یکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۷
نخستین «سالنامه خوشنویسی قزوین» منتشر شد

قزوین ـ نخستین «سالنامه خوشنویسی قزوین» با هدف معرفی مفاخر و نامداران هنر خوشنویسی استان قزوین به کوشش محسن دانشگرنژاد منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قزوین، نخستین «سالنامه خوشنویسی قزوین» با انتشار ۷۹ اثر خوشنویسی از خوشنویسان قزوین به همراه ۹ قطعه خط از خوشنویسان متقدم قزوینی و در مجموع ۸۸ اثر خوشنویسی در قالب‌های قطعه، کتابت، سیاه مشق، چلیپا، سطر و خط تزئینی از خطوط نستعلیق، شکسته نستعلیق، ثلث، نسخ، کوفی و خط خیال که ابداعی احمد ابوطالبیان است در دسترس علاقه مندان قرار گرفت.

از ۷۹ خوشنویس معاصر قزوینی که در این سالنامه نام و اثرشان آمده است، تعداد ۶ خوشنویس شامل ابوالحسن محصص مستشاری، ابراهیم بوذری، محمدرضا قنبری، نصرالله یزدی، احمد کامکاری و فریده شجاعی در قید حیات نیستند و زادروز و روز درگذشتشان در این سالنامه درج شده است.

۷۳ خوشنویس دیگر دارای مدارک استادی و فوق ممتازند و در حال حاضر در جریان خوشنویسی استان قزوین حضور دارند و دست به قلم هستند. ۲۱ خوشنویس قزوینی دارای مدرک استادی و باقی خوشنویسان دارای مدرک فوق ممتاز هستند.

در مقدمه سالنامه نیز تاریخچه مختصری از هنر خوشنویسی ایران از دوره ساسانیان تا معاصر و همچنین تاریخچه مختصر انجمن خوشنویسان ایران و تاریخچه مختصر انجمن خوشنویسان قزوین نوشته شده و روسای انجمن خوشنویسان قزوین با ذکر مدت دوره مسئولیتشان در این انجمن، درج شده است.

از شخصیت‌های فرهنگی و ادبی معاصر قزوینی که در قید حیات هستند زادروز جواد مجابی شاعر و طنز پرداز، بهاالدین خرمشاهی نویسنده و حافظ پژوه در این سالنامه درج شده و مفاخر قزوینی مانند علامه محمد قزوینی، عماد الکتاب قزوینی، شهید عباس بابایی، آیت‌الله محمود طالقانی، احسان اشراقی، محمد دبیرسیاقی، ابوالحسن اقبال آذر قزوینی، قاسم انصاری، آیت‌الله ابوالحسن رفیعی قزوینی، عارف قزوینی و علی‌اکبر دهخدا در سالنامه با درج زادروز و روز درگذشت یاد شده‌اند.

«سالنامه خوشنویسی قزوین» با هزینه شخصی محسن دانشگرنژاد و با قیمت ۱۳۰ هزار تومان و با تیراژ ۱۱۰۰ نسخه منتشر شده و محمد برین نیز بخش گرافیکی سالنامه را بر عهده داشته است.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی اکبری زنجان IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
    ایده خوبی که امیداست دراستانهای دیگرهم اجرابشه سپاس
  • حسین فلاحیان US ۰۶:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۸
    سلام ضمن سپاسگزاری از زحمات تک تک عزیزانی که در تهیه این سالنامه نقش داشته اند خواهان خرید یک جلد آنرا دارم .
  • حمیده IR ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۸
    چطور میتونم سالنامه سفارش بدم
  • فروغ مقدمی IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۸
    چطوری میشه تهیه کرد
  • عبدالناصر بنافتی IR ۰۷:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۹
    بسیار عالی،، لطفا 1 جلد برام ارسال کنید
  • علیرضا ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۹
    سلام . بنده خودم مقیم قزوین هستم چطوری میتونم این اثر فاخر رو تهیه کنم . باور کنید عاشق خط و هنر و خطوط مرزهای ایرانم . لطفا راهنمایی بفرمایید. خداقوت به همه اساتید و روح رفتگان شاد و آنهایی که در قید حیات هستند در سلامت برکت عزت خط بطلان بر سیاه دلان روزگار زنند
  • محمدتقی شکری IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۱
    سلام میشه این سالنامه را دریافت کرد، ازکجا و چگونه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها