یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۰
«ترنج و زیتون»؛ تأملات ریزبینانه درباره فلسطین

«ترنج و زیتون» اثری پیرامون مسئله فلسطین و عملیات طوفان‌الاقصی و علل و نتایج آن است که در آن جابری انصاری بحث و تأملاتی گسترده و ریزبینانه در این خصوص داشته است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ کتاب «ترنج و زیتون» به قلم دیپلمات کهنه‌کار ایرانی حسین جابری انصاری در واقع تأملاتی درباره جنگ غزه، فلسطین و اسرائیل است. جابری انصاری که به‌عنوان یک سیاستمدار و دیپلمات کهنه‌کار ایرانی، سال‌ها به‌عنوان کارشناس مسئول میز فلسطین، مشاور عربی و آفریقایی وزیر خارجه، رئیس گروه مطالعات خاورمیانه و خلیج فارس دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی و سخنگوی وزارت امور خارجه فعالیت داشته و تجربه و شناخت بسیاری از مسأله فلسطین دارد، در کتاب حاضر ماجرا را از اصل منازعه فلسطینی‌ها و رژیم صهیونیستی آغاز می‌کند و در فصول مختلف به شرح و بسط و چالش‌های آن می‌پردازد.

او در فصل دوم کتاب با عنوان «گفتارها / گفت‌وگوها» از طریق انتشار گفت‌وگوها و مناظره‌های خود با چهره‌های آشنای سیاسی، تلاش داشته مسیر شناخت مسئلۀ دیروز و امروز فلسطین و ابعاد پیرامون عملیات طوفان الاقصی را برای مخاطب ایرانی کاملاً تبیین و روشن نماید که در فهم مسئلۀ این روزهای فلسطین قابل تأمل است.

نویسنده در بخشی از مقدمه آغازین کتاب می‌نویسد: «یازده جستار و گفتار این کتاب در دوره چند ماهه پسا جنگ غزه و عملیات طوفان‌الاقصی، ارائه، و تنها جستار اول، سالی پیش‌تر از آن نوشته شده است.

در نام ترکیبیِ کتاب حاضر، زیتون به عنوان نماد فلسطین و ترنج نماد یکی از نقش‌ها و طرح‌های اصلی «فرش ایرانی» برگزیده شده است. فرش، نماد هنر ایران، و شهر زادگاه پدری نویسنده یعنی نایین است که در این کتاب، از روش بافتِ زمان‌برِ آن به عنوان رمزی نمادین برای تبیین راه آزادی فلسطین از اشغال صهیونیستی در چارچوب یک استراتژی بلند مدت و فرسایشی یاد شده است.» کتاب با بحث درخصوص منازعه فلسطین، طرح رفراندوم و کشاکش راه حل‌ها آغاز می‌شود و در فصل‌های بعدی به موضوعاتی مثل مدیریت معرکه استراتژیک با نگاه استراتژیک، درهم‌آمیزی دعواهای سیاست داخلی بامسأله فلسطین و در نهایت پس بحث‌ها و جستارنویسی‌های متفاوت و متنوع به موضوع فهم پروژه صهیونیسم و اسرائیل درپیوند بامسأله یهودی وسیاست غرب می‌پردازد. «ترنج و زیتون» که به تازگی روانه بازار کتاب شده را می‌وان به تمام علاقه‌مندان به حوزه مقاومت و مسئله فلسطین پیشنهاد کرد تا به قلم کسی که از نزدیک شاهد و درگیر این مساله بوده نگاهی جامع‌تر به موضوع فلسطین داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها