پنجشنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۲
دبیرخانه زبان و ادبیات کُردی ایلامی افتتاح شد

ایلام- با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از اساتید حوزه فرهنگ و ادب؛ دبیرخانه زبان و ادبیات کُردی ایلامی افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ایلام، آئین افتتاح دبیرخانه زبان و ادبیات کردی ایلامی با حضور علی هوشمند مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، منصور محبی معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل، حمدالله نوروزی حراست، یونس قیطانی کارشناس امورفرهنگی و جمعی از نویسندگان، شاعران و اساتید حوزه فرهنگ و ادب استان در سالن اجتماعات مجتمع فرهنگی هنری ایلام برگزار شد.

سخنان علی هوشمند مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به زبان کُردی مبنی بر ضرورت ایجاد دبیرخانه زبان و ادبیات کردی و تأثیر ایجاد آن بر حفظ و پاسداشت زبان اصیل کُردی، آغازگر این آئین بود.

هوشمند گفت: در آغازین روزهای ماه مبارک رمضان و واپسین روزهای سال ۱۴۰۲، دبیرخانه زبان و ادبیات کردی ایلامی به همت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام و معاونت فرهنگی این اداره‌کل دایر شد.

وی ادامه داد: دکتر حبیب‌الله بخشوده به عنوان اولین مدیرعامل و با همکاری استاد ظاهر سارایی، استاد محمدعلی قاسمی، استاد علیرضا شوهانی و استاد آرش پالیزبان کارشان را در اشاعه و نشر و پایداری و مانایی زبان کُردی ایلامی و زبان مادری انجام خواهند داد.

وی تصریح کرد: گستره این دبیرخانه استانی خواهد بود و ما از سایر گویش‌ها و زبان‌های محلی غفلت نخواهیم کرد و تنوع و رنگ‌بندی زبانی که در استان وجود دارد، زیر چتر همین دبیرخانه قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: این دبیرخانه در حوزه پژوهش و نیز در حوزه چاپ و حمایت آثار با نگاه عدالت‌خواهانه و نگاه توسعه‌طلبانه در حوزه فرهنگ بومی و محلی و تقویت هویت ملی ایرانی اسلامی فعال خواهد بود.

این مسئول فرهنگی ادامه داد: دولت سیزدهم در وعده خودش مبنی بر پیاده‌سازی قانون اساسی و توجه به فرهنگ قومیت‌ها اهتمام کامل داشته و در راستای همین دستورالعمل‌ها و همین نگاه‌ها این دبیرخانه دایر شده و این دبیرخانه با همکاری و حمایت استانداری ایلام و دستگاه‌های نظارتی چارچوب بندی و دایر شده و آئین نامه آن نیز تدوین شده و از امروز آغاز به کار کرده است.

دبیرخانه زبان و ادبیات کُردی ایلامی افتتاح شد

در این آئین حبیب‌الله بخشوده، آرش پالیزبان، علیرضا شوهانی، محمدعلی قاسمی و ظاهر سارایی، اعضای هیئت مدیره دبیرخانه زبان و ادبیات کردی احکام خود را از مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام دریافت کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها