چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۰
سرانه تولید فاضلاب در ایران برای مصارف گوناگون چقدر است؟

سرانه تولید فاضلاب مقدار فاضلابی است که توسط هر فرد در طول روز تولید می‌شود و برای محاسبه آن، یک ضریب تقریبی به‌عنوان ضریب تبدیل آب به فاضلاب تعریف می‌شود؛ به‌طوری‌که درصدی از آب مصرفی تبدیل به فاضلاب و بخشی از آن هم برای اموری مانند آشامیدن، پخت‌وپز، آبیاری فضای سبز و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.

‌خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ سرانه تولید فاضلاب مقدار فاضلابی است که توسط هر فرد در طول روز تولید می‌شود و برای محاسبه آن، یک ضریب تقریبی به‌عنوان ضریب تبدیل آب به فاضلاب تعریف می‌شود؛ به‌طوری‌که درصدی از آب مصرفی تبدیل به فاضلاب و بخشی از آن هم برای اموری مانند آشامیدن، پخت‌وپز، آبیاری فضای سبز و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سرانه تولید فاضلاب

سرانه تولید فاضلاب مقدار فاضلابی است که توسط هر فرد در طول روز تولید می‌شود و برای محاسبه آن، یک ضریب تقریبی به‌عنوان ضریب تبدیل آب به فاضلاب تعریف می‌شود؛ به‌طوری‌که درصدی از آب مصرفی تبدیل به فاضلاب و بخشی از آن هم برای اموری مانند آشامیدن، پخت‌وپز، آبیاری فضای سبز و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. مقدار ضریب تبدیل آب به فاضلاب را می‌توان بین ۷۰ تا ۹۰ درصد در نظر گرفت؛ بنابراین، به‌طور میانگین می‌توان گفت که حدود ۸۰ درصد از آب مصرفی به فاصلاب تبدیل می‌شود. متوسط سرانه مصرف آب در کشور ایران در جوامع شهری بین ۱۵۰ الی ۲۲۰ و در روستاها بین ۸۰ الی ۱۲۰ لیتر در روز است.

انواع مصرف آب

به‌طور کلی، آب در شهرها به سه گونه مصرف می‌شود که عبارت‌اند از مصرف خانگی، مصرف صنعتی و مصرف همگانی. در ادامه در مورد هریک توضیحاتی را ارائه می‌دهیم:

مصرف خانگی

مصارف خانگی آب شامل پخت و پز، آشامیدن، شستن ظرف، استحمام، دستشویی، لباس‌شویی و… است. میزان مصرف خانگی آب به مقدار جمعیت شهر و میانگین مصرف شبانه‌روزی هر نفر بستگی دارد؛ همچنین در شهرهای بزرگ که مردم توجه بیشتری به بهداشت داشته و معمولاً ازنظر مالی در وضعیت بهتری هستند، میزان مصرف روزانه آب بالاتر است. مقدار آب مصرفی ایده‌آل برای مصرف خانگی در ایران، برابر با عددی بین ۷۵ تا ۱۵۰ لیتر در شبانه‌روز است. این عدد نشان می‌دهد که بخش قابل توجهی از سرانه تولید فاضلاب در کشور، به مصارف خانگی تعلق دارد.

مصرف صنعتی

مصارف صنعتی در سه گروه کلی قرار می‌گیرند که این گروه‌ها عبارت‌اند از:

کارگاه‌های کوچک مانند قصابی‌ها، نانوایی‌ها، آرایشگاه‌ها، قنادی‌ها و… که مصرف آب آن‌ها باتوجه‌به نیاز مردم شهر و همچنین تعداد کارکنان کارگاه تعیین می‌شود.

کارخانه‌های بزرگ که از آب برای انجام کارهایی مانند خنک کردن موتورها، تولید فرآورده‌های کارخانه و… استفاده می‌کنند.

موسسه‌های دامداری که برای نگهداری از دام‌های بزرگ مانند گاو، اسب و… بین ۵۰ الی ۸۰ لیتر آب و برای نگهداری دام‌های کوچک مانند بز، گوسفند و… بین ۱۰ الی ۲۰ لیتر آب در طول شبانه‌روز مصرف می‌کنند.

مصرف همگانی

نوع دیگری از مصرف آب، مربوط به مصرف همگانی است. این مورد نیز به‌نوبه خود بر میزان تولید فاضلاب اثرگذار بوده و بخش قابل توجهی را به خود اختصاص می‌دهد؛ اما مصرف همگانی آب چه مصارفی را شامل می‌شود؟ این نوع از مصرف آب شامل مصرف سازمان آتش‌نشانی، مصرف داخلی تأسیسات سازمان آب و همچنین تلفات آب است.

سرانه مصرف آب در ایران برای مصارف مختلف

کشاورزی بیشترین میزان مصرف آب را داشته و این مسئله موجب نگرانی مردم و مسئولین کشور شده است. یکی از بهترین روش‌ها برای حل این مشکل، تغییر روش‌های آبیاری و استفاده از آبیاری قطره‌ای است؛ همچنین امروزه از پساب نیز برای آبیاری اراضی کشاورزی استفاده می‌شود. پساب‌های تولیدشده در بخش‌های صنعتی و بهداشتی دارای مقادیر زیادی از مواد آلی مانند فسفر بوده و به‌عنوان کود هم ایفای نقش می‌کنند. واحدهای صنعتی و کارخانجات گوناگون از دیگر مصرف‌کنندگان آب بوده و درنتیجه، سهم مهمی در سرانه تولید فاضلاب دارند. آب مصرفی در بخش‌های مختلف کارخانجات، حاوی مواد شیمیایی متنوع بوده که می‌توان از طریق تصفیه صحیح، کیفیت آن را بهبود بخشید و برای مصارف مختلف از آن استفاده کرد.

پکیج تصفیه فاضلاب چیست؟

پکیج تصفیه‌کننده فاضلاب، سیستمی است که به‌منظور تصفیه فاضلاب تولیدشده از منابع مختلف طراحی شده و آلاینده‌های شیمیایی، فیزیکی و بیولوژیکی را از فاضلاب حذف می‌کند. البته نوع و کیفیت فاضلاب ورودی به این پکیج‌ها با یکدیگر متفاوت است که بسته به این تفاوت، طیف گسترده‌ای از فرآیندهای تصفیه مانند غربالگری، تصفیه بیولوژیکی، ته‌نشینی و ضدعفونی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

باتوجه‌به بالا بودن سرانه تولید فاضلاب در کشور، این روش می‌تواند نقش بسیار مهمی در کنترل بحران کم‌آبی ایفا کند. نحوه عملکرد این پکیج‌ها به این صورت است که فاضلاب ورودی پس‌از عبور از بخش‌های مختلف دستگاه و حذف آلاینده‌های آن، در مرحله آخر به سطح مطلوبی از کیفیت رسیده و قابل استفاده مجدد یا بازگرداندن به محیط‌زیست می‌شود.

معرفی پکیج تصفیه فاضلاب انسانی و نحوه عملکرد آن

فاضلاب انسانی به فاضلابی گفته می‌شود که توسط فعالیت‌های انسانی مانند استحمام، شستشوی لباس، شستن ظروف، سرویس بهداشتی، دفع زباله و… تولید می‌شود. این نوع فاضلاب اغلب حاوی مقادیر کمی از آلاینده‌هاست؛ اما همین مقدار کم نیز می‌تواند اثر قابل توجهی بر محیط‌زیست و سلامت انسان‌ها داشته باشد. باتوجه‌به اهمیت این موضوع، امروزه استفاده از پکیج تصفیه فاضلاب به‌طور چشمگیری افزایش یافته است.

تا اینجا دریافتید که باتوجه‌به بالا بودن سرانه تولید فاضلاب در ایران، استفاده از پکیج تصفیه فاضلاب انسانی می‌تواند به‌عنوان راهکاری برای مبارزه با کم‌آبی شناخته شود؛ اما سوالی که ممکن است برای شما پیش بیاید این است که پکیج تصفیه فاضلاب انسانی به چه صورت عمل می‌کند؟

سرانه تولید فاضلاب در ایران برای مصارف گوناگون چقدر است؟

در این بخش، مهم‌ترین ویژگی‌های رایج این دستگاه را معرفی کرده و در مورد نحوه عملکرد آن اطلاعاتی ارائه داده‌ایم:

تصفیه اولیه: این مرحله شامل حذف فیزیکی مواد جامد بزرگ و زباله از فاضلاب است. این فرآیند از طریق غربالگری و ته‌نشینی انجام می‌شود و تصفیه اولیه نام دارد.

تصفیه ثانویه: در این مرحله، فاضلاب با استفاده از فرآیندهای بیولوژیکی برای تجزیه و سپس حذف مواد آلی و مواد مغذی مورد تصفیه قرار می‌گیرد.

تصفیه سوم: مرحله‌ای که به آن تصفیه سوم گفته می‌شود، در برخی موارد برای پرداخت بیشتر فاضلاب و حذف ناخالصی‌های باقیمانده از آن مورد اجرا قرار می‌گیرد.

فیلتراسیون: بسیاری از پکیج‌های تصفیه فاضلاب انسانی شامل فیلترهایی به‌منظور حذف ذرات ریز و همچنین باکتری‌ها از فاضلاب هستند؛ زیرا سرانه تولید فاضلاب در کشور نشان داده که این باکتری‌ها به‌طور فراوان در فاضلاب وجود دارند.

گندزدایی: برای اطمینان از ایمن بودن فاضلاب تصفیه‌شده، اغلب این سیستم‌ها شامل مرحله گندزدایی هستند.

نظارت و کنترل: دستگاه‌های جدید و مدرن تصفیه معمولاً شامل سیستم‌های نظارت و کنترل هستند. به‌این‌ترتیب، می‌توان در مورد اجرای صحیح فرآیند تصفیه اطمینان حاصل کرد.

طراحی فشرده: طراحی پکیج‌های تصفیه فاضلاب انسانی به‌صورت کاملاً جمع‌وجور بوده و نصب آن‌ها نیز بسیار ساده است. این ویژگی، امکان استفاده آسان از این وسیله در مناطق مختلف را فراهم کرده است.

مصرف کم انرژی: بسیاری از پکیج‌های مدرن تصفیه فاضلاب، با بهره‌مندی از فناوری‌های پیشرفته به‌منظور به حداقل رساندن مصرف انرژی و همچنین کاهش هزینه‌های عملیاتی طراحی شده‌اند.

وجود چنین ویژگی‌هایی به‌شدت حائز اهمیت بوده و باعث عملکرد هرچه بهتر پکیج تصفیه‌کننده فاضلاب می‌شود.

سرانه تولید فاضلاب در ایران برای مصارف گوناگون چقدر است؟

تأمین آب شیرین برای مردم، یکی از مسائل بسیار مهم در سراسر جهان است؛ دراین‌میان، کشور ایران ازجمله کشورهایی است که با مشکل کم‌آبی مواجه بوده و این موضوع باعث شده تا استفاده از فاضلاب تصفیه‌شده به‌عنوان راهکاری برای مبارزه با بحران کم‌آبی موردتوجه قرار گیرد. در این مطلب، ابتدا در مورد انواع مصرف آب و سرانه تولید فاضلاب مطالبی را مطرح کردیم و سپس پیرامون استفاده از سیستم تصفیه فاضلاب توضیحاتی ارائه دادیم...

بهترین مرجع برای خدمات تصفیه فاضلاب

در این مقاله، سرانه تولید فاضلاب در ایران را بررسی کرده و در مورد پکیج تصفیه‌کننده فاضلاب انسانی اطلاعاتی ارائه دادیم. امروزه باتوجه‌به بحران کم‌آبی، استفاده از پکیج‌های تصفیه‌کننده فاضلاب رواج یافته است. اگر شما هم در جستجوی چنین پکیجی هستید، پیشنهاد می‌کنیم شرکت فنی مهندسی تمدن تصفیه ایرانیان را انتخاب کنید. این شرکت در زمینه آب و فاضلاب و سایر حوزه‌های زیست‌محیطی مشغول به فعالیت بوده و با تکیه بر فناوری روز دنیا، خدمات باکیفیتی را ارائه داده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

تازه‌ها