چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۰
«رباعیات سعدی به همراه شرح کامل دشواری‌ها» در بازار کتاب

در کتابی به نام «رباعیات سعدی به همراه شرح کامل دشواری‌ها» مجموعه کامل رباعیات سعدی آورده شده و دشواری‌های آنها را مهری رزمجو در حد مختصر و ضروری شرح داده‌است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در آغاز این کتاب شرح حال سعدی و معرفی آثار او آورده شده است. هیچ قالب و موضوعی نیست که مصداقی برای آن در کلیات سعدی وجود نداشته باشد. رباعی در یک مقایسه کمی، نسبت به سایر قالب‌ها کمتر مورد اقبال شاعران بوده است و شاید اگر فقط همین رباعیات از سعدی برجای مانده بود، این‌گونه بر صدر ادبیات فارسی قرار نمی‌گرفت.

وقتی حرف از رباعی به میان می‌آید انتظار این است که ببینیم گوشه‌چشمی به رباعیات خیام دارد اما ذات استوار ادبی سعدی اجازه نداده که بیش از چند رباعی رنگ‌وبویی از خیام داشته‌باشد. رباعیات سعدی در واقع غزل‌های بی‌حوصله و کوتاه او هستند که خیلی از سطح فکر مادی و حسی دور نشده‌اند و به همین دلیل بدون تفکر زیاد می‌توان معمای آنها را درک و دریافت کرد. بیشترین موضوع در رباعیات او عشق و حدود یک‌سوم بقیه پند و اندرز است اما این عشق و اندرزها چیزی متفاوت از همان‌ها که در غزلیات و گلستانش می‌خوانیم، نیست.

انتشارات پر نو اخیراً «رباعیات سعدی به همراه شرح کامل دشواری‌ها» را در ۲۰۰ صفحه و شمارگان ۵۰۰ نسخه عرضه کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها