یکشنبه ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۷
نمایشگاه کتاب؛ باشگاه بزرگ فرهنگی

خراسان‌رضوی- نمایشگاه کتاب، هنوز هم نمایشگاه کتاب یک باشگاه بزرگ فرهنگی برای تأثیرگذاری در راستای رسیدن به اهداف تعیین کننده برای کشور است.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - علی جانفزا، رئیس مجتمع فرهنگی و کتابخانه امام رضا (ع) سبزوار: نمایشگاه کتاب برای هر اهل مطالعه مکانی است شیرین و دلپذیر و البته پر شور و حرارت و بسیار هم تأثیر گذار. بدون شک کتاب یک ابزار بسیار قدرتمند برای گفتمان سازی است به عنوان یکی از اصلی ترین مظاهر یک تمدن است. هر چه این ابزار و مخاطبان آن فراگیرتر، تأثیرگذاری آن بیشتر خواهد بود.

ابتکار برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب از اواسط دهه ۶۰ بوده و هر سال جا افتاده‌تر از سال قبل. یادم هست حدود ۱۰ سال بعد از افتتاحیه اولین دوره که دوران کارشناسی را تجربه می‌کردم تابلوی بزرگی در محوطه نمایشگاه بین المللی تهران با عنوان «نمایشگاه کتاب یک باشگاه بزرگ فرهنگی است» از مقام معظم رهبری جلوه‌گر می‌کرد خوب، شاید آن زمان به فراخور سن و دانش، عمق این سخن را درک نمی‌کردم ولی بعد از مدتی که زانوی شاگردی در محضر یکی از اساتید بر زمین می‌زدم ابعاد این سخن برایم وضوح بیشتری یافت.

طی این سال‌ها عناوین کتاب‌های منتشر شده و البته عرضه شده در ادوار نمایشگاه بین‌المللی کتاب به نوعی هدایتگر قشر اهل مطالعه که بدون شک قشری تأثیرگذار در هدایت کل جامعه دارند بوده و اولویت‌ها را به نوعی برای کشور تغییر می‌داد. هرچند در دوره کنونی نمی‌توان از تأثیرگذاری نوع جدیدی از مطالعه به نام فضای مجازی در هدایت افکار عمومی غفلت کرد ولی باز با فاصله زیاد رقیب جدید حریف رقیب جا افتاده و قدیمی نخواهد شد.

و اما نمایشگاه کتاب، هنوز هم نمایشگاه کتاب یک باشگاه بزرگ فرهنگی برای تأثیرگذاری به منظور رسیدن به اهداف تعیین کننده برای کشور است، با اینکه افزایش قیمت ملزومات تولید کتاب مانند بقیه اقلام سبد خرید خانوار بر گرده اصلی‌ترین جزء جامعه فشار می‌آورد ولی باز یارمهربان، همراه خیل عظیم جمعیت فرهیخته ایران عزیز است البته تلاش متولیان امر در حوزه اشاعه فرهنگ برای افزایش سرانه مطالعه می‌بایست بر مشکلات اقتصادی با اندیشیدن تدابیر لازم غلبه نماید که این تدابیر می‌تواند از تخصیص یارانه مناسب برای مخاطبان این رویداد مهم تا تخصیص بودجه برای تجهیز کتابخانه‌های موجود و افزایش فضای عمومی مطالعه باشد.

شعار امسال اما جهش تولید با مشارکت مردم است. چند سالی است که تأکید رهبر فرزانه انقلاب بر حل مشکلات اقتصادی و البته یگانه راه‌حل آن یعنی تولید و سازندگی است و امسال تأکید بر تولید با مشارکت آحاد مردم ایران اسلامی است.

حال باید گفت نقش کتاب و نمایشگاه بین‌المللی کتاب در این موضوع چیست؟ مخاطبان نمایشگاه کتاب قشری محدود نیستند و رویدادهای بعد از کرونا، مخاطبان این رویداد بزرگ فرهنگی را محدود به حاضران در پایتخت در این چند روز قرار نداده است. یک باشگاه بزرگ فرهنگی به گستره ایران اسلامی در ابتدای سال برای خط‌دهی به این خیل عظیم مخاطب. به نظر نگارنده متولیان امر از ناشران گرفته تا مدیران حوزه فرهنگی می‌توانند با برجسته‌نمودن آثار موجود و منتشر شده از یک سو و برگزاری نشست‌هایی با حضور صاحب‌نظران برای سرعت بخشی به موضوع جهش تولید با مشارکت مردم در عمق بخشیدن به شعار امسال نمایشگاه یعنی «بخوانیم و بسازیم» این موضوع را برای مخاطبان تأثیرگذار نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به خوبی تبیین و هم مطالبه مردم و هم اهتمام آحاد جامعه ایران عزیز را برای ساختن و البته ساختن توأم با جهش به نسبت سال‌های گذشته بیشتر و بیشتر نمایند.

به موازات نمایشگاه کتاب فضاهای مطالعه در سطح کشور نیز اعم از کتابخانه‌ها و کتابفروشی‌ها می توانند در عمق بخشیدن به این موضوع برای کسانی که امکان حضور فیزیکی در پایتخت را ندارند مثمر ثمر باشند و این شور و حرارت موجود در نمایشگاه را به مخاطبان خود در شهرها منتقل نمایند.

همانگونه که جهش تولید عبارتی کلی و فراگیر است و حجم عظیمی از کالا و خدمات را می‌تواند در بر بگیرد کانال فراگیر کتاب و کتابخوانی می‌تواند بر کیفی‌بخشی تولید نیز تأثیرگذار باشد. کیفیت بخشی که ما را به سوی برطرف نمودن مشکلات ناشی از یکی از اهرم‌های تأثیرگذار در تولید قدرت یعنی اقتصاد، یاری رساند. کیفیت بخشی که می‌بایست شقوق مختلف توسعه اعم از سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و تولیدات ناظر به هریک را مد نظر قرار دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط