازدهمین جشنواره استانی شعر دفاع مقدس و مقاومت استان بوشهر سپس به ارسال ۱۱۳ اثر از سوی شاعران هم‌استانی به دبیرخانه این رویداد اشاره و تصریح کرد: در نهایت با رأی هیئت داوری، ۱۵ اثر در هشت محور برگزیده شدند. باید اشاره کنم که ما در کنگره سراسری شعر دفاع مقدس و مقاومت نیز شاهد درخشش شاعران هم‌استانی بودیم که در این زمینه حیدر منصوری حایز رتبه اول کشوری و اصغر اکبری شایسته تقدیر شدند.

رسولی سپس برگزیدگان نهایی دوازدهمین جشنواره استانی شعر دفاع مقدس و مقاومت استان بوشهر را به این شرح معرفی کرد:

بخش عمومی: مقام اول و دوم: سیما نوذری و مقام سوم: راضیه راستی‌نسب

بخش دفاع مقدس: مقام دوم: فاطمه میرزایی و مقام سوم: به‌صورت مشترک سعید نوذری و زهرا تعجب

بخش طوفان‌الاقصی: مقام دوم: مسعود عرب‌زاده و مقام سوم: عقیل نجار

بخش دفاع مقدس و مضامین عاشورایی: مقام دوم: حدیث زنگنه و مقام سوم: محمدعلی نادری

بخش دفاع مقدس و کودک و نوجوان: مقام سوم: سیروس فتحی

بخش دفاع مقدس و و شهدای مدافع امنیت: مقام اول: تقیه زنگنه و مقام سوم: فاطمه میرزایی

بخش دفاع مقدس و عفاف و حجاب: مقام سوم: اصغر اکبری

بخش ایران قوی: مقام دوم: اصغر اکبری و مقام سوم: ابراهیم درویشی

به گزارش ایبنا؛ آیین پایانی دوازدهمین جشنواره استانی شعر دفاع مقدس و مقاومت استان بوشهر به دبیری زهرا شاعری با حضور مقامات استانی و لشکری در سالن جلسات صدا و سیمای مرکز بوشهر برگزار شد. همزمان با این مراسم، آیین پایانی جایزه ادبی یوسف نیز برگزار شد که برگزیدگان این رویداد بر اساس رای مصعب یحیایی، داور این رویداد به این شرح اعلام شد:

بخش بزرگسال: مقام دوم: کبری آذری با داستان «ناله شط»

بخش نوجوان: مقام دوم: امیرعلی گرامی با «داستان امید» و مقام سوم: آمنه طیبیان‌مجرد با داستان «نخ قرمز».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها