شنبه ۴ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۴
فضا و طبیعت در نقاشی ژاپنی برای همگان یکسان نیست

فضا بی‌نهایت در ذهن هنرمند جای دارد و حد و مرزی در آن وجود ندارد.

سرویس هنر خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): کتاب «نقاشی در ژاپن» به نویسندگی پدرام حکیم‌زاده از انتشارات شهر پدرام در نوبت اول ۱۴۰۲ با ۱۰۰۰ نسخه منتشر و وارد بازار کتاب شد.

این کتاب با موضوع نقاشان ژاپنی و زمینه و موضوع نقاشی در ژاپن به‌خصوص طبیعت در ژاپن به نگارش درآمده است. پدرام حکیم‌زاده به‌عنوان نویسنده در این کتاب به مفهوم طبیعت در هنر مشرق‌زمین پرداخته است. وی در ابتدا طبیعت را به طور خاص و مجزا معنا تعریف کرده است و در بخش‌های دیگر طبیعت را در کوتاه‌ترین شعر ژاپنی، طبیعت در هنر مشرق‌زمین، طبیعتاً در تفکر غربی و طبیعت در دین ژاپن بررسی کرده است.

در ادامه فهرست کتاب «نقاشی در ژاپن»، سیماهای فرهنگ ژاپنی، روند دوگانه هنر ژاپنی، طبیعت در آیین بودا، چای‌خانه، دوگونه باغ و دو گونه نگاه، مفهوم سنگ بودن و زیبایی‌شناسی در ژاپن بررسی می‌شود. همچنین نویسنده به تاریخ نقاشی در ژاپن که شامل سبک یاماتوئه، اماکیمونو نقاشی بر طومار، تاریخ اماکیمونو، تکنیک‌های اماکیمونو در مکاتب کانو، رینپا، شیجو و نقاشی اوکیوئه پرداخته است. نویسنده در انتهای کتاب با معرفی، تعریف و بررسی آثار نقاشانی چون کاتسوشیکا هو کوسای، اوتاگاوا هیروشیگه، هیروشی یوشیدا، اوگاتا کورین، تاکاشی موراکامی، یایویی کوساما و تتسویا ایشیدا بحث نقاشی در ژاپن را به اتمام می‌رساند.

نویسنده در ابتدای کتاب تعریفی از طبیعت بدین گونه داشته است: طبیعت بخشی از فضای بی نهایت گسترده شده یا بی نهایت فضا است. برای مردم عادی یا همگان "ناهنرمند" فضا همان هوایی است که تنفس می‌کنند، ولی برای هنرمند نه آن هوای تنفس شنونده است و نه آنچه در واژه‌نامه‌ها و واژه‌شناسی از آن سخن می‌رود. فضا، بی نهایت ذهن هنرمند است که برای آن توصیف و توضیح ویژه و مشخصی وجود ندارد. واژه بی نهایت خودش هم در فرهنگ‌های مختلف و نزد هنرمندان سرزمین‌های گوناگون تبیین و ادراکی ویژه دارد.

شاید بتوان گفت کتاب «نقاشی در ژاپن» باتوجه‌به نوع نگاه خاصی که به نقاشی در ژاپن و نقاشان آن دارد برای علاقه‌مندان به هنر نقاشی مشرق‌زمین به‌خصوص نقاشی در ژاپن مورد استقبال قرار گیرد؛ اما در نهایت این کتاب با ارائه سبک‌های مختلف در هنر نقاشی ژاپن به تعاریف و بررسی عواملی پرداخته است که در شکل‌گیری این سبک تأثیر داشته‌اند.

کتاب «نقاشی در ژاپن» نه‌تنها کتاب نظری با عنوان نقاشی در ژاپن است؛ بلکه این کتاب می‌تواند آموزشی در جهت ارائه تکنیک‌های به کار برده شده در نقاشی ژاپنی نیز باشد.

کتاب «نقاشی در ژاپن» به نگارش پدرام حکیم‌زاده در نوبت اول ۱۴۰۲ با ۱۰۰۰ نسخه از انتشارات شهر پدرام منتشر و روانه بازار کتاب شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها