چهارشنبه ۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۰
ابوریحان علمی‌ترین نکته‌ها درباره نوروز را در التفهیم بیان کرده است

رضا شعبانی می‌گوید: ابوریحان بهترین، جدی‌ترین و علمی‌ترین نکته‌ها را در «التَّفهیم لِاوائلِ صناعه التَّنجیم» در مورد نوروز بیان کرده است. تردید ندارم که ابوریحان در آثار متعدد خود بخصوص در این اثر حد اعلای کاردانی و اطلاع‌رسانی را دارد که البته در آثار دیگر او نیز نگاه به نوروز مشهود است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، رضا شعبانی، استاد بازنشسته دانشگاه شهید بهشتی و چهره ماندگار رشته تاریخ در سال ۱۳۸۹ با اشاره به جشن نوروز گفت: ایرانی‌ها در طول تاریخ به شادی اهمیت زیادی می‌دادند. اما اینکه نوروز از گذشته در چه منابعی بیان شده است باید بگویم؛ اثر ابوریحان بیرونی «التَّفهیم لِاوائلِ صناعه التَّنجیم» بزرگترین، مهم‌ترین و قدیمی‌ترین منبعی است که دیرینه‌ترین آدم تاریخ و اسلام در ۱۴۰۰ سال اخیر در آن به نوروز پرداخته است. ابوریحان در نزد تمام اهل تحقیق بزرگترین و برجسته‌ترین مردی است که عالم تاریخ اسلام و ایران است.

ابوریحان علمی‌ترین نکته‌ها درباره نوروز را در التفهیم بیان کرده است

وی افزود: بعد از او ابن سینا را با این عنوان می‌شناسیم اما ابوریحان بهترین، جدی‌ترین و علمی‌ترین نکته‌ها را در «التَّفهیم لِاوائلِ صناعه التَّنجیم» در مورد نوروز بیان کرده است. تردید ندارم که ابوریحان در آثار متعدد خود به‌ویژه در «التَّفهیم لِاوائلِ صناعه التَّنجیم» حد اعلای کاردانی و اطلاع‌رسانی را دارد که البته در آثار دیگر او نیز نگاه به نوروز مشهود است. یا سخنی که از نوروز گفته در آثار دیگر ابوریحان نیز مشاهده می‌شود اما مهم‌ترین اثری که از نوروز سخن گفته همین التفهیم است.

ابوریحان علمی‌ترین نکته‌ها درباره نوروز را در التفهیم بیان کرده است

استاد بازنشسته دانشگاه شهید بهشتی بیان کرد: کتاب دیگری که می‌توانم به علاقه‌مندان به مطالعه در زمینه نوروز معرفی کنم، کتابی است که من با عنوان «آداب و رسوم نوروز» نوشته‌ام. در این کتاب سعی کرده‌ام حتی‌المقدور در مورد نوروز بخصوص برای قشر جوان و آنانی که می‌خواهند آگاهی کلی و در حد متداول روز در مورد نوروز داشته باشند را توضیح بدهم. یک ویژگی این کتاب این است که در آن به منابع مختلف ارجاع داده‌ام و آداب و رسوم نوروز را معرفی کرده‌ام.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها