سه‌شنبه ۷ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۲
نگارش سند فرهنگ نوجوان و تربیت مربی در کانون پرورش فکری همدان

همدان - مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان گفت: اجرای طرح هما، نگارش سند فرهنگ نوجوان و تربیت مربی در سال ۱۴۰۳ برنامه‌ریزی شده است‌.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در همدان، معصومه ابراهیمی‌هژیر صبح سه‌شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امسال فعالیت‌های کانون در سه محور مرکزمحوری، مخاطب‌محوری و نوجوان‌محوری تعریف شده است.

وی با بیان اینکه از اسفند سال گذشته برنامه‌های مجموعه را با تمرکز بر روی این سه محور خصوصاً نوجوان‌محوری تعریف کرده‌ایم افزود: که البته این گزاره به معنی عدم توجه به کودک نیست بلکه می‌خواهیم برنامه‌های شاخص و خلاقانه برای جذب نوجوانان و استفاده از ظرفیت آنها انجام دهیم.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همدان استفاده از ظرفیت نوجوانان در مراکز و اعطای مسئولیت به آنها را برای پویایی برنامه‌های فرهنگی - هنری و ادبی کانون بسیار موثر دانست و گفت: همدان نوجوانان مستعدی در رشته نقاشی؛ داستان‌نویسی و شعر دارد که هر ساله رتبه‌های خوبی را در مسابقات بین‌المللی و ملی کسب می‌کنند.

وی با اشاره به امر رهبری در جهش تولید با مشارکت مردم افزود: نگارش سند فرهنگ نوجوان در راستای تولید ثروت در دستور کار کانون پرورش فکری است که برای نگارش آن اتاق فکری با حضور اساتید و فعالان حوزه نوجوان تشکیل شد و با برگزاری جلسات منظم و استفاده از نظرات بزرگان با توجه به چالش‌های استان تا رسیدن به سند اجرایی برای نوجوانان ادامه خواهد داشت.

ابراهیمی‌هژیر با اشاره به طرح هما گفت: این طرح مخفف هویت ملی - اسلامی در راستای تقویت هویت ایرانی و دینی کودکان و نوجوانان و نیز تقویت باور و امیدآفرینی در آنها در میان هیاهوی دشمن برای ناامید کردن نسل امروز تعریف شده است.

وی ادامه داد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان با توجه به اهداف تعریف شده و در راستای سرمایه‌گذاری بر روی کودکان و نوجوانان اقدام به نام‌گذاری ایام هفته و انجام فعالیت‌ها براساس نامگذاری صورت گرفته با هدف توجه به معنویات و بالا بردن سطح اطلاعات اعتقادی و مذهبی مربیان و اعضا کرده است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان تصریح کرد: لازمه اجرای هر یک از برنامه‌ها در ایام هفته توسط مربیان و مدیران مراکز نیازمند مطالعه و کسب آگاهی در خصوص برنامه‌های همان روز است تا با علم و دانش در مرکز حاضر شده و تبیین کودکان، نوجوانان و والدین آنها به درستی انجام گیرد از این رو دوره تربیت مربی را به صورت ویژه برای مربیان طرح‌ریزی کرده‌ایم که از اواخر فروردین اجرا خواهد شد.

وی در تشریح طرح هما گفت: برای مثال شنبه روز شهدا، نامداران، قهرمانان، پهلوانان، دانشمندان، مفاخر و … است که اولویت با شخصیت‌های معاصر و بومی استان بوده تا کودکان و نوجوانان مفاخر و بزرگان استان خود را در همه بخش‌ها و رشته‌ها بشناسند.

ابراهیمی‌هژیر افزود: یکشنبه روز تدبر و قصه قرآنی است که باید از کتاب‌ها و منابع موجود در مراکز کانون استفاده شود که کودکان و نوجوانان نقش اصلی را در ارائه مطالب دارند.

وی ادامه داد: دوشنبه روز بازی و کاردستی بوده که در این روز مربیان و اعضا به انجام بازی‌های خلاقانه پرداخته و از اعضا می‌خواهد هر بار یک بازی جدید با خود به کانون بیاورند و این برای رهایی آنها از دنیای مجازی بازی‌های رایانه‌ای و ایجاد ارتباط را گروه همسال خود است و نیز برای افزایش مهارت و دست‌ورزی باید یک کاردستی خلاقانه با توجه به هر آنچه در محیط اطراف خود می بینند، بسازند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان به سه‌شنبه‌های مهدویت در راستای آشنایی کودکان و نوجوانان با موضوع موعود و امام زمان (عج) و چهارشنبه امام رضایی اشاره و اظهار کرد: پنج شنبه روز فیلم و انیمیشن و نیز تمرین گروه سرود و نمایش خلاق در کانون است که به جدیت در سال جار یپیگیری خواهد شد.

وی به اجرای طرح فابک (فلسفه اسلامی برای کودکان) اشاره و خاطرنشان کرد: این یک طرح کشوری است که باید در استان‌ها اجرا شود و هدف از این طرح تقویت قوه تفکر و خردورزی در کودکان و نوجوانان است و برای اجرای آن و آموزش مربیان در مرحله اول و سپس کودکان و نوجوانان با چند تن از اساتید دانشگاهی رایزنی صورت گرفته که در ماه پیش رو دوره‌های ان برگزار خواهد شد.

ابراهیمی‌هژیر بیان کرد: امسال در استان همدان شهید تقی بهمنی به عنوان شهید شاخص و خانم دباغ به عنوان بانوی تأثیرگذار و مبارز انقلابی نامگذاری معرفی شدند و کانون تا برگزاری کنگره خانم دباغ در مراکز برنامه‌هایی را تدارک دیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها