شنبه ۱۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۳
دشواری‌های داستان نسبت به خاطره‌نویسی در ادبیات دفاع مقدس

‌زنجان- یک نویسنده زنجانی معتقد است که در حوزه ادبیات دفاع مقدس نوشتن خاطره آسان‌تر از نگارش یک داستان است.

الهه موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که در ادبیات دفاع مقدس وجود دارد؛ نوشتن خاطرات شهدا و یا خانواده آنهاست.

وی با اشاره به اینکه در این نوع نگارش هر آنچه از طرف گوینده نقل شده به رشته تحریر درآمده وخاطره می‌شود، اضافه کرد: یکی از کتاب‌هایی که خود من درباره جنگ نوشتم نیز همین شرایط را داشت.

موسوی با تشریح مطالب طرح شده در کتاب «جنگ به روایت لبخند» افزود: البته این کتاب در قالب خاطرات طنز نوشته شده است که شامل خاطرات «احمد محمدی» یکی از رزمندگان دوران دفاع مقدس است.

وی با بیان اینکه خاطرات موجود در کتاب «جنگ به روایت لبخند» ماهیت طنز دارند، اضافه کرد: البته به لحاظ اینکه شخصیت‌های داستان افراد مطرحی به لحاظ جایگاه اجتماعی بودند؛ همه تلاش من در طول نگارش کتاب این بود که لطمه‌ای به لحاظ شخصیتی به آنها وارد نشود.

موسوی با اشاره به برخی از دشواری‌های کار خاطره نویسی برای نویسندگان این حوزه گفت: دست نویسنده در خاطره نویسی بسته است؛ چون گاهاً به علت برخی محدودیت‌ها این نوع کتاب‌ها دچار شعار زدگی می‌شود؛ که البته نقش راویان در این زمینه تاثیرگذار است چرا که یک بازنمایی واقعی از زندگی جانبازان و شهدا ندارند.

وی با اشاره به اینکه داستان نویسی نیز دارای دشواری‌های زیادی نسبت به خاطره‌نویسی است، گفت: با توجه به اینکه صفر تا صد نوشتن داستان به عهده نویسنده است؛ پس باید دقت زیادی در نگارش مطالب داشته باشد.

این نویسنده زنجانی گفت: در نوشتن داستان نویسنده باید آنقدر مطالب را حلاجی و زیر و رو کند تا مطلبی شسته و رفته تحویل مخاطب بدهد؛ چیزی که خواننده نیز به راحتی آن را درک کند.

وی از دیگر مشکلات نویسندگان را بحث ویراستاری کتاب عنوان کرد و افزود: خوشبختانه من در کتاب خود چندان با این مشکل رو به رو نبودم چرا که اگر مشکلات ویراستاری وجود داشته باشد؛ کتاب هم آسیب خواهد دید و مطلب آنطور که باید و شاید دیده نخواهد شد و قطعاً مورد پسند خواننده هم واقع نمی‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط