شنبه ۱۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۸
شناخت دریچه‌های فلسفی هنر

کتاب «گذری به زیبایی» نوشتهٔ رضا علی‌پور به همت انتشارات پله با ۲۴۴ صفحه به قیمت ۱۹۴ هزار و ۵۰۰ تومان منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ کتاب «گذری به زیبایی؛ مجموعه مقالات» نوشتهٔ رضا علی‌پور به همت انتشارات پله در نوبت اول با ۲۴۴ صفحه به قیمت ۱۹۴ هزار و ۵۰۰ تومان منتشر شده است.

کتاب «گذری به زیبایی؛ مجموعه مقالات» با موضوع زیبایی‌شناسی و مقالات، خطابه‌ها گردآوری شده است. این کتاب مجموعه‌ای از مقالاتی با موضوعات مرتبط با هنر و زیبایی‌شناسی و برخی از متفکران مربوطه در حوزه هنر و زیبایی به نگارش درآمده است.

این کتاب با مباحث کوتاه تلاش بر این دارد گامی کوتاه در جهت شناخت مفاهیم هنر و زیبایی نزد متفکران غرب و شرق بردارد. به همین منظور با نگاه ویژه به بازاندیشی زیبایی و گسترش آن به زندگی واقعی و همچنین درک این نکته که زیبایی‌شناسی پدیده‌ای نوگرا در هنر مدرن است، مسیری هم سو با موضوعات و نظریات غالب در هنر با عنوان زیبایی خواهد داشت.

آنچه نویسنده در مقدمهٔ کتاب از مفهوم هنر و اثر هنری بیان کرده این چنین است: «معنای هنر، اثر هنری و چیستی آن از دیرباز در حوزه فلسفه رایج بوده است و اندیشمندان بسیاری از هنر و زیبایی و سود و زیان آن نوشته‌اند. باید توجه داشت که هنر نزد مردم روزگاران پیشین با آنچه ما امروزه هنر می‌نامیم تفاوتی آشکار دارد. در نظر آن‌ها مهارت و توانایی تولید فرآورده‌های مصنوعی قابل‌تفکیک و تمایز از آفرینش هنری نبوده است. در گذر زمان مفهوم هنر و معیار اثر هنری همواره پذیرای اندیشه‌های اندیشمندان و منتقدان بوده است. درگذشته معنای هنر و اثر هنری در فرهنگ ایران با مفهوم آن در فرهنگ غرب تفاوت بسیاری داشته و البته امروزه هنر می‌خوانیم ریشه در نگرش‌ها و مکاتب غربی دارد.»

نویسنده در مقدمه‌ای با بیان مسئله در باب این کتاب مسائل «شهود» و «حضور» را مطرح می‌کند و زیبایی‌شناسی را ذیل مجموعه مسائل فلسفه معنا می‌بخشد. وی معتقد است: «در بسیاری از موارد واژهٔ «شهود» با واژهٔ «حضور» به یک معنا به کار می‌رود و گاهی به‌جای یکدیگر استعمال می‌شود. «شهود» از ریشهٔ «شهد» مشتق شده که به معنای حضور است و حضور از ریشهٔ «حضر» در مقابل غیبت به کار می‌رود. هر گاه شهود و حضور به یک معنا گرفته شوند؛ معنای مقابل این دو غیبت است».

آنچه در این کتاب در عناوین مقالات قابل‌اهمیت است: مسئلهٔ شهود در درک و آفرینش اثر هنری است که با بررسی آن در شکل‌گیری اثر هنری و از همه مهم‌تر شهود مخاطب در درک اثر هنری بر اساس نظرات و آرای «ایمانوئل کانت» در نقد خرد محض و تأکیدش بر شهود حسی بیان می‌شود.

نویسنده با عنوان‌کردن دو پرسش نظریات و پاسخ‌هایی را در مقابله با بیان زیبایی‌شناسی و مطرح‌کردن بیانات فلاسفه در این باب مطرح می‌کند.

پرسش اصلی نویسنده برای نگارش این کتاب چنین است:

۱- آیا در خلق و آفرینش اثر هنری شهود نقشی اساسی دارد؟ یا به عبارتی دیگر آیا اثر هنری محصول کشف و شهود است یا تفکر؟

۲- آیا شهود در آثار هنری بر اساس آرای و نظرات کانت در درجهٔ اول (نقد عقل محض) قابل‌قبول است؟

این کتاب با بیان عقیده و نظرات فلاسفه‌ای چون کانت، هگل، هوسرل و. سعی بر این داشته مبحث شهود و حضور را در باب واژهٔ زیبایی‌شناسی بگنجاند و معنا ببخشد. به همین منظور این با تحلیل واژه شهود در ساختار معرفتی کانت و رسیدن به شهود هنری بر مبنای آن به شیوهٔ توصیفی - تحلیلی و همچنین بهره از کتاب‌ها و مقالات مرتبط با موضوع به تحلیل برخی از داده‌ها پرداخته است.

این کتاب برای هنرجویان و هنروران هنر و فلسفه مناسب و قابل‌استفاده می‌باشد و از آن می‌توانند به‌عنوان منبع کوچک و مختصری از این عنوان بهره کافی داشته باشند.

کتاب «گذری به زیبایی؛ مجموعه مقالات» نوشتهٔ رضا علی‌پور در نوبت اول با ۲۴۴ صفحه به قیمت ۱۹۴ هزار و ۵۰۰ تومان از انتشارات پله منتشر و در بازار کتاب به فروش می‌رسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها