دوشنبه ۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۱
«فرصت‌هایی از ماه خدا» در کتابخانه نبی اکرم (ص)؛ از حضور تا معرفی کتاب در مسجد

هرمزگان - مسئول کتابخانه عمومی نبی اکرم (ص) پارسیان گفت: فعالیت‌های سال جدید در کتابخانه‌های پارسیان با عنوان «فرصت‌هایی از ماه خدا» در کتابخانه نبی اکرم (ص) اجرا شد.

حلیمه روشن زاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بندرعباس، از فعالیت‌های سال نو شامل حضور کتاب در مسجد، معرفی کتاب طنابی از آتش، طراحی بسته مطالعاتی رمضان و معرفی کتاب «فرصت‌هایی از ماه خدا» خبر داد.

حضور کتاب در مسجد

روشن زاده ادامه داد: به همت مسئول کتابخانه عمومی نبی اکرم (ص) پارسیان، با قصه گویی از داستان من تشنه هم، حضور کتاب در مسجد در ماه مبارک رمضان در بین کودکان تجربه شد.

وی گفت: من تشنه هم برگرفته از کتاب سالی که باران نبارید از مجموعه کتاب قصه‌های خیلی قشنگ نوشته محمود پوروهاب به تصویرگری حمیدرضا بیدقی و از انتشارات محراب قلم است.

کتاب طنابی از آتش

کتابدار کتابخانه عمومی نبی اکرم (ص) اضافه کرد: نشست معرفی کتاب طنابی از آتش نوشته محمد رضا سرشار به تصویرگری ایرج خان باباپور در این کتابخانه انجام شد.

او با اذعان به اینکه طنابی از آتش، داستان سوره لهب (مسد) از انتشارات سوره مهر و داستانی براساس این سوره قرآنی و دشمنی ابولهب با پیامبر اکرم (ص) است، گفت: در این داستان «ابولهب» عموی پیامبر اسلام و همسرش «ام جمیل» بر ضد اسلام و برای اذیت و آزار مسلمانان تلاش می‌کردند. ابولهب گمان می‌کرد دارایی‌اش او را از دوزخ می‌رهاند اما خداوند با نزول سوره مسد بر پیامبر اثبات کرد که برافروختن آتش کینه‌توزی و دشمنی در میان مردم خرمن محبت را به آتش می‌کشد و رشته دوستی را پاره می‌کند و عاقبتی جز آتش ندارد.

مسئول کتابخانه نبی اکرم پارسیان ادامه داد: بارها و بارها در روایت‌های دینی و احادیث امامان نقل شده، هر سوره دارای یک شأن نزول است و علاوه بر آن هر کلمه و حتی هر حرف قرآن خیر و برکت مخصوص به خود را دارد.

وی افزود: محمدرضا سرشار تلاش کرده با معرفی هر سوره و ذکر شأن نزول آن، هر آیه را از نظر فضیلتش نیز مورد بررسی قرار دهد. همچنین سرشار کوشیده تا با بیانی ساده و روان شأن نزول سوره لهب (مسد) را برای نوجوانان توضیح دهد. زبان روایی و داستانی این کتاب موضوع را برای نوجوانان جذاب‌تر کرده است.

طراحی بسته مطالعاتی رمضان

حلیمه روشن زاده در ادامه گفت: کتاب‌های ره توشه ماه رمضان، نویسنده عباس عزیزی؛ مراقبات ماه رمضان، نویسنده محمد محمدی ری شهری؛ اخلاق روزه، نویسنده امام موسی صدر؛ سینای نیاز، نویسنده جواد محدثی؛ اسرار ماه رمضان، نویسنده محمدتقی فیاض‌بخش؛ به عنوان بسته مطالعاتی رمضان از سوی کتابخانه عمومی نبی اکرم (ص) پارسیان معرفی شد.

معرفی کتاب «فرصت‌هایی از ماه خدا»

کتابدار کتابخانه نبی اکرم (ص) د ر بخش دیگری از گفت‌وگو توضیح داد: «فرصت‌هایی از ماه خدا» نوشته محمد مهدی فجری، انتشارات بوستان کتاب قم، توسط حلیمه روشن زاده معرفی شد.

او با اشاره به اینکه کتاب فرصت‌هایی از ماه خدا» می‌گوید: عمر انسان مجموعه‌هایی از فرصت‌ها است که در مهلتی کوتاه در اختیار انسان قرار گرفته است و ماه مبارک رمضان، طلایی ترین این فرصت‌ها است، اضافه کرد: نکته مهم آن‌که بهره‌گیری صحیح و کامل از این فرصت‌های مغتنم، تنها زمانی مُیسر است که انسان این ماه را بشناسد و معرفتی درست و عمیق نسبت به آن داشته باشد.

روشن زاده نیز اعلام کرد: به لطف الهی در آستانه ماه مبارک رمضان کتاب فرصت‌هایی از ماه خدا» به چاپ رسید تا بیش از پیش ما را با این فرصت‌ها آشنا ساخته و به ما کمک کند که به بهترین صورت از آن بهره جوییم.

این کتابدار هرمزگانی گفت: این کتاب در فصل اول به عظمت ماه رمضان پرداخته است. در بخش دوم ویژگی‌هایی از ماه رمضان همچون: میزبان، میهمان، شب قدر و … پرداخته است.

وی ادامه داد: در فصل بعد به فرصت‌های این ماه پرداخته و آثار و برکات روزه را به همراه اعمال شب قدر معرفی کرده است. آثار اعمالی همچون ارتباط با خدا، ماه محاسبه، توجه به فقرا، تمرین اراده، تمرین اخلاق اجتماعی و … را مورد بررسی قرار داده است.

این چهره فرهنگی اذعان داشت: در فصل آخر نیز به معرفی مناسبت‌های ماه رمضان نظیر: آشنایی با حضرت خدیجه (س)، امام حسن (ع)، امام علی (ع) و روز جهانی قدس پرداخته شده است.

مسئول کتابخانه نبی اکرم پارسیان در پایان گفت: در انتها نیز به نتیجه گیری کلی پرداخته است. در بخشی از این کتاب آمده است: انسان باید از فرصت های ماه رمضان به خوبی استفاده کرده و گذشته ها را اصلاح نماید و توشه یک سال پیش رو را از این خوان گسترده بردارد. اگر قبل و بعد از این ماه تفاوتی در اعمال و اخلاق و کردار به وجود نیامد، علامت آن است که بهره فرد از این ماه فقط گرسنگی و تشنگی بوده است.

به گزارش ایبنا، پارسیان، غربی ترین شهرستان هرمزگان هم مرز با استان بوشهر و فارس است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها